A Hét 1976/2 (21. évfolyam, 20-39. szám)

1976-08-02 / 23. szám

Kétezer kilométer Romániában Másnap Poprádra igyekeztünk. Dob­­sino, a Sztracenai-völgy: a hegyek ma­gasabbak lettek, az erdők zöldje söté­­tebb, de a sziklák s a fenyvesek is ugyanolyan barátságosak hozzám. Már jócskán elhagytuk a Kirólyhegyet, öreg Skodánk az utolsó gerincre kapaszko­dott fel a Poprád völgye felett. — Sétáljunk egyet itt — mondta apám —, jó lesz egy kis mozgás. Néhány lépést tettünk, az út éleset kanyarodott, az erdő széttárult s ott állt előttünk teljes pompájában a ' Magas- Tátra. Azóta is, ha valami nagyszerűt, fen­ségeset látok, eszembe jut ez az él­mény. Később, a középiskolában egy­szer erről akartam magyar dolgozatot írni. No, sehogy sem sikerült. Mint most — úgy érzem — annak a hangulatnak a leírása, ott a repülőgépen, amint le­szálláshoz készülődtünk Tokió felett. Igaz, a Műszaki Főiskolán gépek, ipari berendezések leírására tanítottak. Ám kezdhetném-e útibeszámolómat más­ként? Különben is, bizonyára csak az első alkalommal tűnik ilyen ünnepélyes­nek a megérkezés Japánba. (Lengyel útitórsam később megcáfolt: ez a hatodik útja ide s ez a különös hangulat változatlanul hatalmába ke­ríti. — Tudja, Japán nemcsak elektro­nika. Néhány hét múlva majd megérti, mire gondolok.) Nos, akkor, ott a repülőgépen, a Fu­­dzsijama fensége a Tátrát idézte, s vele a többi, hosszú időre otthagyott hazai tájat. Majd írok leveleket haza, biztat­tam magam, tartvcy a kapcsolatot az otthoniakkal. Aztán azt mondta egyik barátom, mi lenne, ha küldenél vala­mit a Hétnek. Igaz is, miért ne? — gon­doltam. Mindig szerettem levelet írni, tartani a kapcsolatot rokonokkal, ismerősökkel. S milyen »öröm lesz, ha a szerkesztőség talán közli majd a leveleimet, s egy­szerre hazai olvasók tízezreivel kerülök kapcsolatba. Szíves örömest megosztom élményeimet, a látottakat velük. Hiszen a fényképezőgép lencséje mindent meg­örökít, amit akarok. S egy másolattal több vagy kevesebb — úgysem számít. A hófehér kapu a két kőoroszlánnal: a didergető éjszakát idézi, közvetlenül a Fudzsijama csúcsa alatt, ahonnét másnap a napfelkeltét fényképeztem. A kapun túl (a képen balra) még né­hány perces kapaszkodó a csúcstövé­ben. Pontosabban a kráter széléig. A Fudzsijama kialudt tűzhányó, de nagyon sok vulkán ma is működik Ja­pánban. A Nasu-hegy csúcsa alatt, a déli oldalon széndioxiddal s kénes gázokkal kevert forró vízgőz tör fel lépten-nyomon: lehetetlen az áthato­lás. Tűzhányóiktól nem félnek a japánok, a földrengésektől tartanak. Földrengés^ biztos betonépületeik helyett azonban jobban szeretik hagyományos faházai­kat. A második kép: épül a kétszintes japán ház. Kívülről azért kicsit beva­kolják, s így aztán nehéz megmondani, a kisvárosi utcák melyik házának váza beton,4 melyiké fa (harmadik kép). De a kis- és nagyvárost sem lehet megkülönböztetni egymástól, ha' áru­házaikat nézem. Negyedik kép: kisváro­si áruház kimonó-osztálya. A kimonó, a japán népviselet, városon legalább olyan »divat", mint falun. S népszerű az a »gyerekhordó ruhadarab" is, me­lyet az ötödik képen hord a fiatal ja­pán mama. Kevés a bölcsőde, az óvo­da, panaszolják a japán asszonyok. De talán mára — bevezetőként — elég is ennyi ismerkedés Japánnal, ezzel az érdekes kelet-ázsiai sziget­­országgal, ahol olyan furcsán, de vala­hogy mégis harmonikusan keveredik a hagyomány, a múlt a hektikusan lük­tető mai erősen amerikanizálódott élet­tel. Erről azonban majd legközelebb. Hirosima, 1976. június PALÓCZ TAMÁS Az Olt csodálatos szépségű völgyétől egy éjszakára Manestireanál veszünk búcsút, hogy feljussunk a Lotru felett nemrégiben létesített építőtáborba, Voineasóba. Tulajdonképpen ide dél­után kellett volna megérkeznünk, de mire feljutottunk, a Kárpátok felett már nyiladoztak a csillagok. így csupán rövid sétára jutott idő vacsora előtt. Vacsora közben aztán megtudtam, hogy ha az a bizonyos 33 erőmű elkészül, az itteni építőtábor üdülőközponttá mi­nősül át. Mellesleg mór ma is annak látszik, nem pedig építőtábornak, s tet­szik is, olyannyira, hogy kedvem volna egy-két év múlva ismét idelátogatni. Nem csupán azért, hogy lássam: mivé lett erőműépítők hajdani tábora, ha­nem főleg azért, mert csábít egy jó pisztrángozás lehetősége. A Lotruban — vendéglátónk szavai szerint, s hihe­tünk neki, mert nem halász — tavaly még két kilón felüli pisztrángokat is fogtak. Most azonban szünetel a halá­szat, védetté nyilvánították az itten; pisztrángos vizeket. Azért mondom, hogy pár év múlva, amikor újra „sza­bad víz" lesz a Lotru, szívesen eljönnék ide kipróbálni a legkisebb teleszkópos botomat... Reggel — ne csodálkozzanak — újra vízierőmű-látogatás szerepei a műso­ron. De ez már érdekesebb látnivalót ígér, mint a tegnapi, hiszen 120 méter mélyen van a hegy gyormában, s 1200 méter hosszú alagúton autózunk le, hogy lássuk milyen az élet a hegy bel­sejében. Az alagútban, lefelé menet az erőműbe, kísérőnk megjegyzi, hogy lát­hatunk majd egy érdekes kísérletet is. Na, mondom magamban, erre kíváncsi vagyok. A hatalmas föld alatti csarnokban azonban semmi olyat nem észlelek, ami arról tanúskodnék, hogy itt valamiféle kísérlet folyik. Minden egészen egysze­rűnek, hétköznapinak látszik. Dolgoznak az emberek, teszik, amit kell, a turbinák is ugyanolyan hangon zümmögnek, mint a tegnapiak az Oltón. Szinte nem is érzékelem, hogy egy hegy gyomrában vagyok. Amikor körbejártuk a föld alatti csarnokot, azon töprengek, hogy szá­zadunk embere nemcsak a világminden­ség felé igyekszik, hanem lefelé, a föld mélyébe is; viszik lefelé atavisztikus ösztönei, barlanglakó őseink láthatat­lan nyomai a köveken. Ahogy indulnánk kifelé, vissza az ég alá — ahol azért mégis kellemesebb az élet — figyel­meztetem kísérőnket, az alagútban em­lített kísérletre. — Ô — mondja —, majdnem meg­feledkeztem róla. Visszafordulunk, s a terem közepén megállunk egy sor virágcserép előtt. — íme — mondja kísérőnk — meg­próbálunk virágokat nevelni a föld alatt. A virágcserepekben néhány kaktusz és más, előttem ismeretlen virágféleség zöldell, de bizony látni rajtuk, hogy nem érzik igazán otthon magukat itt a föld alatt. Hiányzik a nap fénye, él­tető melege. De azért élnek. Egy jó óra múlva már ismét az Olt vizében gyönyörködhetek. Mert valóban: most gyönyörködtető, ahogy zuhog le­felé a sziklákon, a meredek sziklafalak között. Már a híres Vöröstoronyi-szoros közelében járunk, ahol a legkeskenyebb az Olt völgye — ott „töri át" a Kárpá­tokat ... Mi a folyóval szemben halad­va, nemsokára találkozunk a Szebeni­­havasokkal, majd magával a várossal, Nagyszebennel. Nagyszebénre — sajnos — alig egy­két óra jut. Mit is nézzek meg leghama­rabb? Milyen fontossági sorrendet állít­sak fel magamnak? Végül félre teszem a korábban elkészített terveimet; hiába­való most az egész, hiszen egynap is kevés volna, hogy csak futólag is meg-ÜTIJEGYZETEK III. ismerkedjek ezzel az ősi várossal. Mindezt egy pohár hideg sör mellett ülve gondolom végig, mert a kinti káni­kulában nemcsak az emberi fő, de az emberi gondolat is összébb zsugorodik. Még, sörözés közben, megkockáztatok hat leit szűkös zsebpénzemből, sors­jegyet veszek, hogy játsszam a gyors­lottón, de amikor tolmácsnőm összeveti a szelvény számát a nyereménylistával, kiderül, hogy semmit se nyertem, így hát fizetünk és indulunk várost nézni. Ter­mészetesen első a főtér. De amig oda­érünk, hadd mondjam el, hogy a sze­­beni szászok őseit II. Géza telepítette ide a tatárjárás után, s tulajdonképpen ők virágoztatták fel a várost. Móricz Zsigmond Erdély című regé­nyében olvasható: „A főbíró száraz, rekedt hangon, me­reven mutatta be neki a csapatokat: — A céhek, rend szerint, felséges uram; itt vannak a mészárosok, elöl, mellette a pékek s a csizmadiák, tímá­rok. Másfelől a kovácsok, szűcsök, kesz­tyűsök, szűrszabók, kézmívesek. Hátul állnak, szemben a kalaposok, kötél­verők, gyapjúszövők, takácsok, kádárok. Kétfelől az utca merevén a fazekasok, nyílcsinálók, szabók s zacskókészítők. — Hány céh van összesen? — Tizenkilenc, felséges utam." Nagyszeben főterén megállva azon gondolkodom, hol is állhatták Szeben főbírójának céhbeli seregei, amikor GÁL SÁNDOR Báthory Gábor erdélyi fejedelem ezt a végzetes mustrát kikövetelte... Jó len­ne a várat is látni, de abból, sajnos, semmi sem lesz. Itt is alig jut érkezé­sem néhány felvételt készíteni — tovább kell menni, várnak az új kultúrpalotá­ban, azaz a Casa de culturában, ame­lyet négy év alatt építettek, s egyebek között 700 férőhelyes színház, stúdió­­színpad, kiállítóterem, könyvtár, torna­terem, sőt még egy tekepályája is he­lyett kapott benne. Ezenkívül nyolc he­lyiség a különböző szakkörök számára, s a legfelső emeleten egy 500 férőhe­lyes kávéház. Ez az impozáns kultúr­palota az egész város társadalmi és kulturális életének a központja; többek között tizenegy műkedvelő együttesnek ad otthont, anyagi és szakmai segítsé­get is értve az alatt. Nagyszeben után Gyulafehérvár kö­vetkezne, de Szászsebes előtt eltörött a Volgánk hátsó fédere, s amíg meg­javították, elszaladt a fél délután. így szó sem lehetett arról, hogy a gyula­­fehérvári hőerőművet meglátogassuk. A hőerőművet nem, Gyulafehérvárat sajnálom. De mit tehet az olyan utas, aki helyett mások tervezik az utat, tűzik ki az útirányt? Semmit. Igyekszik alkal­mazkodni, s ha marad ereje, gyönyör­ködik a tájban. Én sem teszek mást, s megpróbálom elhitetni magammal, hogy még elérjük Dévát napvilágnál, s megláthatom „magas Déva várát", a balladából valót, amelynek köveit Kőmíves Kelemenné elégetett, s ha­­barcsba-szórt hamvai kötötték meg erős kötéssel. S valóban, idejében érkeztünk ahhoz, hogy néhány percre megálljunk a várhegy tövében. De valóban, csupán néhány percre, hogy a híres romokat lefényképezhessem, mert mai utunk vég­állomása Arad. S Arad még távol van innen. Lippát már az esteli szürkület ölelgeti, amikor áthaladunk rajta, a Marosban pedig az ég csillagai für­­denek, amikor Aradra érünk. Késő este van. 9