Petőfi Népe, 1972. augusztus (27. évfolyam, 179-205. szám)

1972-08-17 / 193. szám

Azok a szép napok... — Töltsük a szabadsá­gunkat Tiszaugon — java­solta barátnőinek Bracsok Ilona. — Tavaly is a Tisza partján nyaraltam, nagyon jól éreztem magam. Napo­zunk, fürdünk, csónaká­zunk. Majd meglátjátok, irtó klassz lesz ... A barátnőket, vagyis a Habselyem és Kötöttáru- gyár kecskeméti gyára var­rodájában dolgozó lányo­kat nem is kellett kétszer invitálni. Néhány perc múlva jobbnál jobb ötle­tekkel, szinte egymás sza­vába vágva, hatan — Bog­nár Teri, Mészáros Éva, Bracsok Ilona, Horváth Ró­zsa, Mészáros Júlia és Pösz- met Mária — tervezgették a kéthetes kirándulást. — A gyár KlSZ-szerve- zetétől elkérjük az egyik négyszemélyes sátrat — ja­vasolta Mária. — Szerin­tem hatan kényelmesen el­férünk. Gumimatracokat is kapunk... — Otthonról bográcsot hozok — ajánlotta Julia. — Korán reggel, vonat­tal indulunk! — szögezte le Ilona, a kirándulás „pa­rancsnoka”. így is volt. Előző este összecsomagolták a kirán­dulás elengedhetetlen kel­lékeit, a fürdőruhát, sortot, trikót, strandpapucsot, tol­laslabdát —, s útravalóul jónéhány szelet vajaske­nyeret. Hajnalban a hat lány megtömött sporttás­kákkal, sátorral, bográccsal indult a kecskeméti állo­másra. Tiszaug. A falutól 5—6 percnyi járásra van a strand. Festői szépségű táj. A folyót széles erdősáv ki­séri. A lanlcás, homokos parton, mindenütt lányok, fiúk napoznak, fociznak, tollasoznak. Az erdő és a gát között található a Ho­tel Tiszagyöngye. Bár ez a felirat kissé megtéveszti az ide érkező kirándulókat, ugyanis szállásról szó sincs, mert a felső emeleten tész­tagyár (?) működik. Az ét­termi rész viszont első osz­tályú ... — Alig érkeztünk meg a Tiszapartra, kecskeméti is­merősökkel találkoztunk — mondta Ilona. — Nagyon megörültünk, márcsak azért is, mert a fiúk felajánlot­ták, hogy segítenek a sá­torverésben. — Nagy buzgón el is in­dultunk megfelelő helyet keresni — vette át a szót Mészáros Júlia. — A tűző napon már egy órája cipel­tük a 15—20 kilós sátorla­pot, de sehol sem találtunk egy kis tisztást. Szinte egy­mást érik már a vikend- házak, üdülők. — Két óra is elmúlt, mi­re berendezkedtünk az új birodalmunkban — folytat­ta Mari. — Fürödtünk, csó­nakáztunk, utána pedig ne­kiláttunk a paprikás krumpli főzéséhez. Tízóra felé holt fáradtan zuhan­tunk a gumimatracokra. Másnap este bementek Tiszaugra. Az ottani ifjú­sági klubban lemezjátszó, magnó, televízió áll a fia­talok rendelkezésére. Bár különösebb program nem volt, nagyon jól szórakoz­tak. — Reggeltől estig füröd­tünk, napoztunk, tollasoz- tunk, pingpongoztunk — vette át a szót Ilona, — Olyan gyorsan elröppent az a két hét, hogy szinte észre sem vettük, s már vissza kellett indulni Kecs­kemétre. A kirándulás után nem sokkal ismét nagy élmény­ben volt részük. Szegedre utaztak, s megnézték Verdi Othello című operáját. Az utolsó jelenet után éppen hogy csak kigyulladtak a villanyok, megeredt az eső. Az árkádok alatt álldogál­va értékelték az előadást. • Varroda. A gépek szinte ontják a meleget. Az üzem­rész dolgozói csipkeblúzo­kat készítenek. A hat lány most délutános, s a mun­kaközi szünetekben már a jövő nyári kirándulást ter­vezgetik ... T. L. Karnevál a téren Ügy kezdődött, hogy a farmernadrágos fehér, pi­ros, sárga trikós fiatalok^ kai zsúfolt egyik „Ex­press” különvonattal Sze-; gedre utaztunk... Noha a VI. szegedi if­júsági napok megnyitójá­ra csak a következő nap került sor, már előző est« kitűnően éreztük magun­kat. A Dómban meghall-; gattuk az ünnepi hetek alatt már hagyományos orgonahangverseny-soro- zat egyik előadását, utána pedig megnéztük Strauss Cigánybáró című daljáté­két. Augusztus 5-én, szomba­ton, a szegedi Széchenyi téren ünnepélyes keretek között nyitották meg a nagyszabású ifjúsági napo­kat. Ezután vidám, szatíri-, kus, jelmezes karneválra került sor. A szegedi fia-; talok 36 ötletes, színes, óri­ási makettet, élőképet mu­tattak be. Kaszahegyja tűzve, egy hatalmas 500-as szám Dózsa Györgyre em­lékeztetett. Petőfi Sándor születésének közelgő 150. évfordulója alkalmából a KISZ-esek felidézték azt a történelmi pillanatot, ami­kor a nagy magyar költő, a Nemzeti Múzeum lépcső­jén a Nemzeti Dalt szaval­ja. Hallottuk, hogyan szólt Kossuth Lajos, Szeged né-, péhez... A nagyszabású felvonu­lás után hajnalig tartó út- cabál következett. Nagy boríték N apokig nem szóltam senkihez. Tétlenül, rosszkedvűen járkáltam otthon, a lesötétített szo­bában. Kezembe vettem egy regényt, másfél oldal után letettem. Alig ettem valamit, s ha esténként apám sétálni hivott, nem mentem. Mindig csak ar­ra a nagyalakú szürkés­barna borítékra gondol­tam ... Emlékszem hétfő volt, amikor ebéd után a pos­taládánkban megpillantot­tam a levelet. Először csak a feladót tudtam el­olvasni: József Attila Tu­dományegyetem bölcsész kara, Szeged. Hármasával rohantam fel a lépcsőn a postaláda kulcsáért. Iz­gatottan nyitottam ki a kis ajtócskát —, s abban a pillanatban kiesett a nagyalakú boríték ... Visszaküldték a felvételi anyagomat, s egy gépelt oldalon közölték, hogy mivel csak 17 pontot ér­tem el, nem vettek fel az egyetemre. Néhány napig azt hittem, hogy én va­gyok a világ legszeren­csétlenebb embere. Hi­szen annyira szerettem volna bekerülni az egye­temre. Azóta néhány hét el­telt. Azt nem mondom, hogy teljesen elfelejtet­tem, de már nem bánt annyira a sikertelen fel­vételi vizsgám. Július vé­gén szüleimmel egy hé­tig lementem a Balaton­hoz. Egész nap a stran­don voltam, napoztam, fü- rödtem. Jót tett a kör­nyezetváltozás. Már csak ritkán jut eszembe a felvételi. Az írásbelit megelőző nap utaztam Szegedre. Este a kollégiumban az ország minden tájáról érkezett „sorstársakkal” beszélget­tünk. Két szolnoki srác már tavaly is felvételi­zett, így természetesen őket kérdezgettük, hogy, s mint zajlik le majd a vizsga. Reggel sötétszürke ru­hában kezünkben köny­vekkel, füzetekkel — kint kellett hagyni a folyosóul indultunk az Ady téri épületbe. Kilenc órára mindenki elfoglalta he­lyét az Auditórium Maxi­mumban. A tesztkérdéseknél szúr­tam el a dolgot. Az évszámokkal mindig prob­lémáim voltak. No, meg — persze nem akarom megmagyarázni a bizo­nyítványom, ehe hozzá kell tenni azt is, hogy min­den vizsgához Szerencss is kell. Jövőre ismét megpróbá­lom. Egyetemi felvételi előkészítőre jelentkezem majd, s rendszeresen ta« nulok. Ve addig ...? Szeptemberig piheneüi Utána a konzervgyárba megyek dolgozni. Nem önvigasztalás, de 12 év tanulás után nem is ári egy kis fizikai munka. Még kissé odébb lesz ugyan a fizetés, de már gondolatban az első bo-; ríték „tartalmát" fillérre betábláztam. Először it veszek egy táskarádiót, Ómega-lemezeket, köny­veket ... És, ha jövőre nem sU kerül a felvételi vizsgámi azután ismét megpróbá­lom .. Tárnái László