Vadász- és Versenylap 15. évfolyam, 1871

1871-08-16 / 30. szám

196 VADÁSZ- ÉS VERSENY-LAP. lyek egy ilyetén vaspálya felállításának indokolásá­hoz mérvadókul szolgálhatnának : de azt csakugyan valónak tartom, hogy az eszme életrevaló és hogy egy lófogatú vaspályának létrehozása, melly a vá­rost a tiszai kikötővel kapcsolatba hozná, kereske­delem, ipar, de különösen az alvidéki gabnaszálli­tási üzletforgalom tekintetében, ha rögtön nem is ; de a jövendőségre nézve nem csekély horderövel birandana. Én ezúttal csak a sport érdekében vagyok bátor egyetmást fölemlíteni. A vaspálya útjába ejtené szentkirályi derék töl­gyesünket, a hová a legérdekesebb és eredménye­sebb őszi és téli vadászidény alatt, rendkivüli rosz utainknál fogva, többnyire alig meggázolbató sár­ban bajos olcsó áron kijutni ; már pedig 3 — 4, oly­kor 5 frtnyi fuvarbért fizetni egy-egy kirándulás után, lehűti az ember vadászati szenvedélyét, hogy a kirándulásokat gyakorivá tegye. Továbbá, a tiszai vízi vadászatokat, a halászatot és csolnakászatot s télen a korcsolyázatot a gyors és olcsó szállítás mindinkább megkedveltetné népünkkel. Azonban ünnep- és vasárnapokoni népmulatságok rendezése is, e kedves alföldi tájakon, tetemesen gyarapítaná a személyszállítási jövedelmet. Hátba még a bájos regényességü vidékek által körülövedzett szőke Ti­szánk vizét fürdő-intézet czéljából is felhasználni akarnók, s e tekintetben egy kényelmes vendégház­zal ellátandó, czélszerü fürdőhelyet alakítanánk, kifizetné-e magát ? Ugy hiszem, igen ; mert az üdi­tőleg ható tiszai fürdést, már a jelen korban is, vá­rosunkból sokan használják s nincs kétség benne, liogy a közlekedés könnyitése által, az e czélbóli kirándulások is , kellő vonzerővel bírnának ; söt nem lehetetlen, hogy a rendes vonaton a városig, innen pedig lóvonatú vaspályán a Tiszáig kényelme­sen és csekély költséggel utazhatva, távolabbi vidé­kekről idegen vendégek is jelenkeznének Tiszánknál a fürdői idény élvezése végett. Szeretem hinni, hogy az érintett lófogatú vaspá­lya terve hajótörést nem fog szenvedni ; vagy is, hogy ez a terv nem válik halva született gyer­mekké. Volna még , a nagy-körösi állani méntelepből hozzánk kiosztott államménck itteni kezelése körüli eljárásra, s lótenyésztésünknek ebből kifolyó ered­ményeire nézve több mondani valóm ; de időm mái­ki nem adja, liogy tovább terjeszkedjem. Később talán majd ez ügyet is toll alá vehetem. Gömöry Frigyes. I Vadkecske vadászat a zöldfoki szigeteken. Kecskét vad állapotban a zöldfok (Cap Vert) körüli szigetek majd mindenik hegységén találhatni. Ez álla­tok nem eredetiek ama szigeteken, hanem azon szelid kecskéktől származnak, melyek az első települőkkel oda mentek, s ezektől elszöktek. Külsejök általában ugyanaz, mint a mi közönséges kecskéinké, csak­hogy szemkifejezésökben valami megdöbbenés és értelmiség olvasható. Azon ügyesség, mellyel a he­gyek legegyenetlenebb részein futni tudnak, csak a pyrenéi kecskék ügyességéhez hasonlítható. Gyapjok szine általában vörös, a baké valamivel sötétebb alapon. Azt hiszem igen érdekes volna azon fokoza­tokat tanulmányozni , mellyeken keresztül a házi állatok a vad állapothoz visszatérnek; részemről azt hiszem, hogy ily esetekre nézve a szinek egyenlő­sége jellemző körülmény ; tapasztaltam ezt külön­böző utazásaim alkalmával a tyúkot, macskát, szar­vasmarhát és sertést illetőleg is. A kecskék rendszerint apró csoportokat képeznek egy-egy bak körül ; s ha egy ily csoport elszaporo­dik, két csoportba válnak. Tekintve a lakosság által ellenök intézett irtóháborút, könnyű előrelátni, liogy nemsokára nyomuk sem lesz a szigeten. A bakok­nak többnyire rengeteg szarvai vannak. Húsuk majd oly Ízletes, mint a nőstényeké, ez pedig valódi déli­catesse. A zöldfok-szigeti vadkecskék vadászata a legve­szélyesbek közé tartozik, először, mert a legjárhat­lanabb hegyvidékeken tartózkodnak, továbbá, mert e vadon és meredek hegyszirtek közt nincs tört ös­vény, és végre mert a szirtgöröngyök a nap heve és I a vidék csaknem teljes terméketlensége, az ottjárás 1 akadályait olykor rettentőkké teszik. Csak a tetőn, apró hegyzugokban, melyeket meredek és csúcsos szirtek környeznek, csak ott található egy kis nö­vényzet és víz, melyet az örök felhők táplálnak. E szakadékok a vadkecskék hazája. Reggel elindultunk Saint-Vincentből, és lovon mentünk a Sierra lábáig. Ott leszálltunk a lóról, és kezdtünk a hegynek fölfelé mászni. Csakhamar elju­tottunk a szirtgöröngyös helyekre, mellyek a felha­tolást akadályozzák. Két három lépést teszesz előre a megporhanyult lávában, egyszerre a talaj meg­mozdul lábod alatt, s egy szempillantás múlva is­mét ott vagy a hol voltál ; még szerencséd ha lá­badról le nem estél, puskád el nem dördült, s ha a lábad alól kisiklott porliany görgeteggé nem lett, por és kavics záporral vakítva az utánad jövők szemeit. Nagy nehezen felhatolva, jó magasságban meg­pihentünk. E helyről a még hátralevő ut olly fá­radságosnak s olly fenyegetőnek látszott, hogy azt hittük : lelietlenség feljutnunk. A szerecsenek, kik mezítláb követtek , s élelmünket fejőkön hozták, valami ideális ösvényre mutattak mosolygva, melly sziklapárkányon, 200 metrenyi mélység fölött hú­zódott, mondván : „íme a felvezető ut, uraim !" A szerencsétlenek : ösvénynek nevezték azt ! — én ludbőrt kaptam tőle. — Hiába ! rá kellett lépni az „ösvényre. " Nem mondanék egészen igazat, ha azt monda­nám, hogy felemelt fővel, nyitott szemekkel, bátran haladtam rajta. Sőt volt egy pillanat, midőn szive­met rémitö aggodalom fogta el, átkoztam kecskét és utat, s vissza akartam térni. — Mire való volna az ! haliám hátam mögött. Előre menni cséppel sem veszélyesb, mint vissza­térni. Bátorság ! amott a tető, ott a kecskék. E biztatás magamhoz téritett, s kissé sápadtan, de végre is benső elégültséggel oda értem. Meg kell egyébivánt jegyeznem, hogy e szigeteken, járt utak hiányában és a hegyek szakadozottságánál fogva, a legkisebb kirándulás is, hasonló nehézségekkel jár, mellyekhez én azóta hozzá is szoktam. A bennszülöttek, a veszélyes festőmoh szedésnél, melly csupán a szirtcsucsok meredek lejtőin tenyész, képzeletet haladó biztonságot szereznek lábaiknak és egyensúlyt testöknek. Fütyölve járják meg a legveszélyesb utakat, kosárral fejőkön, mintha csak a falu piaczán járnának, s a szirtek meredélyein, hol kézzel lábbal kell magokon segitni, bámulatos ügyességgel tudnak a legkisebb párkányzatban vagy kiálló kőben is fogózni. Simának tetsző lejtökön is tudnak valami kiszögelést felfedezni , mellyet ke­resztbevetett karral, kimeresztett ujjakkal támpon­tul használhassanak, s egy függélyes repedékben, bot és kés segélyével, mellyet felváltva használnak, szédelgő magasságra tudnak emelkedni. A kecskéket nem találtuk a remélt helyen, de lel­tünk fris nyomokat ; szét rendezkedtünk s én egy sze­recsennel magam maradtam. Egy óra múlva a napsu­garak égetőkké lettek. Majd meghaltam szomjúság miatt, majd ledobbantam fáradságtól , s a szédítő ösvény kimeritö izgalmai egészen levertek. Pilla­natra leültem a földre. Nemsokára puskalövést hallottam, melly pompás viszhangot keltett a hegy­ség szakadékaiban. — Vigyázzon uram, szólt a szerecsen, a kecs­kék bizonyosan erre fognak menekülni. -— Gondolod ? kérdem mosolyogva és felállottam, fegyverrel kezemben ; de hát hol az ördögben me­hetnének erre ? Alig végeztem szavaimat, a szerecsen felkiáltott, és három kecske és egy bak roppant gyorsasággal haladt előttünk a sziklapárkányzaton. Ег esztelen rohanás annyira meglepett, hogy noha alig voltak tőlem 60 métrenyire, kettős lövésem egyet sem ta­lált közülök. Hanem erre futásuk még gyorsabbo­dott, s a hegytorkolat egy szűkebb helyén, egy bámulatos ugrás után, eltűntek. Rettenetesen lefőzve éreztem magamat, és szere­csenem ravasz arczkifejeze'se nem volt alkalmas, hogy jókedvre hangoljon. Lassankint oda érkeztek vadásztársaim, megnézni, hogy mit lőttem. Ők is csak „bakot" lőttek; jót nevettünk a közös balsze­rencsén, és megujult tűzzel folytattuk az üldözést. Most már nem gondoltam az akadályokkal, men­tem mintha pokolba mentem volna, feledve a nap forróságát, szomjamat, és a szerecsent, ki lelkendezve jött utánam. Valami tölesérféle üreg szélén rám kiáltott, hogy álljak meg rögtön , és azzal hasra feküdt, intve, hogy példáját kövessem, s ugy haladjunk tovább. Az üreg legszélére érve, elfojtott kiáltásban törtem ki. Lábaim előtt egy gyönyörű bak legelt tiz anya­kecskével és négy gödölyével, egész nyugalommal ettek valami szalmaszinü sárga füvet. Az egyetlen bakon látszott némi aggályos figyelmesség ; kétség­kívül az isméti lövések ébresztették ezt benne. Elébb rá akartam czélozni, de a lőtáv legalább is 400 métré volt, s ennyire lőni, habár magasról lefelé is, esztelenség. Szétnéztem magam körül. Balról egy szük és veszélyes ösvény vezetett a völgybe alá, az egyetlen, mellyen a vadat megközelíthettem ; tétova nélkül ráléptem ez ösvényre szerecsenemmel együtt, nem gondolva többé veszedelemmel, majd­nem négykézláb mentünk, hogy észrevétlenül ma­radjunk ; időnkint egy pillantást vetettem a bak­kecskére , melly folyvást mozdulatlanul állt, az ösvény felé vigyázva. Ébredező figyelmét még élén­kebbé tette egy darab kő, melly lábam alól kicsúszva legördült ; most már a nőstények sem legeltek. Meglippedtiink, el voltam határozva, liogy nem mozdulok, mig csak az állatok nyugalmát vissza­térni nem látom, midőn heves vadásztársaim egyike a túlsó oldalról ellőtte fegyverét. Abban a pillanat­ban neki iramodtak a kecskék, és gondolatgyorsa­sággal szökdeltek azon az ösvényen fölfelé, mellyen én épen lefelé igyekeztem. Helyzetem válságos volt, s néhány másodpevez alatt következő esemény tör­tént velem. Menekülni nem lehetett ; letérdeltem és lökészen álltam, azon szándékkal, hogy a csapat éléről a ba­kot lelövöm. De be kellett látnom, hogy ha ezzel czélt érek is, ha a nőstények vadon követik, csak­ugyan nekem rohannak és a mélységbe löknek. Egy pillantást vetettem le a völgybe, hol annyi kilátá­som volt nyakamat törhetni, és mélységét e pilla­natban megmérhetlennek találtam. Dél ,idő volt. Egyszerre a bak előttem áll, igen alkalmas czélpon­tul ; addig az ösvény egy kanyarulata elzárt ben­nünket egymástól. Lövésem szügyben érte s az állat csaknem szörnyet halt. Erre a nyáj többi tagja, nagy vigasztalódásomra, visszafelé kezdett futni. Társaim odalenn két kecskét meglőttek közülök, s az egyik mellett gödölyéje is ott maradt élve. Ott haliám, hogy „vitézségem" nem mindennapi, s illyen bakot lőni a bőstettek közé tartozik, s még hozzá zsákmányom pompás volt. Még az este sütöttünk busából, s mondhatom, hogy a nap izgalmai után vitézül izlett. (Chass. 111.) L é v y. A vizsla idomitásról. Mióta erdeink pusztítása miatt a nagyvad mind­inkább fogy, és nagy vizeink szabályozása és lecsa­polása által a vizi vadászatok is elvesztették azon nagyszerű jellegöket minővel a 48-as évek előtt birtak : a nagy vadászatok kora is lejárt ; ellenben az Alföld roppant pusztáinak és kopár legelőinek gabonásföldekké átalakításával az apró vad szaporo­dott, s vele az egyes vadászat is, mellynél a jó vizsla nélkülözhetlen. Még is olly kevés gond for­dittatik mai napság az eb idomitására , hogy 10 határt eljárhatunk, mig egy tökéletesen betanított, kezes ebre akadunk. A legtöbbje engedetlen, s azt teszi mi neki tetszik, mintha napjaink politico-com­munistikus svadáitól szédült volna meg, s tökéle­tesen illenék rájuk Heine mondata : . . . mit der Treu is es vorbei : Die Hunde wedeln noch und stinken Wie sonst, doch sind sie nicht mehr treu. Pedig hogy a commune fejetlensége ; . . . ohó, hová tévednénk ! Pedig hogy a vizsla fejetlensége egyedül saját indolentiánk , és nevelési hibáink eredménye : azt , ki vidéki vadászaink kényelem­szeretetét ismeri, alig fogja kétségbe vonni. A leg­többje ugyanis vagy igen közönyös és indo­le ns, vagy igen türelmetlen е'з hirtelen, vagy rossz puskás, vagy nem birja magától kellő időben a pufogatást megtagadni. — A közönyös, ha­nyag idomító figyelembe se veszi az eb apró kihá­gásait, mort restelli a fáradságot, liogy megintené, visszatartaná; minek azon democratieo-szabadelvű..