Szatmarer Allgemeine Jüdische Zeitung, 1903 (2. évfolyam, 1-22. szám)

1903-03-20 / 12. szám

* f (.ב .םילכ ,, ססאפסאד ןאפ רעספאו־הצמ םומ אז ןייזסארג םאד ןאמ ללאז קננעק קד ףראדעכרעססאוו ריפ אייווצ עגאט קטיירעבראפ אז ךיוא ׳ףראד םאר ססאפ וצ סטכינ םערעדנא טכימבעג ןייז רונ טקעריד וצ .רעססאוו־הצמ . I (.ב׳םאך' לעפיט־עריימ ףראד טגנידעבנ־וא טבינ ןייז־,רעםא*)'ג םלא אייוויצ? ׳רעטיל ןנעוו רעבא גינעוו רעפלעה ׳בניז דריוו ■יפל תואר יניע ברה דב־׳בא איד עדיימ ךאנ .טרעניילקרעפ (♦ג איד ןעקקעבטענק ןעללאז רונ םיוא ןאללעצראפ רעדא תצתמ (ללאטעמ) םיוא ןייא קיטש זייז עיינ רעדא ׳עגירחאיראפ רעבא טבינ ענעגנורפשע׳ג רעדא עכלאז עכ^עוו ןעטטימ םיא ערהאי טכיורבעג .קדרואוו .ד ( איד רעטטערב ןעססימ טימ קנאלשעיברעלב ןייז ןייר דנוא .טטאלג .ה ( רערעי רערעגלעוו ססומ אייווצ רעצלאהרעגלאוו ןעבאה טימאד ןאמ ללאז ןעננעק ילב קספה דעטייברא . (.ו סעדעי זיוהכאב ססומ ןעבאה ןהעצ עיינ ןעגנאטש םוצ ןעבעישנייא עטלא ףראד ןאמ טבינ ןעכיורב רענרעפ אייווצ ןלעפיוש םוצ הצמ ׳קמהעגסיורעה״׳ עגייא ארטסקע לעפיוש םוצ ןעמהענסיורעה ץמח ענעדראוועג ׳.הצמ•' X.r םאד. רעססאוו הנוא ׳להעמ דנוא דעד ץטאלפטעגק ללאז סענייא םאפ ןערעדנא אז טייוו טזיאךילגאמ טנרעפטנע ןייז הנוא ךיוא ןעשיווצ ןענהיא עגייא ■ העג א עגית הציחמ .ןייז (.ח רעד ןעפא םומ ץנאג טאלג ט ןייז םוש.ענהא ךילבירג רעדא ׳ךילגרעב איד לעגיצ ןעססימ רהעז טוג ׳קססאפנעממאזוצ טסנאז דייוו ןאמ .קד ןעפא ןעכאמרעביא .קססימ k:■ ;is.- ! '(.גג6םיחיגש ־!;יא *סרעפלעה איד(.א. להאצ רעד דרדורעונלןת ןא£ ברקי ד*ננא י׳׳נ ןעבעירשעגר^ס דריוודנוא םעדעםארנרעדטיול סנעפא .טענכערעב •r- - ׳ ג." 4 • ij .. (.ב. סעדעי זיוהכאב ססומ ירוצ ׳םיהיגמימ קנייא ןיא רעי ׳עבוטשטענק טראד גנערטש סעללא -רעביא ןעכאוו איוו רעטייוו ו׳יס!/קבעירשעגראפ ׳טזיא ערעדנא'רעד איד עדנערעווטראפ עטסגנערטש החגשה םייב קפא ׳קבאה רעזעיד ףראד ראג ענייק ערעדנא גגוגיטפאשעב .קבאה (.ג איד ןעגנאטשבעיש ינוא ןלעפיוש דנואקגינייר:וצ וצ קעסכעוו וצאד ססומ טקעריד רענייא טלעטשעג ׳ןייז רעד חיגשמ טאה רונ וצ ןהעז בא עבלעז זיא גנונדרא .דניז ., (.ד איד םיחיגשמ ךיזקססימ איירד ענאט ראפעב זאמ טגנאפנא וצ ןעכאנ טייב ברה ד״בבא קללעטשראפ דגוא ראפעב איז זיוהכאבס׳ניא ׳קהעג ןעססימ איז סלאמכאנ קממאק םוא ךיז איד ןעגיהטאנ םיניד ןרעהרעפ וצ .ןעססאל (.ה עללא סרעפלעה םיא ןעססימיזרחכאב קבאה ענייר ׳רעדיילק טבינ קבלעזעיד ןיא עכלעוו איז וצ ■עזימ ׳קטפאשטריוו אז ךרא ןעססימ איז ראפעב איז םניא זיוהפאב ,ןעהעג גיראהעג איד לעגאנ ׳קדיינשבא סעכלעוו רעד חיגשמ זעהעזוצבאנ .טאה ■ ׳ i ; 1 (.ד סעד־:ןרשכ ♦םנעפא .א ( ןנעוו ןאמ קד קפא םוצ תוצמ^ ןעקקאב ׳טבעלקסיוא ססומ ןאמ עיינ דרע ׳קמהענ הארטש ףראד טבינ טגנעמעגנייא .ןייז ; ־ ״ ' , 1, .ב ( םייב ןרשכ ססומ ןאמ דהזנ ססאדיןייז איד קלהאק קללאז קהעג רעביא קד ןעצגאג ןעפא זיב ןיא עללא לעקניוו דנוא אז קראטש .טהעילגעג קדרעוו ׳ססומ זיב םאפ קפא ןעקנופ .קהעירפש ןנעוו רעד קפא טבינ אז רראטש טהעילגעג ׳טאה ססומ ןאמ .םהיא םלאמכאנ .ןרשכ :(.ג דאנ םעד ןעהעילגסיוא םמומ רעד קפא ןעלהיקסיוא דנוא םוצטסרע.ןנאד קבאב טצייהעג .קדרעוו • (.ד םאד ןרשכ סעד סנעפא ססומ ןייזאייב־יטיא םעד ןעטללעטשעגנא ם׳חיגשמ ׳ןעהעשעג ראוו ןייק אייבאד,חוגשמ ססומ םלאמכאנ טרשכעג .ןעדדעוו:'-/ *1 ׳ 0•רעםאוו.הצ (.א םאד הצמ רעססאוו ףילג»זז^:־םסומ ץייזאיי־ב.םיאחונ •סעד חיגשמ טפפאשעג קדרעוו ןיא ענ״עד אי’־ ןעגיר טייצ עכלעוו ברה •ד״בבא ׳ינ וצ ןעמ^יטשעב י** ללאז.םע לעיפאז רעששאוו רעמ^-א טפפא^עג :ק־ןרעוו שעבלעוי ףיוא ?עד קצנאג גאט רעכיז ־גונעג גאטםרעניאדדדר^ןייז אידוצזתחא^לאז׳דנעבא עגאט טעטיירעסראפ ■׳״;קיזרעוו (.ג לאד רעססאויו ללאז ןאמ פייב קגארטנימיה ןעקקעדוצ דנוא אז קביילב זיב םע טכיורבעג .דריוו י י: ״; ־; (•^'?^;7.עבוטש^ י ■ (.א ענייא עבלאח עדנוטש ראפעב טלעטש^׳ןאמ ׳ןעקקאב ןעססימ איד םיחיגשמ עללא ׳םילכ ףרעב ־ ׳ןעשיט.׳ןעק ׳רעצלאהרעגלאוו ךעגנאטש דנוא 'ךילרער איונעג קדוב ןייז בא סעללא גיראהג ןייר טזיא דנוא ןגאד - איד רעפלעה ףיוא איד טייקכילנייר רעד עדנאה דנוא םישובלמ טסנרע םמאזקרעמפיוא .קבאמ (.ב. רעד רעטענק טאה ףיוראד יוצ קטבא ססאד עני-יז קצריש םטעטש ןייר ׳ןייז דנוא םנעטסגיגעוו ־עי ןעד גאט עעיא עשירפ ךיז .עהעיצנא י■ 'י-י ■ • s > .ג ( רעד רעטענק ףראד טבינ רעהירפ וציקגנאפנא קטענק זיב רעד םאדרעסעיג לעפפיטרעססאוו -געוו ןעממאנעג ׳טאה טימאד סאד לעפפיט טבינ :להעמ׳־םאפ טביוטשעגנייא .דריוו , .ד ( רעד רעטענק ףראד ד ו ר כ א■ m טכי&־י:ם רעהירפ ןענייא ןעגיטרעפ גייט ׳ןעבעגסיוארעה עגנאלאז טבינ:. רעד ערעהירפ גייט ךילצנאג ןרעדנאז׳־׳טזיא:.:טל-ייהטרעפ ססומ.רע םהיא ךאנ רעטייוו קטענק .ה ( סאד לעפפיטעריימ ףראד טבינ ■ טפיוהעג ןייז ןרעדנאז טטאלג ןעכירטשעג רונ טימ םענייא וצאד ןעטממיטשעב .רעכיירטשצלאה .ו ( ׳ ךאנ רערעי ןעטייווצ עריימ דעדא םנעטסגנאל עדעי ןהעצפניפ ןעטונימ ןעססימ איד ןעקקעב דנוא ' רעצלאהרעגלאוו טלעסכעוועג ׳ןעדרעוו דנוא ןייא רערעי רעפלעה ךיז איד עדנאה גיראהעג ןייר .קבאמ .ז ( איד רעלדאר ןעללאז טבינ םאזעססאל שיטלעדאר תוצמ ןעגעיל ילב ׳קסע סלאפ איז טכינ ־יירטשעב קט ןעננ&ק ןעססימ איז קיירש ןאמ ■ללאז ענייק תוצמ ןעגנירבוצ;' ןרעדנאז ךאנ רעטייוו ןרעגלאוו רעד חיגשמ דיודב ףיוא םעד רהעז טבא וצ .ןעבעג v , .ח ( איד רערעגלאוו קללאז איךרעממיא לעקקערב םאפ שיט קרהעקבא אז ךיוא רעד רעלדאר ססומ ראפעב רע איד הצמ היוא םעד ריפאפ םוצ ןעלדער ׳טגעלד סאד ריפאפ ׳ןערהעמבא סאד ריפאפ םוצ קלדער ססומ טפא טלעסכעוועג קדרעוו סללאפנעדעי טבינ רעגנאל םלא 15 קטונימ םעבלעז ןעכיורבעג דנוא קשיווצניא -נייא לאמ .קרהעקמוא . . .ט ( איד ךילד&ר ןעססימ הירפ דנוא גאטטימ טהילגעג .ןעדרעח (.י ןיא רעד עבוטשטענק טזיא םעדעי קטאברעפ וצ ׳ןעכיור ד*וא_׳ןעסםע ןעקנירט רעסיוא .רעססאוו (.אי ןנערו איד עננאז m רעד עבוטש ׳טניישנייניה ססומ ןאמ סאד רעטסנעפ .ןעגנעהרעפ י (♦ז רעד זעפא .א ( נעוו רעד רעבעיש איד הצמ םאוו ןאמ טגנירב טבינ ךיילג קמהענ ןנאק ססומ ןאמ גנערטש רהזנ ןייז איד הצמ טאפ ןעפא טייוו געוו וצ .קטלאה י .ב ( רעד חיגשמ ךיורב רהעז טכא וצ קבעג דנוא םעד רעבעיש סנעטסגנערטש ריהזמ וצ ןייז םסאד רע טכינ איד הצמ רעהע טרהעקרעביא דנוא ךיוא טבינ םאפ ץטאלפ טרהירגעוו זיב איז ןאש ףיואנעבא ןעכאבעג טזיא .ג ( סרעדנאזעב טאה רעד חיגשמ גנערטש ףיוראד וצ ןייז ססאד םיא קפא טבינ הלילח ענייא הצמ ןא רעד ןרעדנא ׳טרהירנא סללאפ סעזעיד טממאקראפ טאה רעד חיגשמ טימאד וצ ןוהט ןידרעדאיוו .טביירשראפ .ד ( ןאראפ אוו רעד ןעפא ךאווש טזיא ףראד ןאמ ענייק הצמ ןעגעלגיה ש״כמ ןיא רעד קפא גנונפפא .ו״ח .ה ( ענייא הצמ עכלעוו םאפ קפא ןעממאנעגסיוארעה עדרואוו ראפעב איז גיראהעג קקקאבעג ׳טזיא עבלעז טזיא .גיצמח , , .ו ( איד ןעגנאטש-בעיש ןעססימ רהעז גיסיילפ טל^כעוועג דנוא טלחיקעגבא .קדרעוו סאד ענעלהאמעג הצמ להעמ (ךיבייר) ףראד^ רונ טכאמעג קדרעוו ןאפ עכלאז תוצמ עכלעוו םיא ןייזאייב סעד חיגשמ ןעקקאבעג קדרואוו דנוא ו״ח טכינ ןאפ הלופכ וא החופנ טכאמעג ׳דריוו ףיוראוו רעד חיגשמ איד עטסגנערטש החגשה קבאה .םומ י י י דיילגוצ ןעדרעוו איד הצמ רעכאב רטש גנע טנראוועג ססאד איז ןייק להעמ םוצ הצמ קכאב רעהע קמהעננא עפריד זיב איד אייטראפ רעסיוא םעד ןייש־םסינביולרע ןאפ להק ךיוא ךאנ ןענייא ןייש ןאפ ברה דב״בא י״נ רעדא םאפ ןייד .טזייווראפ ךילדנ^טשרעפטסבלעז אייב םעד להעמ סעכלעוו ןאפ להק טפיוקעג דריוו טזיא סעבלעז .גיהטאננוא A ...