Bilkay Ruth - Laczkó Gabriella: Szupplikáció a Sárospataki Református Kollégiumban 1945-1951 - Acta Patakina 10. (2002)

1949

ÚJCSANÁLOS: Újcsanálos felé hosszan tartó emelkedést kell legyűrnünk. 5 km-es rossz földút után érkezünk meg. A csoportból olyan hangok is hallatszanak, hogy szívesen vennék, ha valaki vállalná a fuvarozásunkat községről-községre, vagy legalább a csomagjainkat rakhatnánk szekérre. Fárasztó a folytonos cipekedés, a rossz utakon hitvány cipőinkben a puszta menetelés. Sok cipő ki­lyukadt már, soknak ferde a sarka. Mindemellett a fiúk humora elpusztíthatatlan, hajnalonta cinkét fogott orral is vidáman mesélik élményeiket. A parókián filozófiai vitát kezdenek a csoport gimna­zistái. Meglepő, hogy mennyire problematikus gondolkodású a mi ifjúságunk. Számtalan kérdésre szeretnének feleletet, végső megoldást találni. Vezető tanárunk sok szeretettel, kellő tapintattal s néha erélyesen próbálja helyes irányba terelni gondolkodásukat. ÓCSANÁLOS: A 200 főnyi református egyháztag között csak 19 Ft. gyűlt össze, pedig Ötvös, Deme, Pap és Hornyánszky diáktestvérünk végigjárta a filiát. Demének hamis kutyával támadt baja. Összetépett nadrággal jött vissza. HERNÁDKAK: Számadásaink elkészítése után felkerekedtünk, mert a szegény kisközségben nem tudták biztosítani ebédünket. HERNÁDNÉMETI: Délelőtt Sóhajda Béla hittanórát tartott az általános iskolában. Könnyezve fogadták meg a 6-8 éves gyermekek, hogyha megtiltották is az iskolában az imádkozást, nem mu­lasztják el otthon, édesanyjuk vezetésével, aki először kulcsolta imára kezüket. BELSŐBŐCS: 31-én Ötvös Károly tartott vasárnapi iskolásoknak megemlékezést a reformáció emlékünnepén gyermekistentisztelet keretében. Csoportvezetőnk pedig a felnőtteknek tartott isten­tiszteletet. Ez a legnagyobb templom körzetünkben. A hatalmas méretű gótikus templom akusztikája nem megfelelő: elvész benne a hang. A szószék magas. Az élénk arckifejezésű hallgatóság nagy műértéssel hallgatta kis énekkarunkat. Az egyházközségnek 60 tagú egyházi kórusa van! A nagy­tiszteletű úrnál vacsora után élénk társalgás alakult ki közte és a három theologus közt. Érdemes volt résztvenni! A falusi egyházi élet gyakorlati vonatkozásait tövéről - hegyére ismerő lelkipásztortól sokat tanultunk. IX. KÖRZET: Alsózsolca, Sajóhidvég, Ond, Tiszaszederkény, Tiszapalkonya, Tiszaoszlár SZUPPLIKÁNSOK: Kísérő: Hegedűs András Járai István csv., Basky István, Czakó István, Kertész Zoltán, Molnár Tibor, Nagy Béla, Nagy Lajos, Nagy László, Nyíri Sándor, Pápay István RÉSZLETEK A SZUPPLIKÁCIÓS NAPLÓBÓL:66 ALSÓZSOLCA: A felsőzsolcai állomáson várt minket Csorba Dezső segédlelkész. Már itt meg­történt az elosztás a szállásokra, s a fiúk szétoszlottak ebédelni. A lelkészi hivatalban fél háromkor találkoztunk, s rövid próbát tartottunk. Az előadást az esperes úr délután fél négyre tervezte, rögtön az istentisztelet után. Ez az időpont azonban nem volt alkalmas, mivel nagy futballmérkőzés volt a faluban, s mindenki a fütballpályán szorongott, így a műsor elhalasztódott fél hétre. 6 órakor csinál­tunk egy rövid próbát, utána felvonultunk a templomban a karzatra. A templomot zsúfolásig meg­töltötte a gyülekezet. A műsor előtt volt egy rövid istentisztelet, amelyet Hegedűs András végzett. A műsort egy kis lámpalázzal kezdtük, de ez minden számnál fogyott. A fiúk minden erejüket belead­66 SRK Tudományos Gyűjteményei Adattár, At. 1,383. 71