Szemészet, 1972 (109. évfolyam, 1-4. szám)
1972 / 4. szám
1931. Ref. Zbl. ges. Ophth. 26. 833. 1932. — Korchmáros, I., Salacz, 0., Farkas, Á., Papp, L. : Klin. МЫ. Augenhk. 157. 128 —129. 1970. — Larsson, S. : Acta Ophthal. 16. 271 — 278. 1938. — Mireczki, R. : J. Pediat. Ophthal. 5. 171 — 175. 1968. — Morgagni, О. B. : „De vita et scriptis Antonii M. Valsalvae” (Kézírásban a BibliotecaComunale di Forli-ban.) cit. Bugyi és Ravanelli. —Neupauer Q. : Szemészet 29, 55 — 58. 1892. — Németh В., Pék L. : Orv. Hetil. 111. 2714 — 2715. 1970. — Nordlöw, W., Vennerholm, I. : Acta Ophthal. 31. 367 — 371. 1953. — Pallucci, N. J. : „Methodus curandae fistulae lacrymalis”. Vindobona, 1762, Trattner. — Ravanelli, P. : „A. M. Valsalva (1666 —1723)” p. 39. Imcla, 1966. Galeati. — Rubinchik, M. J. : Vestn. Oftal. 77. 62 — 64. 1964. — Schmidt, J. A. : „Über die Krankheiten des Tränenorgans”. Wien, 1803. Gestinger. — Schwarz, M. : Ber. Dtsch. Ophthal. Ges. 50. 30 — 35. 1934. — Summerskill, W. H. : Tr. Ophthal. Soc. U. K. 69. 494 — 505. 1949. Cit.: Veirs, E. R. : „The Lacrimal System” p. 69. New-York, London. 1955. Grüne & Stratton. — Valsalva, A. M. Cit. Bugyi, Morgagni, Ravanelli. И. Корчмарош: Оценка зондирования слезоотводящих путей, при их врожденном закрытии Автору удалось восстановить проходимость слезоотводящих путей при их врожденном закрытии, зондируя зондом Боумана в среднем за 1,26 зондирования у 81 ребенка и в среднем за 1,18 зондирования у 182 детей зондируя зондом-канюлей. Разница между двумя группами статистически достоверна и доказывает результативность зондирования со зондом-канюлей. Из второй группы детей 86,8% излечилось за одно и 97,8% за два зондирования. Вышеупомянутые средние цифры и процентные отношения выведены автором из 11 публикаций. Они соответствовали 1,22—1,56 и 52,6%—86,5% и далее 87,4—95,8%. Хорошие результаты автор объясняет собственной методикой, которая состоит в том, что зондом-канюлей может зондировать, одновременно промывать слезные пути и отсасывать отделяемое, а при выведении канюли может проводить контрольное промывание. Imre Korchmáros: Evaluating the cannula-probing of congenitally obstructed lacrimal passages The author probed 81 congenitally obstructed lacrimal passages by Bowman-probes, while in 182 cases he used cannula-probes. For creating patency in the lacrimal passages probed by Bowman-probes a mean of 1,26 probings, while in the group of cannulaprobed passages a mean of 1,18 ones were necessary. In the group probed by cannula 86,8% and 97,8% of the lacrimal passages became patent after the first and second probings, respectively. The mean-value of probings — inferred from the data of 11 articles — was found between 1,22 and 1,56, and the passages became patent in 52,6% to 86,5% of the cases after the first probing, while in 87,4% to 95,8% of the cases after the second one. The author ascribes his own good results obtained by using cannula to the followed method too: by introducing the cannula into the passages only once he syringes, sucks out the muco-pus, orientates probes, ruptures the imperforate membrane — if necessary — by a probe or elevator introduced through the nostril by rubbing it to the cannula, and he also performs control-syringing while slowly withdrawing the cannula. Korchmáros, I.: Die Auswertung der Kanülsondierung bei angeborenen Tränenwegverschlüssen Es war in 81 Fällen sondiert mittels Bowmansc\\er Sonde durchschnittlich 1,26 Sondieren zu der Durchgängigkeit der angeborenen Tränenwegverschlüsse nötig und in 18 Fällen sondiert mittels Kanüle nur 1,18. Die kanülsondierten 182 Fällen wurden durch das erste Sondieren in 86,8% und durch das erste und zweite Sondieren in 97,8% geheilt. Die erwähnten Durchschnittszahlen und die Prozentzahlen wurden nach den Daten auch aus 11 Mitteilungen von verschiedenen Verfassern bestimmt. Sie waren: 1,22—1,56, bzw. 52,6% — 86,5% und 87,4% — 95,8%. Die guten Resultate des Verfassers wurden seiner Meinung nach auch durch die befolgte Methode erreicht. Er führt mittels einmaliger Einführung der Kanüle in die tränenableitenden Wege die Ausspülung, die diagnostischen Tastsondierung, die Aussaugung, die Sondierung, — wenn es nötig ist — die Sprengung der unperforierten Membran mit der Hilfe der Kanüle und des durch das Nasenloch eingeführten Elevatoriums, die Durchspülung und auch die Kontrollspülung während des Rückgleitens der Kanüle durch. 283