Délmagyarország, 2005. augusztus (95. évfolyam, 178-203. szám)

2005-08-12 / 188. szám

242 «KAPCSOLATOK« SZOMBAT, 2005. AUGUSZTUS 13. A kerékpárszállítás és a MAV Makóiak kérdezik, a tervező válaszol... Jáksó István és polgártársai Makó város szabályozási tervével kapcsola­tos - a lap július 15-i számában felvetett - kérdéseit megvizsgáltuk. Kenderföldön a következő 15-20 évben mintegy 150-180 darab csa­ládi házas telek alakítható ki. Ezek a telkek nem két, hanem hét utcán közelíthetők meg: Kenderföld utca, Üstökös utca, Magyar utca, három tervezett utca és a Gyöngytyúk utca. Kétségtelen, hogy a meglévő utcák egyes szakaszain, a Magyar utcán végig olyan szűkületek találhatók, amelyek nem „méltók a virágos Makóhoz": nem férnek el a szükséges közművek, nem lehet bennük fasort telepíteni. A szabályozási terv ezért javasolja a Magyar utca szélesítését legalább 12 méterre - lakóház bontása nélkül -, a tervezett új utcák pedig 16 méter szélesek. Továbbra is az a meggyőződésünk, hogy a térség városiasodását, közművesíthe­tőségét, ésszerű közlekedését, érdeksérelmét és a lehető legkevesebb tu­lajdonos érdekét a terv szerinti megoldás szolgálja. A városrész alközpontja nagy távlatban az Üstökös utcával össze­kötött Váradi utca mentén - a régi izraelita temető térségében alakul­hat ki, a tartalék lakóterületek beépítésével párhuzamosan. A levélből úgy éreztük, írói attól félnek, hogy valakik kívülről - felül­ről alakítanak majd ki a térségben utcákat, osztanak majd telkeket. Ag­godalmuk ni 'galapozatlan. Meggyőződésünk, hogy új utcák, új telkek akkor lesznek Kenderföldön is, amikor a területek tulajdonosai - akik­nek ebből hasznuk származik - ezt elhatározzák. Vállalják annak min­den anyagi következményét: elkészíttetik a telekalakítási, közművesí­tési terveket, egymás között rendezik a leendő közterületek vételárát stb. A „szolgáltató" önkormányzat természetesen ehhez minden olyan segítséget megad majd, amely nem sérti az adófizetők nagy többségé­nek érdekeit (pénzt valószínűleg nem!). A folyamat még úgy is elindul­hat, hogy egy befektető felvásárol egy tömbnyi mezőgazdasági ingat­lant, és elvégzi a terület-előkészítést. Gazdálkodásra alkalmas telkeket a kertvárosi beépítésű utcák végén sem javasolunk: az eltérő életmódból a találkozási pontokon feloldha­tatlan feszültségek keletkeznek. A kérdések részletesebb megvitatására az ősz folyamán sorra kerülő újabb lakossági fórumokon kézséggel ren­delkezésükre állunk. TAKÁCS MÁTÉ VEZETŐ TELEPÜLÉSTERVEZÓ Szeged legnagyobb temetője Nem mindenki olyan szerencsés, mint az európai körútra induló szentesiek Fotó: Vidovics Ferenc Sajnos az a tapasztalatom, mivel gyakran járok a temetőbe, hogy a szegedi Belvárosi temető Fonó­gyári üti bejáratánál a villamos­megállónál volna ugyan hely, a várakozóknak még sincs pad, a villamosjárat viszont elég ritka (3F), így a kőkerítés szélére ülnek az emberek. Egy megállóval odébb, az Ika­rusnál éppen bárom pad van ki­használatlanul, (amivel cz a munkahely is megszűnt, úgy tu­E-mail címünk: ajanlot" delmagyar.hu SZÍNHÁZ SZEGEDI SZABADTÉRI JÁTÉKOK 21 óra: Gérard Presgurvic: Rómeó és Júlia - musical SÁGVÁRI GIMNÁZIUM 20.30 óra: Nyári Esték - Huszka |enó: Lili bárónő - operett három felvonásban MÜZ1 SZEGED BELVÁROSI MOZI ZSIGMOND VILMOS TEREM 15.30, 17.45 és 20 óra: Lopakodó. Színes, m. b. amerikai akciójhriller. BALÁZS BÉLA TEREM 16.15 és 20.45 óra: Csodálatos /ú­lia. Színes, kanadai-magyar ülni; 18.30 óra: Még egy csók. Színes, feliratos, angol film. CSÖKE ¡ÓZSEF TEREM 16 és 20.30 óra: Tamara. Színes magyar film; 18.15 óra: Éjjel-nappal fiatalok. Színes, m. h. angol film. GRAND CAFÉ 17 óra: A bőség földje-, 19 óra: Fahrenheit, 9/11, 21 óra: The'Corporation - A pénz birodalma. PLAZA CINEMA CITY Lopakodó: 12.15, 14.45, 17.15, 19.45 és 22 óra. A holtak földje: 12.30,14.30, 16.30, 18.30, 20.30 és 22.30 óra. (Ing-bak: 12, 14, 18.15 óra. Anyád napja: 16.15, 18.15, 20.15 és 22.15 óra. Fantasztikus négyes: 13. 15.15, 17.30, 19.45 óra. Csontdaráló: 17, 19.30 óra. Szahara: 17.15, 19.45 és 22.15 óra. Viasztestek: 16, 20.15 és 22.30 óra. dom), de nemcsak a városi troli­vagy buszmegállóknál kellene fe­dett várakozó, hanem talán ide is! Sok idős ember jár a temetőbe, hat az átjutás az úton se egyszerű, nagy a forgalom és a hullámos aszfalt szintén balesetveszélyes! De ez már bonyolultabb. Padokat odahelyezni igen egyszerű lenne! Úgy érzem, ez sokak, illetve a te­metőbe járók közös érdeke lenne. CSOMOR KLÁRA MÁRTA, SZEGED Túszdráma: 11.45, 14 és 22 óra. Mr. ésMrs. Smith: 11, 13.15, 15.30, 17.45, 20 és 22.15 óra. Batman: Kezdődik: 11.45, 14.15 és 21.45 óra. Világok harca: 11.15, 13.30, 15.45, 18, 20.15 és 22.30 óra. Madagaszkár: 11.30, 13.45, 15.30 óra. VASÁRHELY MOZAIK MOZI 17.45 és 20 óra: Galaxis útikala­uz stopposoknak. Színes, feliratos film; NAGYMÁGOCS MOZI 19 óra: XXX2 - A kővetkező foko­zat. Színes, m. b. film. KÜZÉLEI SZEGED Az ifjúsági házban (Felső Tisza part 2.) 9 órától: baba-mama tor­na Rcigl Imola vezetésével; 10 órától: babamasszázs Ráczné Gyé­mánt Andrea védőnő vezetésével; 12 órától: ingyenes számítógép­használat internetezési lehetőség­gel; 17 órától: Akropolisz Tánc­stúdió - Fiatalok táncpróbája. Ke­rek Attiláné vezetésével. A Somogyi-könyvtár Gyermek­könyvtárában 14.30 órakor: Ját­szunk együtt valamit! 15 órakor: Ne tartsd titokban! címmel az or­szágos Nagy Könyv-programhoz kapcsolódva gyerekek, könyvtá­rosok, nyugdíjasok mesélnek ked­venc olvasmányaikról. A Közéleti Kávéház rendezvénye 17 órakor Varga Mátyás kiállító­házának kertiében (Bécsi krt. 1 l/A, eső esetén Virág cukrászdá­ban) Traumatológiai és az orvos­tudomány iclene és jövője cím­mel. Vendég: dr. Simonka János Aurél professzor. Közreműködnek: Takács Éva (ének) és ifj. Szi­lágyi Árpád (vers). Házigazda: Szilágyi Árpád városvédő polgár. CSONDRÁD Csongrádi napok: Ipari park ­motoros találkozó KONCERT ÉS BULI SZEGEI) A Dugonics téren a szökökútnál RadioE Fesztivál keretében több Baráti köröm és én minden év­ben kerékpározni megyünk az ország valamely pontjára. Az utóbbi években távolabbi célpon­tokat kerestünk fel, kihasználva a MÁV kerékpár-szállítási lehe­tőségeit. Idén úgy döntöttünk, nem maradunk határon belül, hanem Erdélybe, annak is a leg­délkcletibb csücskébe látogatunk el. Mindezt lehetővé tette, hogy a MÁV hivatalos menetrendjében feltüntetett Pannónia nemzetkö­zi vonaton kerékpár-szállítási le­hetőség volt feltüntetve. Kapva kaptunk az alkalmon, július 14-én, csütörtökön nekivágtunk. A biztonság kedvéért két héttel az utazás előtt bejelentettem az illetékes szegedi MÁV-osztá­lyon, hogy számítsanak kerék­párokra 14-én és 22-én. Amikor megkíséreltük az időközben 10 euróra emelkedett kerékpárje­gyet megvenni Szegeden a nem­zetközi vonatra, először azt mondták, ennek nincs akadálya. Aztán kiderült, hogy mégis, Sze­geden nem tudnak kerékpárje­gyet kiállítani a Pannoniára. Et­től nem megijedvén elindultunk, és Békéscsabán kíséreltük meg a kerékpárjegy-vásárlást. Ami ott volt, az kabaréba illő. Miután ki­vártuk a 8 méteres sort, ami előt­tünk állt, közölték, hogy a másik pénztárnál érdeklődjünk. A má­sik pénztárnál a poggyászrészleg­re küldtek minket, ahol zárt ajtó fogadott bennünket. Vissza az információra, ahol széttárt ke­zek, „váltsunk a vonaton" jó ta­nács. A Bukarestig közlekedő vona­ton azonban sem kerékpárszállí­tó, sem poggyászkocsi nem volt. Mivel már megvettük a majd 10 ezer forintos jegyeket, nem tor­panhattunk meg, felraktunk a két kerékpárt a vonat egy köz­benső peronjára,' és elfoglaltuk a helyünket. És jött a kalauz, mint valami tank, rátolva a tolóajtót a kerékpárokra, aminek hatására J i 7 ^ V1 Bd a'I<~ «333 együttes és szólista váltja egymást a színpadon. Többek között fellép a Benefit, a Long step és a FunlO. A Blueseum Étterem eP Pubban (Zárda u. 7.) 21 órakor: PRT együttes - Boogie & Roll. A belé­pés díjtalan! Rádió Mi-party a Piros úszóhá­zon 21 órától: Reggai-funky őrület vagy chill-out az éjszakai napo­zón. SZOTE-klub 22 óra: Igazi házibulizenék Gajdács Zoltánnal KIÁLLÍTÁS SZEGED A Somogyi-könyvtárban (Dóm tér 1-3.¡földszintjén megnyílt: Hess Andrástól Landererig... Né­met hatások a magyar könyves kultúrában. Megtekinthető: októ­ber 15-éig. A Somogyi-könyvtár (Dóm tér 1-3.) földszinti kiállítótermében megnyílt a hónap könyve: 1001 film: amit látnod kell, mie­lőtt meghalsz. A Somogyi-könyvtár Csillag téri fiókkönyvtárában (Kereszttöltés u. 29.) megnyílt: Szeged város helytörténete - állandó kiállítás. A Bartók Béla Művelődési Köz­pontban (Vörösmarty u. 3.) meg­nyílt: Népi Díszítőművészeti Szakkör kézimunka kiállítása. A tárlat megtekinthető: augusztus 26-áig, hétfőtől péntekig 10 órától 18 óráig; XI. szegedi művésztelep kiállítása a B Galériában augusztus 19-ig. Megtekinthető munkanapokon 10-tól 18 óráig. Az Olasz Kulturális Központban (Dugonics tér 2.) megnyílt: XXXIII. Nyári Tárlat. Megtekint­hető: szeptember 16-áig, hétfő ki­vételével naponta 10 órától 18 óráig. Az Alsóvárosi Kultúrház nagy­termében (Rákóczi utca 1.) meg­nyílt: a Bálint Sándor-emlékév tiszteletére meghirdetett Alsóvá­az egyik kormány elgörbült. Mo­solygott, kedves volt, de amit mondott...! Közölte velünk, hogy ugye bár büntetésről lenne szó, hiszen nem a szerelvény végébe raktuk a bicikliket, és nincs ke­rékpárjegyünk. Mondtuk neki, hogy mi kb. négyszer négy he­lyen kíséreltük meg beszerezni, mindhiába, és hogy az utolsó ko­csi végében ládák voltak bezsú­folva. Ezután közölte velünk, hogy jó, akkor ötszáz forint zseb­be, fejenként és akkor még segít is Lőkösházán a szerelvény végé­be pakolni a bicikliket. így is tör­tént, majd jött a román kalauz. Jegyet ő sem állított ki, inkább igénybe véve a magyar büfékocsi magyar büfésének tolmácsolá­sát, közölte, hogy büntetés, mert hát biciklit eleve nem szállít ez a vonat. Közöltem, hogy márpedig ez a vonat szállít kerékpárt, csak elfelejtették a Keletiben rátenni, hiszen a menetrendben is benne van. Ez a magyarázat már kevés volt, hiszen átléptük a határt, itt azzal már nem foglalkoznak, mit „szúrnak el" Budapesten. Az egész normális román kaller kö­rösi hangulatok című képzőművé­szeti pályázat kiállítása. A tárlat megtekinthető: augusztus 22-éig, naponta 14 órától 18 óráig. Az SZTE Rajz-Művészettörténet Tanszék galériájában (Brüsszeli krt. 37.) megnyílt: Plein Air 2005. XV. Nemzetközi Alkotótelep III. Mesterek és tanítványok találko­zójának kiállítása. A Gulácsy Galériában (Kárász u. 17.) megnyílt: Kalmár Pál festő- és iparművész kiállítása. A Móra Ferenc Múzeumban (Roosevelt tér 1-3.) látható: Báck Manci - Az elfeledett fotog­ráfusnő című kiállítás. Nyitva: szeptember 25-éig, valamint Gyulay Endre szeged-csanádi me­gyés püspök 75. születésnapja al­kalmából rendezett Egy püspöki szolgálat emlékei című kiállítás. A tárlat szeptember 30-áig tekinthe­tő meg, Aktok a művészetben ­művészet az aktokban című kiállí­tás (A Magyar Nemzeti Galéria vendégkiállítása). A Kass Galériában (Vár u. 7.) megnyílt: a 20 éves jubileumi kiál­lítás. A várban (Stefánia sétány) meg­nyílt: a Szentesen bemutatott XIII. aktfotó-kiállítás képei láthatók. Megtekinthető: augusztus 14-éig. A Pick Szalámi és Szegedi Papri­ka Múzeum (Felső Tisza part 10.) keddtől szombatig 15 órától 18 óráig várja látogatóit. VÁSÁRHELY A Tbrnyai János Múzeumban Mártélyi Képzőművészeti Szabad­iskola nyári tárlata. Megtekinthető augusztus 28-áig. SZENTES A Koszta József Múzeumban (Széchenyi liget 1.) megnyílt: Keleti eredetű népek hagyatéka Szentes környékén - az SZTE ré­gészhallgatóinak tanulmányi kiál­lítása, valamint Tengerek ékszerei II. - Válogatás a szegedi Móra Fe­renc Múzeum csiga- és kagyló­gyűjteményéből. MAKÓ A József Attila Múzeumban (Me­gyeházi u. 4.) megnyílt: Veres Pé­ter-emlékkiállítás. zölte, hogy fejenként 10 euró lenne, de ő rendes, és megalkud­hatunk. Adtam neki kétezer fo­rintot, ő ezt elégedetten nyugtáz­ta. Hogy a magyar büfés mennyi százalékot kért tőle a tolmácso­lásért, már nem tudom meg so­ha. Végül megérkeztünk Brassó­ba. A július 22-i visszautazás réme már napokkal a szemünk előtt lebegett, hiszen tudtuk, nem bíz­hatunk a MÁV által „biztosított" kerékpár-szállítási lehetőségben. És jött a vonat, elején két hálóko­csi, majd 9 személykocsi, és a vé­gén ismét hálókocsi. Poggyász, kerékpárszállító sehol, a hálóko­csik ajtaja lezárva, pánikba es­tünk. Végül a második hálókocsi utáni kocsiba felpréseltük a ke­rékpárokat. Mivel itt négyfelől is útban volt: a két feljáró, a vécé és a folyosó, átcibáltuk azokat a két kocsit összekötő átjárón, a háló­kocsi végébe, lévén ott úgysem szállnak fel és le, így csak egy vé­cébe válik nehézkessé a bejutás. A határon, mivel két műszakis matatott a hálókocsi és a sze­mélykocsink közt, előrementem, A Csongrád Megyei Rendőr-fő­kapitányság igazgatásrendészeti osztálya tájékoztatja az önvédel­mi célú maroklőfegyverrel ren­delkező természetes személye­ket, hogy a 2004. szeptember 3-ától hatályos a fegyverekről és lőszerekről szóló 253/2004. (Vi­li. 31.) korm. rendelet 38. § (3) bekezdése értelmében kötelesek évente legalább egy alkalommal lőgyakorlaton részt venni, és a lőtérnapló alapján kiállított iga­zolást 5 munkanapon belül a la­kóhely szerint illetékes rend­őr-főkapitányságnak leadni. A hivatkozott korm. rendelet 5. § (c) pontja alapján a lőfegy­vertartási engedélyt haladéktala­nul vissza kell vonni, ha az enge­déllyel rendelkező a lőfegyverek­ről és lőszerekről rendelkező 2004. évi XXIV. tv-ben és a hivat­kozott korm. rendeletben meg­határozott kötelességét megsze­gi. A jogszabály tehát - többek között - a jelzett kötelezettség­szegés észlelése esetén sem biz­tosít a hatóság részére mérlegelé­si jogkört, a fegyvertartási enge­délyvisszavonása kötelező! Ugyancsak felhívjuk az enge­délyesek figyelmét arra is, hogy a jelzett korm. rendelet 3. § (1) mint kiderült, épp jókor, mert a szerelvényt épp ott csatolták szét. Mit volt mit tenni, visszaci­báltam a kettőnk kerékpárját ­amelyek kerekeit kiszúrták és lámpáikat időközben letörték - a személykocsi végébe, abban a re­ményben, hogy csak a mozdony kerül elénk, és nem lesznek út­ban. Tévedtem: négy kocsi és a mozdony állt a szerelvény elejére Lőkösházán, így ismét a maxi­málisra nőtt a megbüntethetősé­gi potenciálunk, hisz megint út­ban voltak kerékpárjaink. Ekko­ra már az adrenalinszintem mi­att nem lettem volna kedves egy kallerral sem, de szerencséjére nem találkozott velünk Békés­csabáig, ahol leszálltunk erről a nagyszerű nemzetközi gyorsvo­natról. Köszönjük a MÁV-nak, hogy ennyire gondosan tartja be a sa­ját menetrendjében feltüntetett adatokat, és hogy alkalmazottjai között - a szegedi, a békéscsabai jegypénztárosoktól a kalauzokig - kéz kezet mos, és virágzik a korrupció még 2005-ben is... SZÉKELY LÁSZLÓ, SZEGED bek. (g) pontja értelmében, aki a fegyverre, lőszerre (töltényre) lő­szerelemre, lőtérre vonatkozó jogszabályban meghatározott kö­telességét megszegi, azaz pl. a fent nevesített mulasztással megvalósított jogsértést elköveti, a fegyvertartási engedélyt vissza­vonó határozat jogerőre emelke­dését követő 2 évig fegyvertartási engedélyt nem kaphat. Emellett a hivatkozott korm. rendelet 26. § (7) bekezdése értelmében ezt követően is csak fegyverismereti vizsga letételét követően kaphat fegyvermegszerzési engedélyt. A fentiek alapján kérjük az ön­védelmi maroklőfegyverrel ren­delkező személyeket, hogy a 2005. évi lövészet végrehajtásá­ról kiadott igazolást a jogszabály­ban meghatározott határidőn be­lül juttassák el osztályunkhoz. Amennyiben a fegyverügyinté­zéssel kapcsolatban bármilyen egyéb kérdés, vagy probléma ve­tődik fel, forduljanak bizalom­mal a rendőrkapitányságok, vagy a megyei rendőr-főkapitányság igazgatásrendészeti szervei mun­katársaihoz. DR. FÜLÖP ZOLTÁN R. ALEZREDES, RENDŐRSÉGI FŐTANÁCSOS, OSZTÁLYVEZETŐ GOftT dőryIHitct ®6723 Sxeged, IMxt u. 9, -TTyte, C7 ' t <T-V AHOL A TÁLALÁSBAN PliNSÛQBS RÁADÁS VANI (62) 422-157 Az igények és a kínálat A lap augusztus 8-i számában megjelent egy cikk, hogy az újszegedi szabadtéri műsorokra kevés az érdeklődő, a nézőtér kongott az üresség­től. Nem tudom, nem voltam ott. A szabadtéri programjaira viszont szerintem túl nagy az érdeklődés, legalábbis a Csárdáskirálynőre telje­sen véletlenül jutottam el, de csak a főpróbára, nagyszerű volt. A főpró­ba és a 3 előadás szerintem kevés volt, biztos lett volna igény másik elő­adásra. A Rómeó és Júliára nem kaptam már jegyet július közepén. Az ismerőseimtől tudom, hogy ők már májusban sem kaptak jegyet erre az előadásra. Talán egyeztetni kellene, hogy melyik szervezet, iroda, mikorra, hova, kit, mennyiért szeretne meghívni, és akkor nem lenne annyi kellemetlenség. A néző nem feszengene, az előadó nem érezné magát kínosan, és a szervezők sem mennének csődbe. Kínálatból való­ban sok van a nyárra, de másképp kellene azokat időben elosztani. TÓTH MARIANN, SZEGED PONT «<CT4XI3» 333 Önvédelmi maroklőfegyverrel rendelkezők figyelmébe