Erdész Ádám (szerk.): Márki Sándor naplói 1. (1873-1892) (Gyula, 2015)

Márki Sándor naplói I. 1889 519 máj. 29. A nevelőnő-növendékek érzékenyen elbúcsúztak tőlem, utolsó előadásom lé­vén. Hozzám jött a III. A. osztályból a kis Kornfeld is (kire még apró antiszemita pajtásai is büszkék), hogy csak tanítsam én őket jövőre is. máj. 30. Budán kisétáltam a kis Szekér gyerekekkel. Előttünk megy valakivel a kis Fraknói, hajdonfővel, mert melege volt. „Annak a bácsinak nincs feje” - kiált anyjára Gabi s annál jobban bizonykodott, mentői jobban csitította anyja, ki kénytelen volt visszamaradni vele. A tonzúráról azt gondolta, hogy ott ki van kanyarítva Fraknói feje. máj. 31. Az ifjú Bánffy Miklós b. magánvizsgálatot tévén nálunk, atyja ismételve hitt, látogatnám meg Erdélyben. jún. 1. 160 tanítványunkkal majálisozni mentünk ki a Disznófőhöz. Én Szemethyvel és Szilasival a János-hegyre is fölmentem. Délben feleségem és kislányom is kijött; de szegény gyerek ezúttal nem mulatott, mert ismét elővette a láz. Ebédnél programon kívül felköszöntött a Záborszky fiú, ami bosszantotta Deseőt. Megösmerkedtem gr. Károlyi egyik nagykárolyi tisztjével, Ősi Ferenccel, s kisütöttük, hogy édesanyám s az ő neje unokatestvérek voltak. Brúder Sztrojiny kolléga. jún. 2. A helyőrségi templomban Palásthy püspök megbérmálta Szekér Andor öcsé­met. Én későn érkezvén, a bérmaapaságban Márki Béla helyettesített. Ezüstórát ad­tam neki emlékül - s délben kis családommal együtt Juliskánál ebédeltünk, s meget­tük Gabi Zsuzsiját, a gúnárt. jún. 3. A polg. isk. tanítónőképző-intézet vizsgálatán megösmerkedtem Leövey Klárával. Voltaképp csak felújítottam az ösmeretséget, mert még emlékezett rám azon időkből, midőn a három Teleki contessa-t tanítottam. - Du. megérkezett, s az esti vonattal Lipikre utazott Márki Bertiné és Olga. Hírül hozta, hogy tegnap este meghalt az öreg Maár István, a kertész, kinek egyszer már holt hírét költötték. A gyermekemlékek száma eggyel ismét kevesebb. Ny. b.! Kubányinét szélhűdés érte, nem tud beszélni. Szegény Mártha is panaszolta, hogy keresztfiam ma már járni sem tud, mi a difteritisz következménye. - A mi Mariskánknak is szobafogsága volt ma, majdnem naponkint ismétlődő láza miatt. Hanem azért elmondta a köszöntőt anyja születésnapjára, s megint egy asztalfutóval - saját kézimunkájával - ajándékozta meg őt. Éljenek mindketten boldogan, sokáig! jún. 4. Goszleth most viszont feleségem arcképeivel lepett meg. jún. 5. Mariska láza szűnt, de éppen midőn új ruháját próbálta fel anyja, a gyermek elszédült, s összeesett. Csakhamar magához tért; de bizony megijedtünk. Baját a nagy meleg és vérszegénység okozhatta. Este már szokott kedvével sétált velünk. Besztercebánya és Szliács levegője majd csak megerősíti szegényt. jún. 6. A Történelmi Társulat ülése után 12-en (köztünk Thaly, Széli Farkas, Boncz