Délmagyarország, 2007. május (97. évfolyam, 101-125. szám)

2007-05-29 / 123. szám

• AKTUÁLIS­5 A megyében 14 település került kilátástalan helyzetbe A fertőtlenítőcéget is csőd fenyegeti Tizennégy Csongrád megyei települést, egy fővállalkozót és öt alvállalkozót hozott kilátástalan helyzetbe a kormány tavalyi döntése az árvízi fertőtlenítésekkel kapcsolatban az aránytalanul csekély összegű vis maior támogatásokról. A tavalyi szerződések értelmében 180 millió forintos ki nem fizetett munka ránthatja csődbe a falvakat vagy a kivitelezőt. Keresetet nyújt be Csanádpalota önkormányzata a hódmezővásár­helyi bírósághoz, mert Kovács Gábor polgármester szerint ér­vénytelen az a szerződés, ami 31 millió forint megfizetésére köte­lezi a községet a tavalyi árvíz utá­ni fertőtlenítési munka ellentéte­lezéseképpen. A probléma azon­ban népi az, hogy a feladatot nem végezték el, hanem az ígért kor­mányzati támogatások elmara­dása miatt nem lehet teljesíteni a megkötött szerződéseket - tizen­négy Csongrád megyei település ugyanis úgy szerződött a BS Alfa Bt.-vei, hogy a négyzetméteren­ként 31 forintos áron fertőtlení­tett területek után a vis maior ke­retből befolyó pénzekből fognak fizetni -, mert a kormány csak az ígért összeg töredékét utalta át. - Nemcsak az érintett telepü­lési önkormányzatokat, hanem a mi cégünket is csőd fenyegeti, végközeli állapotba jutottunk. Bár több, jelentős tavalyi mun­kát ellentételeztek a megrende­lők, Szeged városa például kifi­zette a szerződött összeget, és ami a vis maior keretből befolyt a falvakhoz-városokhoz, azt be­csületesen át is utalták a szám­lánkra, azonban még így is mintegy 180 milliós kintlévő­séggel kell számolnunk, és úgy tűnik, erre az összegre már nem nagyon számíthatunk. Mivel gyakorlatilag patthelyzet alakult ki, furcsa kimondani, de mi is örülünk annak, hogy feljelentet­tek bennünket, és bírósági tár­gyalások kezdődnek az ügyben, mert ez az egyetlen mód, hogy felhívjuk a figyelmet erre a kép­telen helyzetre - fogalmazott Túri lózsef. A kivitelezéseket vállaló cég, a BS Alfa megbízott­ja hozzátette: rajtuk kívül más vállalkozások is érintettek a vis maior ügyben. A BS Alfának a legnagyobb gondot az jelenti, hogy a munkálatokat alvállalko­zóknak adták tovább, így ez a helyzet jelentős gazdasági hát­rányt jelent öt cég százhuszonöt munkavállalója számára. Az igazi vesztesek azonban az érintett önkormányzatok, hi­szen a tucatnyi, fizetésképtelen kistelepülés számára közvetlen csődhelyzettel fenyeget, ha a bí­róság a tavalyi szerződésben fog­lalt összegek megtérítésére köte­lezi őket. A bajba került falvak között egyformán akadnak Ma­ros- és Tisza-partiak. - Siralmas a helyzet, a közsé­günk 21 millió forinttal tartozik, aminek a kifizetésére, ha erre kö­telez minket a bíróság, még csak reményt sem látunk - osztotta meg lapunkkal aggodalmait Tóth Margit. Dóc polgármestere el­mondta: nemrég reménykedésre adtak okot a híradások, hiszen úgy tűnt, hogy a kormány még­sem hagyja magára a települése­ket, ám végül az a döntés szüle­tett, hogy az állam nem utalja át a hiányzó pénzt. Több mint tízmillió forinttal tartozik Apátfalva önkormányza­ta is a BS Alfának. Varga Péter pol­gármester szerint a községi alkal­mazottak bérezése is veszélybe kerülne, ha ki kellene fizetniük a tartozást. Bíznak benne: az igaz­ságszolgáltatás méltányos megol­dást talál a mindennapi működé­süket veszélyeztető helyzetre. I. SZ. Közelre csaknem 70 százalékkal drágult a vonatjegy Meglepetések a pénztárnál Barátkozni kell az új jegyárakkal Fotó: Schmidt Andrea Deszkre 67, Szatymazra 30 szá­zalékkal kerül többe május 1. óta a vonatjegy. Lapunk utá­najárt: noha átlagosan 17 szá­zalékkal drágult a vasúti köz­lekedés, a mérték megyén belül 20-30 százalék közötti. Minél messzebbre utazunk, annál ke­véssé érezzük meg az áremel­kedést. Kellemetlen meglepetések érik azokat az utasokat, akik csak rö­vid távon szeretnének vonattal utazni. A május l-jén bekövetke­zett, átlagosan 17 százalékos menetjegyár-emelés ugyanis a szó szoros értelmében átlagos: közelre drágábban, messzebbre olcsóbban juthatunk el vasúttal. Holott az 50 kilométernél rövi­debb szakaszok árazásánál hasz­nált, a 10 kilométeres helyébe lé­pő 5 kilométeres díjlépcső a meg­tett úttal arányosabbá, így méltá­nyosabbá kívánta tenni a jegy­árakat. A valóságban azonban olyan jegyárakkal találkozunk, ame­lyeknél a díjszabás nehezen követhető. Szegedről Deszkre például - újszegedi indulással - a korábbi 120 forint helyett 200-ért juthatunk el, a tíz ki­lométeres távon a drágulás mértéke 67 százalék. A vas­úton 28 kilométerre fekvő Ma­kóra a korábbi 340 forint he­lyett 450-ért juthatunk el, míg a 31 kilométeres távolságban található Vásárhelyre jóval többet, 525 forintot kell fizet­nünk egy menetjegyért. Plusz négy kilométerért 75 forintot fizet ki az utas. Ugyanakkor VONATJEGYEK ÁRA A DRÁGULÁS ELŐTT ÉS UTÁN (Ft) Úti cél szegedi indulással Távolság (M Jegyár máj. 1. előtt Új ár ••• Drágulás mértéke (%) Deszk 10 120 200 67 Makó 28 340 450 * Szatymaz 16 230 300 30 Szentes 99 1210 1500 24 Sopron 402 5230 6170 18 Vásárhely 31 450 525 17 Budapest 191 2440 2780 13 Pécs 328 3960 4280 8 Kisvárda 358 4410 4670 6 Forrás: DM-gyüjtés Makóra 32 százalékkal kerül többe a vonatjegy, a vásárhelyi távon azonban csak 17 száza­lékos a drágulás. Ezzel szemben az, aki hosz­szabb utazásra vált vonatje­gyet, az átlagos dráguláshoz képest alig érzi meg a régi és az új ár közötti különbséget. A szegediek leggyakrabban Bu­dapestre utaznak: a fővárosba a korábbi 2440 forint helyett 2780 forintért szállhatunk fel a gyorsvonat másodosztályára, helyjegy nélkül. A menetjegy 13 százalékkal drágult május l-jén. Ha pedig arra is vállal­kozunk, hogy Szegedről Pécsre KEVESEBB KEDVEZMÉNY Míg május 1-jéig a diákok az országban minden irányba 67,5 százalékos kedvezménnyel vásárolhattak menetjegyet, most annak mértéke 50 százalé­kosra csökkent. A levelező tagozatos hallgatók csak az oktatási intézmény és a lakóhely között kaphatnak 50 százalékos kedvezményt. Az általános­és középiskolások még 90 százalékos kedvezménnyel vehetnek bérletet az iskolába utazáshoz, az egyetemisták azonban már csak 67,5 százalékos engedményt kaphatnak az eddigi 90 helyett, s mindössze a lakóhely, vala­mint az iskola között vehetik igénybe. DM-grafika - bátaszéki átszállással - kö­zel hét óra alatt tegyük meg a 328 kilométeres utat, akkor nem panaszkodhatunk, mert a vonatjegyért mindössze 8 szá­zalékkal fizetünk többet, 3960 helyett 4280 forintot. Olvasó­inknak javasoljuk, hogy Kis­várdáig zötyögjenek el vonat­tal, ebben az esetben ugyanis csak 6 százalékkal kell többet fizetniük, mint korábban. Noha vasút és az autó­busz-társaságok helyközi jegy­árainak kiegyenlítése*is célja volt a május 1-jei jegyárválto­zásnak, a Volán a kisebb távol­ságra eső falvakat leszámítva versenyképesebb. Vásárhelyre 341 vagy 450 forint a buszjegy ára, gyors-, vagy rendes járattól függően, Pécsre pedig mindösz­sze 2780 forintért juthatunk el, szemben a 4280 forintos vo­natjeggyel. Igaz, a vonat több mint 100 kilométerrel hosz­szabb utat tesz meg Baranya megye fővárosába. F.K. Harmincöt percnyi tömény izgalom egy vitorlázórepülővel Gyomrot próbáló légi sztráda Szeged felett Gondoltunk egy merészet, s fel­szállunk a magasba, hogy meg­nézzük, hogyan fest Szeged ma­dártávlatból. Hogy nehezítsük a dolgunkat, egy kétüléses, mo­toros vitorlázórepülővel vág­tunk neki a kalandnak. Piló­tánk a szatymazi repülőtér ve­zetője, Szabó Péter volt, aki több mint tíz éve tagja a vá­logatott keretnek. - Nem tudjátok eltéveszteni, elég sok gépmadár várakozik most kint, a felszállópályán ­mondta a maroktelefonba Szabó Péter, miután útbaigazítást kér­tünk tőle a szatymazi repülőtér­hez. Igaza volt, néhány perc ko­csikázás után megtaláltuk a rep­teret. Tucatnyi kisebb és nagyobb gép sorakozott a több futballpá­lyányi füvön. Vajon melyikkel fo­gunk felszállni? - fürkésztük a fotóriporter kollégámmal a masi­nákat. Nem kellett sokáig töp­rengenünk a kérdésen, ugyanis pilótánk - miután üdvözölt ben­nünket - máris egy kétüléses, motoros vitorlázórepülőhöz ve­zetett bennünket. Előbb a fotósunkkal emelke­dett magasba, aki láthatóan megkönnyebbült, amikor egy jó tízperces repülés után földet ért. - Elég komolyak a légáramlatok. Rendesen dobálta a kicsikét ­foglalta össze tömören az élmé­nyeit. - Ha esetleg rosszul len­nél, fordulj oldalra, ha nem akarsz saját öledbe öklendezni ­bátorított. - Felkészültél? - kérdezte mo­solyogva a pilóta, amikor az utasfülkébe huppanva becsatol­tam a biztonsági övet. Nem várta Szabó Péternek, a pilótának könnyű. Ő már nem lesz rosszul Fotó: Segesvári Csaba meg a választ, inkább beindította a motort. A felszállás maga volt a gyönyörűség. Pár száz méter gu­rulás - és már a levegőben is vol­tunk. Emelkedtünk kecsesen, nem törődve a föld vonzásával, lágyan, meglovagolva a szelet, egyre csak magasabbra. - Ezerhétszázas motor van benne, hasonló mint egy Volks­wagen Bogárban. A felszálló sú­lya hatszáz kilogramm, azaz nem nyom többet, mint egy kis Polski, mégis tíz litert fogyaszt óránként - sorolta a gép paramé­tereit Péter, miközben jómagam tátott szájjal figyeltem, hogyan rohannak nagy kuszaságukban odalenn, a fentrőf hangyának tű­nő gépkocsik. - Az ott nem a ket­tős körforgalom? - böktem ki az ablakon örömömben, hogy végre be tudtam azonosítani valami te­reptárgyat. Alig repültünk öt perce, ami­kor piruettezni kezdtünk. Szédü­lés és enyhe hányinger fogott el, így megtudakoltam, miért hala­dunk körbe-körbe. - Egy lég­áramlatban vagyunk, azért körö­zünk, hogy ennek segítségével magasabbra jussunk. Ott van előttünk egy másik vitorlázóre­pülő is! - bökött ki az ablakon a pilótánk. Már-már bántóan kö­zel hozzánk, velünk együtt körö­zött a légáramlatban': Ekkor már a fejem is zúgott és a gyomrom­ban is növekedett egy gombóc. - Az ott a szegedi repülőtér és onnan nem túl messze láthatod a Délmagyarország székházát is - figyelmeztetett a válogatott kerettag vitorlázórepülő. A saj­tóház látványától mintha új erőre kaptam volna, kértem, ki­csit repüljünk a belváros felé. Miközben siklottunk egyre több gépet láttam magunk körül, rá kellett, hogy döbbenjek: egy tö­mött sztrádán haladunk - csak éppen a levegőben, ezerkétszáz méteres magasságban. Legalább ötvenen vannak most a levegő­ben, mert éppen verseny van, tudtam meg. Tizenhárom perce repültünk, amikor egyszer csak, teljesen váratlanul, leállt a lég­csayar. Péter kikapcsolta a mo­tort. A gép kicsit megdobta ma­gát, hirtelen süllyedni kezdett, hogy néhány pillanat múlva is­mét uralmába vegye a pilóta. KETULESES EGYMILLIÓÉRT £ - Egy Kétüléses vitorlázó repülő­gépet már egymillió forint körül lehet kapni - tudtuk meg Szabó Pétertől. - Általában négyen-öten összefognak a gép vásárlásakor, így nem is olyan drága mulatság a repülés. A masina éves fenntartá­sa száz-százötven ezer forint. Az elméleti vizsga húszezer, a gya­korlati órák további kétszázötven­ezer forintot kóstálnak. Másodpercenként két méterrel emelkedünk. A gombóc lassan kézilabdává nőtt a gyomrom­ban. - Az a zöld, a híd mellett, a múzeum teteje, balra tőle pedig a színház. Az erdős rész a Széche­nyi tér, a dómot pedig magad is felismered! Megpróbálod esetleg a vezetést? - Na, azt azért nem - vágtam rá egyből. - Van egy kis rés az ablakon. Tedd ki a kezed, akkor csap rád egy kis levegő! - tanácsolta az emberem és milyen igaza volt! Kicsit sikerült is magamhoz tér­nem. Közben visszafordultunk Szatymaz irányába. Bevallom, akkor már cseppet sem bántam. - Az az igazság, hogy a repülést nem szoktuk vitorlással kezdeni. Az első úton a hozzászokás mi­att kétszer hat percet repülünk ­bátorított a pilóta. A földet érés lazán, könnyedén ment. Majd harmincöt percet töltöttünk a le­vegőben. Csodaszép volt oda­fönn, de jó volt végre újra a föl­dön. A gyomrom pedig még más­nap is emlékezett a kalandra. HORVÁTH LEVENTE Gregor József-iskola Budapesten Szeged díszpolgára, a tavaly októ­berben elhunyt világhírű opera­énekes, Gregor József nevét vette fel Budapesten, Rákosligeten az ének-zene tagozatos Hősök Téréi Általános Iskola. A Kossuth-díjas művész 1940-ben Rákosligeten született, ebben az intézményben végezte általános iskolai tanul­mányait, és szülővárosával halá­láig jó kapcsolatot ápolt, a telepü­lés díszpolgárává is választották. - Meghatóan szép névadó ünnep­séget rendeztek az elmúlt hét vé­gén, amelyre a családot is meg­hívták. Az új szárnnyal kibővült csodaszép iskola tantestülete egy­hangúlag döntött a névfelvételről, amikor értesült Jóska halálhíré­ről, és az önkormányzat is támo­gatta a javaslatot - mondta el a művész özvegye, Gregorné dr. Ta­kács Mária. A 620 diákot oktató rákosligeti általános iskola hiva­talosan szeptember l-jétől viseli leghíresebb növendéke nevét. Ad­digra elkészül az a dombormű is, amely Gregor Józsefet ábrázolja. A Belvárosi az első Újra a szegedi Belvárosi mozi lett az ország leglátogatottabb vidéki Art mozija - derült ki a Nemzeti Filmiroda 2006. évre vonatkozó összesítéséből. A mozi ünnepel: aki pedig június 13-áig vesz je­gyet, és arra ráírja nevét, címét, telefonszámát, majd bedobja egy ládába, sorsoláson vesz részt. Fő­díj: egyhetes, kétszemélyes nya­ralás Korfu szigetén.