Atomerőmű, 2002 (25. évfolyam, 1-12. szám)

2002-10-01 / 10. szám

12. oldal ATOMERŐMŰ 2002. október Nő a kormánynál Interjú egy frissen vizsgázott belvízi vitorlás kishajó kapitányával, Zsarnai Sándornéval A siófoki vitorlás kikötőben szélre várva. (Hadnagy Lajos felvétele)- Már régóta ismerlek, mint kollé­gát. Mindig komolyan vetted a mun­kádat. Számtalan kihívásnak megfe­leltél már, de ez a mostani teljesen meglepett. Mikor tetszett meg a vitor­lás sport és mi vett rá, hogy megsze­rezd az önálló hajózáshoz szükséges kapitányi minősítést?- Balatonfüredi üdülések alkalmá­val sétavitorláztunk, a Nyílt Vizisport Napokon a szakszervezet és az ASE Vitorlás Szakosztálya jóvoltából egész nap a vízen lehettünk, de nekem már a partról is nagyon tetszettek ezek a ke­cses járművek. A végső lökést mégis az adta, hogy az unokám rendkívül fel­szabadultan viselkedik, szinte kinyílik a hajón, ugyanakkor érzi a veszélyt és biztonságosan mozog a fedélzeten.- Mennyit tanultál, hogyan gyako­roltál?- Ritka nagy szerencsém volt, mert a szakosztály vezetésében szemlélet­­váltás következett be, és az addig szinte zárt közösség felvette tagjai so­rába a sport szimpatizánsait is. Ezen kivül vannak megszállottak, akik sa­ját szabadidejükből rengeteget áldoz­nak arra, hogy minket, kezdőket meg­tanítsanak a sport csínjára- bínjára (Boromisza Tamás, László Zoltán, Kákái István, Kollár Károly, Prókai László, Fenyvesi Gábor). Tavasszal elméleti oktatásban része­sültünk. Ahogy vízre tették a hajókat, elkezdtük a gyakorlati képzést. Úgy­nevezett „bogrács-túrák” keretében körbe jártuk a Balaton szinte minden kikötőjét, miközben felügyelet mellett mi készítettük fel a hajót, húztuk fel a vitorlákat, mi kormányoztunk. De ha már lúd, legyen kövér alapon motoros kishajó vezetői tanfolyam in­dult Pakson. A vizsgák egy része a vi­torlás vizsgákhoz is szükséges. Sikere­sen megszereztem nyáron a jogosít­ványt, így motorcsónakot már vezethet­tem. Sokan éltek ezzel a lehetőséggel.- Hogyan ment a vitorlás vizsga? — A hajót irányban tartani sem kön­nyű feladat a változó szelek függvé­nyében, de a vizből mentés, a bójára állás manőverei már sok gyakorlati tu­dást igényelnek. Ott már „érezni” kell a hajót. Rengeteget kell gyakorolni - megfelelően türelmes oktatóval. A vitorlás vizsgára Siófokon kellett jelentkezni, és ott kellett számot adni az elméleti és a gyakorlati felkészültsé­günkről is. Hatalmas drukk van ilyen­kor az emberben, mert a rengeteg szak­­kifejezés, forgalmihelyzet-felismerés, manőver közül vajon melyiket húzom? Segítőkész lesz-e a vizsgáztató? Mendemondákból már ismertük a vizsgáztatókat, de kellemesen csalód­tunk. Olyan segítőkészek voltak, hogy a könyvben nem szereplő dol­gokra is felhívták a figyelmet, ezzel is kiegészítve ismereteinket, de a bi­zonytalan tudást felismerve könyörte­lenek voltak. Szinte többet tanultunk a vizsgán, mint a felkészülés során. A gyakorlati vizsga során a kötél­­csomózási tudományunkat is be kel­lett mutatni. Én sokat kézimunkáz­tam, de a hajózásban alkalmazott cso­mókat be kellett magolnom. Rendkívüli könnyebbséget jelent, ha azon a hajón vizsgázhatunk, ame­lyiken tanultunk. Nem könnyű viszont megszervezni, hogy a hajó időben át­éljen a vizsga helyszínére... A vizsga előtti hétvégén igen erős szélben gya­koroltunk. Kitartott a szél, amíg Sió­fokra értünk. Viszont amikor az elmé­leti vizsga után a gyakorlati vizsga kÖT vetkezett volna, már teljes volt a szél­csend. Vártuk, vártuk a szelet, de késő délutánig nem jött meg. A gyakorlati vizsga így első alkalommal elmaradt. Újabb időpont, újabb szervezés, újabb szabadság - már akinek még volt. Egész héten az időjárásjelentéseket les­tük. Ha nem is volt nagy szél, de leg­alább lógott az eső lába. Az északi par­ton már dörgött-villámlott. Négyes cso­portokba osztva szálltunk hajóra. Mire mi kerültünk sorra, már szakadt az eső, de egy leendő kapitánynak minden idő­járási helyzetben uralni kell a hajót. Nem volt igazán kedvező szelem, mert a kikötő bejárata felől fújt. Úgy számítottam, hogy ha legélesebben haladok a szélirányban - a préselés határán, kicsúszhatunk a kikötőből a nyílt vízre. Természetesen ilyenkor kezd el forogni a szél, változtatja az irányát, hogy ne sodródjunk a kövek­re, gyorsan fordulnom kellett. A for­duló közben a hajó felült egy homok­zátonyon. Sajnos volt már ilyen más­kor is az alacsony vízállás miatt - még az északi parton is de tudjuk mit kell termi, és most is sikerült „elszaba­dulni”. Ez a nem kívánt manőver any­­nyira megzavart, hogy csak másodjára sikerült a vízből mentésem. Most már túl vagyunk az izgalma­kon. Azon a pénteki napon mind a ti­­zenketten sikeres vizsgát tettünk. A kö­vetkező héten Hadnagy Lajos is levizs­gázott „idegen hajón”, mert elfoglaltsá­ga miatt nem tudott velünk tartani. A szakosztály ez évben 26 főt ké­szített fel a vitorlás vizsgákra, közü­lük 21-en vizsgáztak sikeresen, ketten még megpróbálták, de nem sikerült, s a többiekkel együtt majd jövőre... Nagyon köszönjük az ASE Vitorlás Szakosztályának a lehetőséget, és Boromisza Tamás vitorlás szakedző­nek a fáradhatatlan munkáját, végtelen türelmét, a rengeteg élményt, amely felejthetetlenné tette a felkészülés idő­szakát, s ha lehet még jobban megsze­rettette a vitorlázást. gyulai Borászat az erőmű közelében A szőlészkedés szerelem, a szüret ünnep Sorozatunk mostani számában egy olyan emberről lesz szó, aki egyál­talán nem tartja magát borosgazdának. „Csak hobbiként, szerelemből szőlészkedek, saját és családi fogyasztásra szánom a bort” - mondja Rikli Sándor, pedig az április 26-i, a paksi hegyközség és az önkormányzat által a Prelá­­tusban lebonyolított versenyen aranyérmes, különdíjas Rizlingszil­vánit tett a szakavatott zsűri elé. Gyerekkori kapcsolat az, ami a borhoz köti, s bár a ren­geteg szőlészeti munka láttán megfogadta, soha nem foglal­kozik a fürtökkel, az élet más­ként alakult. A Zala megyei Kiscsehiből származó, az erő­műben húsz évet lehúzó, négy éve technológiai, műszaki el­lenőrként nyugdíjba vonuló beszélgetőtársam 1982-ben vá­sárolta meg azt a zabfoldet, amely ma számára a béke, a megnyugvás szigete.- Till Feri bácsitól vásárol­tuk meg a telket, melyen 280 töves kordonos (magas­művelésű) szőlőt alakítottunk ki - lapoz vissza képzeletben Rikli Sándor. - Öt percre lakom a Páskom­dűlőtől, ahová a munkás hétköznapok fáradságát jártam kipihenni. Mindig felfrissülve, újjászületve éltem meg a hétfőket, köszönhetően annak a cso­dálatos, természetes közegnek. Öt-hétszáz liter bort fejt évente, melyben egyaránt megtalálható a vörös és a fehér is. Előbbiekből idén jó minő­ségű, Bikavér-jellegű nedű kerekedhet, míg utóbbi túlnyomórészt Rizlingszil­váni. A 2001-es termésből állította elő azt a bort, mely értékes elismerést eredményezett készítője számára. Tör­tént, hogy néhány üveg fehérbort bevitt a pincészetbe, hogy ott ismerősei meg­nézzék, bevizsgálják. Valahogy nem tetszett ugyanis Sándornak a bor, holott a vizsgálódás csupa pozitív tapasztala­tot hozott. Az ismerősöknek ízlett a ne­dű, és javasolták, vegyen részt vele a tavaszi versenyen. Emellett vörössel is nevezett (azzal ezüstminősítést érde­melt ki). Lezajlott az eredményhirde­tés, már készülődtek a vacsorához, mi­kor „robbant a bomba”: az ő bora nyer­te a különdíjat.- Ebből is látszik, nem biztos, hogy nekem is ugyanaz ízlik, mint a kósto­lóknak - neveti el magát Sándor. - Nagyon örültem persze a hirtelen jött sikernek, ám ettől én nem lettem jobb borosgazda. Immár tizennégy eszten­deje annak, hogy az akkor még az erő­mű által rendezett borversenyen a kékfrankosom bronzérmes lett. Voltak hát korábban is szép eredményeim, mert szeretek a szőlővel foglalkozni. A szőlővel, amellyel rengeteg munka van egész évben, ezt kedvetlenül nem lehet csinálni. A szüret ugyanakkor más: ünnep. Akkor két hétre leköltö­zünk Kiscsehibe, ahol 1990-ben vásá­roltam meg testvéremtől a szülői há­zat. Ott is van szőlőnk, melyet ugyan­olyan odaadással kell kezelni, mint a paksit. Idén az ottani megméretésen az egyik vö­rösborommal érdemeltem ki aranyminősítésű oklevelet. Előveszi prospektusát (re­gisztrált vendéglátó is egy­ben), mutatja a házat és a kör­nyék térképét. Szívből beszél, szeretettel az ottani barátai­ról, a vendégszerető zalai em­berekről, szülőfalujáról. Ver­seit is ez a táj, a háromszáz méteren elterülő Tekints-hegy és környéke ihlette: „Domb­oldalon áll egy nagy fa / Virá­gai hullanak a vállaltira / Egy­­egy szirom kicsit késve pereg le / S ráesik az őszülő fejem­re.” Ebbe a világba tekinthetett be egy hétvége erejéig Niki János és hozzátartozója. 0 volt az, aki a szep­tember 14-i paksi Szüreti Napon a legjobban „borászvirtuskodott”. Rikli Sándor ezen versenyszám győztesé­nek felajánlotta zalai házát, és már most mondja, hogy igény esetén jö­vőre is sor kerülhet hasonló együtt­működésre a közművelődési intéz­ménnyel. Vöröss Endre Program a nőknek a szépségért és egészségért „Mire ügyeljünk a nyári „pihenő” után? Vizsgáljuk meg magunkat külalakunk tekintetében! Minden rendben van?” - kérdezi az XL klub felhívása, és egyben lehetőséget kínál programjában a fitt­­ség megszerzésére, megőrzésére. Szeptemberben ismét elindult az XL-klub az „Együtt a parlagfű ellen” Alapítvány szervezésében. Heti két ill. három alkalommal kü­lönböző tornával (zsírégető, kondici­onáló, intim, gyógy), különleges mozgás-programokkal (jóga, tánc­óra) és kéthetente szombatokon vál­tozatos klubfoglalkozással (túra, szauna stb.) várják az érdeklődőket. A klubtagok térítésmentes szolgál­tatásokat is igénybe vehetnek, mint pl. fittségi felmérést, testzsírszáza­­lék-mérést, súly- és körtérfogat kontrollt, vérnyomásmérést, optimá­lis testsúlyszámítást, videókazetta- és „Diéta Magazin” kölcsönzést. Novemberben és decemberben mes­terszakács készíti fel a hölgyeket a finom és kalóriakímélő ünnepi étel­­készítésre. Az XL klub bérlete két hónapra érvényes, Vitamin pénztá­ron keresztül is fizethető. A havi részletes programok az alapítvány honlapján megtekinthetők. Az XL klub Paks, Gesztenyés u. 11. sz. alatt (tel: 312-611) várja az egész­ségükért, jó közérzetükért, fittségért tenni akarók jelentkezését. Iparági vízi találkozó Szeptember 6-8. között a festői szépségű Tata adott otthont az im­már XXIV. Villamosenergia-ipari vízi találkozónak. A vaskos neve­zési díjnak köszönhetően, a Paksi Atomerőmű Rt. csapata csupán kilenc fővel képviselhette magát az idei seregszemlén. A sok érté­kes pontot érő helyezés mellett a Járfás Tamásné, Riszter Margit, Nagy István és Blatt József össze­állítású csapatunk a kenu vegyes négyesben győzedelmeskedett. A több éves kihagyás után az el­múlt évi sikeres iparági szereplésünk után „beindult az élet” a Duna-par­­ton, egyre több kollégánk fedezte fel a szervezett keretek közötti felkészü­lés lehetőségét és Járfás Tamásné is vállalni tudta a ma még kis, de na­gyon lelkes csapat összefogását. „Az idei tatai versenyre már időben el­kezdtük a felkészülést. Még 2001 elején Riszti kapacitált, hogy vállal­jam fel a csapat meg­szervezését. Akkor ugyan csak öt fővel vettünk részt, de így is sikerült több dobogós eredménnyel visszatér­tünk az iparági család hagyományokban bő­velkedő seregszemlé­jére.” - kezdte Edit a visszaemlékezést. Riszter Margit em­lékei szerint a korábbi években, még a PAV vezetőinek és Hajba Antal vezető edzőnek kö­szönhetően még Dombodban is volt iparági verseny: „Sőt még Tiszaújvárosba is eljutottunk a mostaninál nagyobb létszámmal.” , Jómagam a múlt évben kapcso­lódtam a csapathoz - egészíti ki a lá­nyokat Blatt József, a győztes kenu kormányosa. - Feltétlenül meg kell emliteni a csapat többi tagjának a nevét: Gosztonyi Réka, Fejes Imre, Nagy István (a kenu vegyesnégyes vezérevezőse), Kováts Gergely, Csiszár Szabolcs és Kovács Balázs, akik ugyan most nincsenek itt, de ők is kivették részüket a felkészülésben és az eredményben.” Megtudtam, hogy az erőműben dolgozók - akiknek nincs saját ha­jójuk - is bármikor lemehetnek a Duna-parti csónakházba, csak előt­te az Atomerőmű SE edzőivel egyeztetni kell a hajók kiadását. Ez az egyre bővülő baráti társaság nyitott, minden érdeklődőt szere­tettel vár, és ahogy találóan fogal­mazzák: „Egy hajóban evezünk!” Az idei küzdelmekre rákérdezve kollégáim újból átélték az izgalma­kat: „Nem is tudtam, hogy nyer­tünk! - kiállt fel Margó, aki csak utólag tudta meg az eredményt. A játék, a nemes vetélkedés a sport igazi sava-borsa, kihagyni vétek. Mi nem néztünk sem jobbra, sem balra, csak teljes erőbedobással - diktált ütemre - eveztünk. Nem volt szerencsés a mellettünk haladó hajó, ugyanis a cél előtt összeakad­tak egy másik egységgel és a víz­ben kötöttek ki” - emlékezik Edit. „Az igazsághoz tartozik, hogy a mi csapatunkkal szemben az ellen­felek többsége aktív sportolói múlttal rendelkezik, és így nehéz felvenni velük a versenyt” - ber­zenkedik egy kicsit Margó. Sajnos van egy szomorú hír is. Az önerő bizony véges! A jövő évi nevezési költségeket ismerve csu­pán egy fővel bővülhet a paksi csa­pat, ha nem kapnak az ideinél na­gyobb támogatást. Van egy mondás: A remény hal meg legutoljára. A ka­jak-kenu sport kedvelői bíznak ab­ban, hogy az elmúlt két év eredmé­nyei alapján ez a szakcsoport is na­gyobb támogatást kap a PA Rt. ve­zetőségétől, és hasonlóan a többi iparági cég csapatához esetleg húsz - harmincfős csapattal nevezhetünk mi is. Addig is azt javasoljuk min­den kollégának, hogy próbálja ki az evezést és lehet, hogy hasonló érzé­seket tapasztal, mint a beszélgetés­ben résztvevők. Sípos László