Szatmarer Allgemeine Jüdische Zeitung, 1903 (2. évfolyam, 1-22. szám)

1903-01-02 / 1. szám

ןאפדעזעיד דענייז סעידרעביא)טיורב ךיוא ןאפ ןערערהעמ רענייז ןעשינאקירעמא (רעטסיוושעג עטעטראוורע םאגיטיירב רואוו עד ןעגעווסעד ׳טריטראפעד לידו ןייז רעמניל ם*א טקנעררעפ ׳טזיא ןאשכא סעזעיד -יא לעב ענייז טייקגיהאפשטייברא ןיא רענייק• גנוהעיצעב .טסולפנייאעב איד טממאזעג ״ןענעגנאפעג״* דנוא רעד ןאיצאטראפעד ןעטבארעגוצ עטייל קטפריד ךיז ףיוא ענייא להאצ רהעמ סלא 000* ־עב .ןעפיול א) ו ו א צ י א (.ן יעד ראטעיקעס רעד רעטסעפ ארבה אשידק .רד צנאדפ ׳יאעזעמ. רעכלעוו עגנאל ט־יצ קנארקרעווש. ראוו דגוא ךיז רענייא ןאיצארעפא ןעהיצרעטנוא ׳עשסומ טזיא םיוא ׳ןארעמ אוו רע ךיז ־רע ׳עטלאה ןעטמאקלאפ טללעטשעגרעה ־עיוו רעד ןיא׳ טפעפאדוב .ןעפפארטעגנייא רע עדרואוו ףיוא םעד ףאהנהאב ןאפ רענייא ןאיצאטופעד .ןעגנאפפמע ןיא ןעד םיוא םעזעיד עססאלנא ־אטילאקאל.ןעטקימשעג ןעט סעד ארבח אשידק עדרואוו .ןגאד מ עז א\ע י ןאפ ןעד ןרעדעילגטימ סעד ־ראפ סעדנאטש טיט סעד ןעטנעדיזארפ באקאי שאב א .ן ןא רעד עצטיפש טעטראסרע . דגוא שאפ י ןעטנעדיזא״פ טימ רענייא ןעללאפגנואווש ׳טפירגעבייעבארפשנא *אדו ריפ מ ע ז ע א ;י ךילצלעה .עטקנאד עגייא) עכילרהאפעג;.־לי'יה. מ ע ט א ד ע(. טיול סענייא סעטכירעב רעינייא ןעשיזאצנארט. גנוטייצ טאה ןייא עכוזרעפ,.טצרא. ןיא - רעד גנוטכיר ־ ,־עגנא ־ ׳טללעטש םענייא ׳עננאמ ־לאפניאדעבלעוו עג שענניא ןעבילצטאלפ ־יירענ טעש ץנאג יבידט־ ׳עדיואנל ךרוד גנושאררעב^•א&סער. ןעטנעיצ;טיט שעגייא ןעכילנהא עשיירעג רעדעיוו םוצ ראהעג וצ .ןעפלעהרעמ רע םעיל וצ םעזעיד עקקעווצ ןיא' רעד, עהאנ שעד ןעביוט שעננאמ .ןע:אנאק ׳ןעכארקזאל םע עטצטיג ךאדעי ןונ,^.סטכיג ףפירג רעד עדנעדיטנעמירעפפקע־' וצ םענייא - יאקידאד ןעל .לעטטימ רע עטרחיפ ןעד ןעטנעיצאפ ןיא איד ׳״עפא םלא ןאמ ןייא קיטש ־ראפ ןעססעד׳עטללעטש קיזומ ׳טמאללא^שיירעג ןעמ״אנדנוא עדייב שיא רעטשעשיא •ץטאלפ ןענענ ןער -ודטשניאזאלנ.-'שטאב,ןע:ימו.ארק. דגוא-טנעמ .ןעלעממארט איד קיזומ ׳•-״ע ׳עטנאט- ימ ט עגנאלק,,מעללאפ דגוא’ יעד טנעיצאפ י םעיל טסבענ ־דענייא ןעגיגפעה ןענייאגנוגעורעב -זסיוא..איירשנעדיירפ ךיא״ 4ץב גידנאטשללאפ ׳טלדדעג .- ךיא ערא,ד טענכייצעגסיוא טוג1׳׳ רעד טצרא רעבא עטכאמ עדנעגארפ ענעימ .דגוא *גויפ סאוו״ טלהעפ ןעגהיא ,געד? םאד רעטסעשרא טלעיפש אי ׳׳?טבינ - דעד םצרא טזיא ־מ£נ ךיל םיא רעטסעשרא ביוט -.ןעדראוועג '׳׳’יד) א ול י ה ד םע רעשעעד קידצ (ל!־ טאה םא ׳גאטפרעננאד m ץקמ 'רעטנוא עמהאנלייהט ״עגייא רהעז -ליהאצ • ןעכייר .עגנעמנעשנעמ ׳ןעדנופענ־כטאטש *אוו רעטנוד ךיז עטפאהמהאנ מ;;ג ־רע'£*עד:י ׳ןעגגוטערט־ ׳םינבר.עלעיפ -רעפיעכילטממאז {ע&דנ£אן דגוא רעטערטרעפ רעד רעשעעד י ב ע ה א ר ד ע ךיז .ןעדנאפעב איד עצנאג טייהנעזעוונא עטנעל {עגייא -נופפמעפעיט. ןענעד ץרעמש ןא ןעד ׳גאט ןא םעד ^יץ; ךיוא איל ןאפ רעד היול ,ןענעבעלנעגגרעפ .ןעטגילידדטעב שיא עפאהלוש טלעיה ;ןע\ ןעטסרע דפסה ברה גה, רה״ומ לאקזחי ק״קד״בא ׳ראוויוא-שאראמ ןהאז שעד קידצ י ׳הונמה אייבאוי עללא ןעדנעזעוונא -ארהט ןענ -.ןעססאגרעפ ןנאדאז ךארפש ברה גה, ק״קד ׳גרוכגעזיולקיבאדערטלע ץידראוושארג י ׳שאמלאדיה אייבאוו ךירא ףיויאד־ -עגניה ! זעזעיוו ׳עדרואוו םאד שע עגייא -ילאראמ עשי :פ1טכיל רעד עדניימעג שעעד ׳אייז ןעד ׳ ןהאז סעד ׳חונמה קק״דנא ראוויוא-שאראמ םוצ רענלאפבאנ וצ ׳ןעריטפעצקא דעכלעוו גנוריילקעב.רוצ םעזעיד שעטאניבאד־ גידריוו ■ .טזיא ךיוא ברה שאפאל־ראידאמ־ק״קד׳יכא ץטירטסיבדנוא ןעבאה םידפסה .ןעטלאהעג םא תיב ךארפש';םייחה ונתח 'לש קידצה חונמה דנורפ-יונראב־ק״קד״בא דנוא ק״קד״בא .גרובשלראק איד ןעגיטסנאז ךאנ ־להאצ ךי;ךייר ןענעדנופעננייא םינבר ןעטסומ ףיוא סאד טראוו ׳ןעטכיצרעפ אד םע סטיירעב 3 סגאטטימכאנ"דהוא ראוו דניא ךיוא איד עטלאק .עטעהטדו תובז קידצה ל״ז ןגי ונלע לעו לב 'לארשי1 ♦חיטסיראמוה דעד .לעסכעווטייצ ןרעמיהטרריא ׳דנעגייבראפ איי-ז סע שיא שראראפ ׳טק״עמעב שאד םיא ־לעטיט עט״אוו טכינ או^שע 1!> ר־פ־שענייא ףיוא״ ״טייצ עטפיוקעג ןעראאוו שלא -לעטשרעכיז גנול ןענעבעגעג ׳לעשבעוו״ איד עדער .טלא יעד ןאפ ךדב וצ שעב1-בעיו־.טמצ״עד:ע:ער ם ׳ילג ןנאק י׳-עדעוו ע ׳טריטפמאק[־ ףאנ ־אנ טרינאיצ דרא טפיוה״עביא ןאפ םענייק ־יעי ןהאזנעד - אייז ךיואישע ןייא ־שאקראפש דיד״נעם אטקג ־ - איוורנעגר׳א טכיפני^אעב ךיא עכערפש .ןאפ םעד ־יירגעסכעוו ןעכ^ .רעטטערו .סעד ;עגידעי,מ .םרעיטגדו— ' טעטבאעגנוא רעד ןעגנוגאזזייוו שעד ןעטמהירעב .רד ״רעפטעטכאעגנוא׳בלאפ . רענ רעד ןעטסגיטלאפנינאמ ;-ארפרעטטעוו קגנואייצעפ רעד רערנעלאק טאה רעד עגי״האישעיד רעטניוו רהעז ׳גיטייצהירפ טימ : ןענייז ״קטייבראראפ• ףיעננאגעב ?יללאוו..רע עט ןילמענ םיא ןייניהראפ ;*ייווניה:,.ףיוראד ׳ ׳ןעז םאר רע לאמסעיד יי ךילטנעדר^רעםיוא טלאק: ןייז. ־ דריוו רנוא. .עבקיש סעד בלאר גיטייצטכער ןענייז ןעלאשסאלא־ק .ו ו יל ןעס לעפי ׳ץ ןעד ’.בארעה.עענזע ךאנ םעה ,-נייא י סעזעיד'ןעפפעדט ןעייי״ג ׳ןעטסאפיאפ ״־עיד ז רע ,ןעכילרעיצ עלליהמוא עיטגלאפ יטאהט ךילנאז איד, ןיא טכיזסיוא ׳יטללע$שעג4: ; ׳עטלאק איול איז טייז רהעז ןעלעיפ )ער׳דאי. טבינ אד :ראוו ענ־יא ׳טס^רפ אייבאוו;טנינ י 'רונ איד ןעשיראננוא ליפ י ס ןדעדנאז'׳עס :í ךיוא עטיילפיוק דנוא :רעקיטילאפ ^־ץא ״גנוקקאטש״ זעהטארעג .הניז ; זרעד רארפעג;ןעדאב םוצ .עזייאטטאלג הנדא לדו קטפ^ה רחעמ׳ דגוא ״ענעללאפעג״ וצ. ןענכייצרעפ םלא זיראפ עבירבעהע ..... ׳ןעגיינעיאיד ־לערו עג. םער טראפש: ןערהאפהושטטיליש. ־לוה '׳ןעגיד ןעט^אה לאמסעיד ׳טייהנעגעלעג עלעיפאז., לאמ• ןענהיאפע -'׳טבעילעב סאד קונעג..' וצ ןעכערנ דנוא טזייוו איד עגיטצעי:. ן^יזעש רהעמ ףפאק)״עכירב״ - דנוא -נייג ;, (עכירב ףיוא סלא עכילטממאז - ־נעכער י ..רעלטסגיק /••״•• •'•.'•ר:. .י -•'*% ^. ךיוא איד עטלאק ךנאדאז^עמטאה ןענייא ״ךורב״ ;ןעטטילרע איד טייצ ;;־רואוו עד עדגוליעג דנוא םעללא גניפ דעדעיוו 'רצ* ןעפפאה .ןא רעזעיד ־רעד;ממישםגנו:פפאה שאל ךארעי שאר רענייאיסוא ףעיינ -יביס ןעשיר עטלאק ץטאלפ וצ .ןעכאמ ןיא רעד עגלאפ ןעכילטנעפפארעפ ריוו איד ע^מארגעלעט־לאניגירא רעביא ןעד גנאגרעטטעוו: /טסעפאדוב) קך 15 (רעבמעצעד רעיה טשררעה ענייא ־רעביא שיוא עגנערטש .טסארפ סאד טאדנאמ סעד טנעדיזארפסגנורעיגער ןאמאילאק לליעס טזיא רעיש - .ןערארפעגנייא T ׳טסעפאדוב) ןעד 17 (רעבמעצעד איד רוטארעפטעט הנוא טנעדיזארפרעטסינימ לליעס ןעבאה ןא עגנערטש ןעסעאלעגכאנ: עדייב הניז רעטייה הנוא .עדלימ ו) ו י ע ׳ן ןעד.8! (רעבמעצעד־!_ איד עטלאק טזיא רעיה סגנידרעיינ טימ םעסארג עטאראפפא ;ןעטערטעגפיוא איז טאה ־אז ראנ ןעשיווצ םעד טעניבאק־סטאטסעיאמ הנוא ק ר י ע ג ה א מ מ ע ר -גירגעגץטאלפ .ןעפ רעד ןעדאב טזיא טימ דענייא -טאלג עבאלפזייאיןעט טקעדעב דנוא ־סנעירקםכייר רעטסינימ רעממגזהגעירק טזיא ־ .ןעללאפעג ד) ר ע ז ד ע ׳ן ןעד 20 (רעבמעצעד רעיה טזיא איד עכאלפנעדאב רהעז גיזייא . הנוא עטענגייארע ךיז שיוא םעזעיד -םאלנא עס .ןי־יא רעראברעדנאז. .״ללאפ״ איד -באס עשיפ ןיססעצנירפנאןר עזיאל טזיא -עגסיוא ןעטקילג דנוא טטילרע ןענייא ךורבאיירט״ הטרעווסנעקרעמעב טזיא ׳סע םסאד ־צטאדט םעד איד ןיםסעצנירפנארק איד -לאפעג״ ״ענעל ׳טזיא רהיא להאמעג הנוא איד -ניק רעה. םיוא םעזעיד עססאלנא - רהעמ ץרעמש ־.ןעריפשרעפ םא ןעטסכילקערש עריפשרעפ ךאדעי איה ןעמרא עטייל איד *עטלאק עגאמ ןענהיא רעד עבעיל טאגררעהט ב עץלאהננ זדנוא'ד6רי •םעדדעסייוא ו^טדליעדעססעב , ־'.ןעדעשעב ס) א ט מ א ׳ר ןעד י רעננאי ׳.903־1( איד,' ■טייצ טזיא ך׳־יה ״עבירט״ דנוא ־ענגער שיר.' הנוא איה ״ענערארפעגנייא״׳'טייצרענייז עשירטקעלע: ןהאבנעסשארטש טזיא -עיוו . רעל ץא -.״בעירטעב״ םע טימגער טיב ימשג^ ׳הכרב באד טזיא םערהאיאיינ .עשניוו '..'י' ־־ י •^.םהש ףורפיוא םוצ '!אמאנאבא ריוו ןעכוזרע טימעיה ערעזנוא -רהעעג ;‘ןעט:•; זעל רע איד ןאפ זנוא ןעטקישעגוצ -דא ,.. ןעטריססער:ןעגנוזייוונאטסאפ ךיז ־עידעב הנענ;׳!.: רעזנוא טטאלב טסניללאפעג עי -ירפ רעה-;: ןע״עינאבא וצ ׳ןעללאוו טימאד איד ו גנודנעזרעפ םעד שעטטאלב ןענייק גוצרעפ יי־'-.עדייל•׳ רידו ןענאש ענייק ׳עהימ ענייק ־דלעג 4׳רעפפא םוא םעד ןעטרהעעג םוקילבופעזעל . סעדנעססאפ לאירעטאמעזעל וצ .ןעטעיב םעד רעביאנעגעג ןעבעג ו ו י ר ד ע ר א ־נ ג• נ-ע ע ה מ ע ן גנונפפאה ׳קורדסיוא ריוו-סאד ךרוד עי ערעכיירלהאצ ־נענאבא ןעט, טרעישזנאווער -.ןעדרעוו ־ עגירהאיצנאג ןעטנענאבא ןעטלאהרע ןענייא ןעשביה פ א ר מ ע ר ק ו נ נ D״ r ז״ ל בא רעדנעלאקנע זיטארג 4די:א 2׳ ר פ ר א נ ק א . < איד• ןאיצארטמינימדא סעזעיד .סעטטאלב Verantwortlicher Redacteur Israel Klein׳