A Hét 1978/1 (23. évfolyam, 1-26. szám)

1978-03-04 / 10. szám

A HINDUKUS ,°iiF °iKv,>''iK MEGítóDÍTÁSA Átkelés a Kazi-Deh folyón ÁTSZÁLLÁS ALKUDOZÁSSAL ÉS IMASZÖNYEGGEL 5 Fajzabad tartományi szék­helyet városnak nevezik, de inkább hasonlít egy, a kö­­■ zépkorból itt maradt na­gyobb falura. Mintha meg­állt volna itt az élet, olyan egyhangú, hogy minden váratlan esemény nagy szenzációt kelt. Érkezésünkkor a város­nak talán valamennyi lakosa körülvesz minket, alig akarva elhinni, hogy a hegyszoroson átjutottunk ilyen hatalmas járművel. Dicsérik sofőrjeinket és gye­rekes kíváncsisággal kérdezgetik, hon­nan jöttünk. xxx — Tisztességes polgár vagyok, három feleségem, két autóm, öt gyerekem van. Rám bízhatják magukat, biztonsá­gosan elszállitom önöket Kazi-Dehbe — kínálkozik öntudatosan a bibliai alakra emlékeztető helyi fuvaros. git szállítási gondjaink megoldásában. — Az a másik kettő lány, nem gye­rek. Eladom őket és amint mondtam, öt gyerekem lesz. — Legyen hát, ahogy akarod. De tér­jünk a tárgyra — pendít meg kevésbé érzékeny húrokat a parancsnok. — Két autó oda és vissza, az negy­venezer afgán — javasolja az öreg. — Húszezer. Még az is sok. — Az út nehéz és hosszú, lássák be. Harmincötezer. — Huszonegyezer. — Nagyon rossz út, veszélyes. Har­minckettő. — Huszonkettő — toldjuk meg a rossz út miatt. — Útközben a hidakat is javítgatni kell, mert némelyik leszakadhat. Allah úgy legyen hozzám kegyelmes, hogy igazat mondok. — Huszonháromezer, egy afgánnal se több — jelentjük ki, és már indu­lunk is. petnyi hasist vesz az ujja hegyére, a nyelve alá csúsztatja, istenes ábrázatot vág, belenéz a tükörbe és elégedett. Olyan elégedett, hogy szinte irigylem. Az ismételt hasis-csipegetéssel magya­rázom, hogy van mersze a púposán fel­­málházott és még emberekkel is jócs­kán megterhelt autóval utazni a hasa­­dékos, omladozó sziklák között, amelyek alatt a mélyben sisteregve habzik a Varduzs folyó. De amíg ő békésen íz­lelgeti a kábító hasist, mi résen va­gyunk, hogy bármely pillanatban le­­ugorhassunk. A veszedelmesen ingadozó autók csi­korognak, nyögnek. Az alacsony fordu­latszámú motor felforralja a vizet. Me­leged van? Könnyű a segítség. Megál­lunk egy pataknál, a kocsikísérő hosz­­szú nyelű faéket dug a kerék alá, egy alatt. A biztonság kedvéért mi gyalog megyünk át rajtuk. Ugyanakkor megcsodáljuk a bizarr színekben tobzódó tájat. Néha zöld oázis mellett haladunk, de nagyobb­részt kősivatagon át vezet az út. Tüz­­vörös sziklák, a róluk lemálló finom por hatalmas kúpokká áll össze. Évmilliók múlva a sziklacsúcsokból talán csak ilyen homokdombok maradnak, a sivár sivatag pedig virágzó, termékeny föld­dé változik ... KÖZELEDÜNK A CÉLHOZ A Vachan-szurdok bejáratánál ma­réknyi házikóból álló Kazi-Deh falut még nem érintette meg a mozgalmas újkor széle. Itt csak az égig érő csú­csok változnak. Az idő és szövetsége­sei: a nap, a viz, a fagy kikezdik a Diófák, amelyeket még Marco Polo ültetett Kazi-Deh mellett a vizet, és addig locsolja a motort, amíg le nem hül. Szegény motor. Ilyen könyörtelen fürdőben van része napon­ta legalább tízszer. Ha makacskodik és a kelleténél jobban átmelegszik, a kí­sérő áttelepszik a sárhányóra és vígan öntözi a masinát. Egy az isten és Mohamed az c pró­fétája — imádkozik minden pihenő al­kalmával kis imaszőnvegén az autós különítmény főnöke. Istenemre, van is miért. A kopott gumikerekeken imboly­gó és jókora rakomány terhe alatt ros­kadozó fabárkák már régen megértek arra, hogy autótemetőbe kerüljenek, és valóban talán csak Allah segítségével vánszorognak. És az utak! Mire is vál­lalkoztunk, mi szerencsétlenek! Mégis haladunk, bár nehézkesen. Gyakran javítjuk az utat, hütjük a mo­tort, rendbehozzuk a hidakat, nehogv összeroskadjanak a megrakott autók — Rendben van, de huszonnégyért. — Allah a tanúm, tönkremegyek. Tiszta ráfizetés. Nem tehetem. — Huszonnégy és baksis: cukor, liszt, cigaretta ... — Megnyílik a föld alattam. Nem keresek semmit, tönkretesznek — jaj­gat egyfolytában —, de hát rendben, bár csakis az őrnagy úr és a parancs­nok úr kedvéért — hízeleg a hatóság­nak. — Szeretnénk alkonyat előtt indulni — Huba (jó), lehet, még ha rá is fizetek morog hajlongva. Az arcáról le­olvasható az elégedettség, hogy leg­alább egy ezressel megvágott minket. xxx Allah hatalmas, Allah oltalmaz — gajdolja Muhammad! az autó oldalán kapaszkodó kocsikísérőnk, és üveges szemekkel néz a semmibe. Időnként előveszi tükrös fedelű szelencéjét, csi­— Ugyan, Ahmed, hogy beszélhetsz — Miszter! Huszonnyolc. Várjanak, bádogdobozba merít a jeges vízből és sziklákat. Időközönként eljut hozzánk, a igy, hiszen hét gyermeked van — inti igyunk egy kis teát. Beszéljük meg. Át leönti vele az átforrósodott motort. Ha völgyeket törmelékkel feltöltő kőlavinák őt a helybeli rendörparancsnok, aki se­­kell gondolnom a dolgot. még mindig forró, kiengedi a hűtőből robaja. 16