Nagy László: Emlékeim a hadifogságból 1914-1921 (Vác, 2018)

Nagy László: Emlékeim a hadifogságból, 1914-1921

kint tomboló vihar moraja. Két óra hosszat tartott a vihar, majd megeredt az eső, s a lehulló cseppek lecsendesítették a tomboló hullámokat. Reggel még mindig nyugtalan volt a tenger, a javíthatatlan tengeribete­gek ismét sokat szenvedtek. Tudomásunkra jutott, hogy tegnap az óceán szá­mos helyén veszedelmes vihar tombolt, hajónkat azonban szerencsére csak a vihar utolsó lökései érték. Délután négy óra tájban sirályokat láttam a tenge­ren, holnap bizonyosan parthoz érünk. Hajónk a vihar miatt óránként 8,8 mérföld átlagsebességgel haladt. 1921 á rilis 8 ^ tengeri zivatar villámcsapásaitól kísérve érkeztünk Colombo183 ' Colombóba. Midőn a pálmaligeteket megpillantottuk, és lassan kibontakoztak a kikötő sárga épületei, már le­­mosolygott a nap az égről. Alighogy megérkeztünk, rendőrcsónakok vették körül hajónkat, és szó sem lehetett a kiszállásról. így hát a hajóról néztük a hatalmas kikötő forgalmát. A szigorú hindu rendőrök délután feljöttek a hajó­ra, s főként dohányt és korallokat árultak. Némelyüket a hadifoglyok alaposan becsapták, mert dollár helyett Kerenszkij-féle orosz pénzzel fizettek, s ráadá­sul rúpiákat kaptak vissza. Soknak nagy kő esett le a szívéről, amidőn két óra­kor délután hajónk kifutott a kikötőből. Az idő derült és csendes, de a tenger erősen áramlik. Dzsibutiig184 1801 tengeri mérföldet kell még megtenni. A Colombóban vásárolt francia és angol újságok tele vannak a Károly­­puccsal.185 Az exkirály és Lehár tábornok186 fényképeit is hozzák. Az első hazai hírek! A tenger mindvégig nyugodt és elragadóan szép. Az esték hűvö­sebbek, valósággal felfrissít mindnyájunkat. Északi szélesség 11° 11’ - keleti hosszúság 57°. Sirályt láttam. 1921 á rilis 15 Búcsúzunk az óceántól. Szokotra-szigetek188 festői Indiai Óceán * csoPortjában gyönyörködünk. Megkönnyebbülten te­kintünk a még hátralevő útra, amely már távolról sem lesz oly veszélyes, mint az eddigi. 58