Diakonia - Evangélikus Szemle, 1981

1981 / 1. szám - Summary

Contents Zoltán Kodály: Human Factors in Economic Life Imre Veöreös: Interview with János Szentágothai Tibor Fabiny Jr.: Contemporary Theologians — Reinhold Niebuhr, the Anthropologist Reinhold Niebuhr: The Classical and Christian View of Man Imre Jakus: Homesickness (Poem) Zsuzsanna Erdélyi: Does a Popular Lutheran Prayer Tradition Exist in Hungary? György Rába: Questioning, For Adults, Chime of the Clock (Poems) Mária Novák: ’Full Participation and Equality’ Árpád Fasang: How to get to Like Bar- tók’s Music Gyula Nagy: Swords into Plowshares —Activity of the World Organizations of Churches in Quest for Peace László Zolnay: Miklós Zmeskál, Beethoven’s Hungarian Friend Imre Jakus: There under the Cross ... (Poem) Róbert Frenkl: How Much Burden Can Man Bear Nowadays ? Károly Karner: Researches into the School History of Sopron Eva Bozóky: In the Hands of God— Parts of Gábor Sztehlo’s Memoirs (Part I) Ernő Hárs: The First Hungarian Translation of the ’Luziades’ János Reisinger: Poem by Heidegger— ’From the Experience of Thinking’ Cultural Review: Pázmány in Contemporary Works (István Bottá)— Thoughts about our Theatrical Life (Zoltán Szirmai)—Searchlight (Imre Veöreös)—Church Press Abroad: Marriage, Mixed Marriage in Interdenominational Dialogue (András Reuss) Inhaltsverzeichnis Zoltán Káldy: Die menschlichen Faktoren im Wirtschaftsleben Imre Veöreös: Interview mit János Szentágothai Tibor Fabiny jun.: Theologen unserer Zeit — Reinhold Niebuhr, Deuter des Menschen Reinhold Niebuhr: Das antike und das christliche Menschenbild Imre Jakus: Heimweh (Gedicht) Zsuzsanna Erdélyi: Gibt es eine ungarische lutherische Volksgebet-Tradition? György Rába: Ständiges Fragen, Für Erwachsene, Stundenschlag (Gedichte) Mária Novák: „Völlige Anteilnahme und Gleichheit” Árpád Fasang: Wie können wir Bartók liebgewinnen? Gyula Nagy: Schwerter zu Pflugscharen — Der Dienst der kirchlichen Weltorganisationen für den Frieden László Zolnay: Miklós Zmeskál, Beethovens ungarischer Freund Imre Jakus: Dort unter dem Kreuz... (Gedicht) Robert Frenkl: Die Belastungstoleranz des heutigen Menschen Károly Karner: Beiträge zur Schulgeschichte von Sopron Éva Bozóky: In Gottes Hand — Auszüge aus' den Erinnerungen von Gábor Sztéhló (Erster Teil) Ernő Hárs: Der erste ungarische Übersetzer der Lusiaden János Reisinger: Heideggers Gedicht „Aus der Erfahrung des Denkens” Kulturelle Rundschau: Die Gestalt Páz- mánys in heutigen Werken (István Bottá) — Gedanken über unser Theaterleben (Zoltán Szirmai) — Scheinwerfer (Imre Veöreös) — Aus der kirchlichen Auslandspresse: Ehe und Mischehe im konfessionellen Dialog (András Reuss) Ära: 55 — Ft