Szatmár és Vidéke, 1900 (17. évfolyam, 1-52. szám)

1900-10-30 / 44. szám

Tizenhetedik évfolyam. 44-ik szám. Szatmár, 1900. október 30.' TÁRSADALMI, ISMERETTERJESZTŐ ÉS SZÉPIRODALMI HETILAP. Vidéki színészet. Régi a panasz, hogy a vidéki színészet sorsa mostoha, azon tehát segíteni kell. Hogy miként lehet rajta segíteni, a felett évek óta folyik az eszmecsere úgy a színészek között, mint a sajtóban, s ez eszmecserének meg is lett annyi eredménye, hogy a belügyminiszter pár év előtt kilátásba helyezte, miszerint a vidéki színészet sorsán a színi kerületek megalkotásá­val fog segíteni. Ez az Ígéret úgy lát­szik, végre teljesedésbe megyen, a mennyiben ma már elkészült a ter­vezet, a mely szerint a jelzett színi kerületek felállittatnának. Négy város kivételével, a hol a színészet állandó otthont lel, az ország nagyobb városai 18 kerületbe osztat­nának be. Ezenkívül még körülbelül öt kisebb mozgó, színtársulat kapna engedélyt egy egy nagyobb területre utalva, a mely társulatok aztán saját kijelölt kerületükön belül mindazokban a . városokban és nagyobb községekben tarthatnak előadásokat, a melyek nem biztattak be állandó színi kerüle­tekbe. A' 18 állandó kerület közül a miénk ez -volna.-: Szatmár, Nagy- Károly, Nagy-Bánya, Z lah és Szilágy- Somlyó, Vagyis a mi színtársulatunk érre az öt városra volna utalva, ezen­kívül másutt nem játszhatnék A kér­dés tehv>t az, elegendő volna-e a mi színtársulatunknak ez az öt város, s e szerint lehetne-e arra remény, hogy.ez öt város a színtársulatot anyagilag biz­tosítaná? Egész határozottsággal rá­mondhatjuk, hogy nem ! TARCZA.-o ­Egy kis útleírás. ívta és felolvasta a Kölcsey-Kör 1900. okt. 21-iki matinéján dr. Fodor Gyula. Arra a felfedezésre jöttem mélyen tisztelt közönség, hogy irói hivatásom tu­lajdonlapén az útleírásban kulminál. Meg kell vallanom, hogy ez egy kissé sajátsá­gos észrevétel olyan embernél, a ki oly keveset utazik, mint én. Nevezetesen az utazáshoz pénz kell vagy láb, vagy leg­alább biczikli. Nekem pedig egyik sincs. Egy kis pénz ugyan kitelne, kivált hitelbe s ezzel együtt járna a láb is, t. i. a kamat­láb. De már kamatlábas pénzen nem sze­retek utazni, mert ezzel legfelebb csak Tönk-ig lehet jutni Bukovinában! oda pe­dig nem vágyom, Saját lábaim meg külön­leges szerkezetük miatt kora gyermeksé­güktől fogva protestáltak mindennemű túr ellen. A talpam ugyanis olyan, mint a tárczám t. *i. lapos. A mi végül a bic/.ik- Ht illeti, azzal is megpróbálkoztam, de csak az első fordulóig, illetve fe’lfordulóig érkeztem vele 1 ott leszálltam. Ezek helyett azonban meg vagyok áldva jó barátokkal és olyan képzelő tehet­séggel, a mely jobban bírja a járást, mint lábaim. A jó barátaim elvégzik helyettem az utazást, képzelő tehetségem pedig ki­színezi az ő sovány jelentéseiket s az Eléggé ismerjük ezen városokat, hogysem tévedhetnénk a helyzet meg­ítélésében. Szatmár a központ, mert állandó színháza és a legnagyobb közöíisége van. A színtársulat az egész telet nálunk töltené, s igy a tavasz, nyár és Ősz jutna a többi városoknak. Egy teljes félév nekünk sok, de ha annyit veszünk is magunknak, a fent- maradó másik félév sok a többi négy városnak, ha tehát azt akarja a belügy­miniszter, hogy a mi színi kerületünk valósággal szolgálja a kitűzött czélt, akkor ahhoz még kell egy vagy két más várost is csatolni. Mármaros- Sziget és Deés volna pedig az a két város, a melyek a mi kerületünkhöz csatolva lehetővé tennék, hogy egy állandó és minden igényt kielégítő színtársulathoz jutnánk, mert az igy kiegészített színi kerület a társulat anyagi helyzetét biztosítaná. Miután a tervezet be lesz küldve minden színigazgatónak és szinügyi- bizottságnak, hogy arra észrevételeiket megtegyék, felhívjuk nemcsak a mi, de a többi városok szinügyi bizott­ságainak*) figyelmét is, hogy a jelzett körülményt különösen hangsúlyozzák, mert sikerre csakis úgy számíthatunk, ha egyértelmüleg járunk el. Sőt eb­ből kifolyólag nagyon helyes volna, hogy az adandó észrevételeket az öt város kiküldendő megbízottai közösen tárgyalnák meg és aztán minden tényezőt mozgásba is hoznának a végből, hogy együttes megállapodásaik a kitűzött czélt elérhessék. *) Szinügyi bizottságunk tegnap tárgyalt e kérdésről, a miről lapunk más helyén 7un szó. Szerk. A színi kerületek alakítását mi már régen hangoztattuk s évről évre foglalkoztunk azzal az eszmével, hogy nem várva beabelügyminiszter kezdemé­nyezését, saját magunk törekedjünk az egyes városokkal egyetértőleg a kerü­letet létesíteni. Kétségteleu ugyanis, hogy a kerületi rendszer egyrészt biztosítja a színigazgatók boldogulását, mert bizonyos körben állandó biztos működésre számíthatnak és a jövőben nem terhelik őket a messziről való köl­tözködés tetemes kiadásai, másrészt a városok is jól járnak, mert biztos mű­ködési kör mellett jól szervezett társu­latok jelentkezésére számíthatnak. Csak­hogy az üdvös hatás megteremté­séhez nem elég egymagában a biz­tos működési kör, ahhoz még az is szükséges, hogy a kör megfelelő le­gyen, a mi pedig a részünkre terve­zett kerületről egyáltalán nem mond­ható. Óhajtandó, hogy az uj rendszer mihamarább létesüljön, mert e nélkül a vidéki színészet válságos helyzetbe fpg kerülni. Ma már kezdenek a jelek mutatkozni. A közönség hova tovább veszíti az érdeklődést a színház iránt, s jól megfontolva a dolgot, vádolni sem lehet a közöny miatt. A művészet temploma az elmúlt két évtized alatt addig produkálta a léhaságot, hogy papjai maguk is kijöttek igazi szere­pükből, s ők se törik magukat a mű­vészetért. A színház nem azon hely többé, a hova tanulni megy az ember, hanem tisztán szórakozás végett, már pedig ha csak szórakozásról van szó, akkor nem lehet rósz néven venni* a közönségtől, ha pénzügyi szempontból mérlegeli s keres magának olyan szó­rakozást, a melyik kevesebbe kerül. A sok üres operette azt eredmé­nyezte, hogy a komolyabb elem el­idegenedett a színháztól, s ma már ha adnak is néha komoly darabot, akkor sem megy a színházba, mert arról győződött meg, hogy a színészek nem értenek a komoly darabokhoz. Az üzleti szempont dominál. Evek óta sürgetjük, hogy egy héten legalább egy szabad napja legyen a színészek­nek, a mikor pihennek, és ezt, bár az igazgatóval kötött szerződésben állan­dóan benne volt, nem tudtuk elérni. Nem hogy szabad napjuk volna, de vasárnap kétszer is játszanak. A ki folytonosan robotol, attól nem lehet kívánni, hogy valami kiválót produ­káljon, ha pedig kiválót nem produkál, nem lehet kivánni a közönségtől, hogy minden este ott legyen­A vidéki színészet sorsán első sorban maga a színészet van hivatva segíteni. Próbálja meg lelépni arról a kitaposott útról, a melyen eddig haladt s térjen vissza a művészethez, mert a múltakból tisztán meglehet állapítani, hogy a színház nemcsak hogy nem hódí­tott meg újabb elemeket, de elveszítette nagy részét a régi közönségnek is. Nem a mi színészeinkről, de álta­lában a vidéki színészetről mondjuk ezeket s nemcsak mi mondjuk, de mondják nagyon sokan, a kik a szín­művészeinek igaz barátai. anziksz-kártyák szárnyain elkíséri őket a kanyargó völgyek öléből a mormoló ten­ger ringó hullámaira tengeri betegség nél­kül, velük megyen lelkem az erdős „li­getbe, iharfa-juharfa, zugó hegytetőre“ (Pósa bácsival); felszáll a rohanó gyors­vonatra, berobog a világvárosok zsibongó perronjaiba tur-retur kártya nélkül; utazik velük, föld feleit és föld alatt, sötét alagu­takban kőszén-füst nélkül, felhők között papucsban és ingujban, hegymászóbot és nátha nélkül; elvegyül a metropolisok bá­beli zűrzavarába, égig érő paloták töm kelegébe, bulevardok tolongó, dübörgő kocsisorai közé csöndes pipaszó mellett, érintetlen oldalbordákkal. Megyek velük szép verőfényes napokon s csillagos, hold­világos éjszakán, de esőben és sárbán, tik­kasztó kánikulában itthon maradok vagy a kaszinóban. Megbámulom a világhírű ven­déglők tündéri fényét, de.itthon eszem a jó magyar kosztot busás borravaló nélkül. ■ Láthatják tehát, mélyen tisztelt hall­gatóim, hogy én elég kényelmes helyzet­ben vagyok arra nézve, hogy helynökeim által végzett utazásaim bármelyikéről tanul­ságos és vonzó útleírást adjak, a mire tényleg szükség is van ; azok ugyanis, a kik helyettem utaznak, irodalmi ambiczió- jukat teljesen kielégítik azzal, ha levelező­lapjaikat a szükséges adresszal ellátják, az útleírást pedig azokra bízzák, a kik nem utaznak s igy van idejük az írásra; Jertek elő hát kedves anziksz-kártyáim, ragadjátok el képzelmemet szárnyaitokon s adjatok hü tudósítást helynökeim által vé­geztetett utazásaimról. Egy szép nyári kedden a helyi lápok személyi hírei szerint a reggeli vonattal elindultam Parisba. A vonat zakatolt. Út­közben kiszálltam Munkácson, a hol esett az eső s tiszta volt a levegő. Izraelita ün- rtep lévén, emberrel nem találkozhattam, de a hírlapok leírásai nyomán mindjárt felismertem a millenniumi Turul-madarat, a melynek kiterjesztett szárnyai nagyok ugyan, de nem akkorák, hogy az egész város­nak esernyőül szolgálhatnának. Különben repülni nem tud, csak markirozza. A szín­házba akartam menni, de délelőtt nem tartanak, előadást. Különben csak télen van színtársulat, az is csak akkor, ha a színház készen lesz. E helyett az uj bazár­ban vettem volna valamit, ha nyitva lett volna. Csakhamar tovább utaztam s Budapestre érkeztem. Természetesen első dolgom volt megnézni az uj országházat, a mely annyi millióba került, a hány tor­nya van,' s egész nap a Duna tükrében né­zegeti magát, fölötte felhők tornyosulnak, előtte egy propeller pipázik és prüszköl. Innen Svájczba rándultam és pedig egye­nesen a Bodentóban úszkáló Lindau nevű városkába. Svájcz elragadó. Legjobban úgy jellemezhető, hogy Svájcz igazán Svájcz. A Bodeni tó olyan, mint egy hatalmas rrjosdó tál, melynek szélét óriási hegyko- szoru képezi. Friss vizet folyton a Rajna önt belé. Egyik partján Bregenz, a mási­kon Hard város látszik egy pár czentimé- * térré egymástól. A hegyek tetején hó és jég. Az egész úgy néz ki, mint egymás mellé rakott fagylalt-snittek. Majd Zürichbe érkeztem, a mely remek, nagy város. Vasut- terén gyönyörű paloták emelkednek. Kö­zepén hatalmas szobor, miféle ? meg van a Bedekerben. Sok ember jár-kél, néme­lyik áll, másik szalad, két bérkocsi s egy targoncza nyargal, egy ur egy önálló kis középület felé fut. Tavában pompásan megfürödtem. Egy kissé hideg volt és drá­ga, tehát mindenképen lehűtött. Genfet is megnéztem a Mont-Blanccal, a mely csak­ugyan olyan magas hegy, mint a földrajz­ban van. Megszemléltem a Caloni és Rousseau emlékeket, valamint a Beau Ri- vage szállót, a hol boldogult szerencsétlen királynőnk lakott volt. De nem szálltam oda. Utaztam a Genfi-tón s ama gyászos emlékű hajón őszinte fájdalom könnyeit sírtam. Bár Luccheni nem volt jelen, óva­tosan körülnéztem, nehogy valami anarchista­inas tőrt vessen még eddig duzzadó tár- czámnak. Ezután jött Paris, utazásom főczélja. Ez már nem Svájczban, hanem Franczia- országban van. Ez az ország jelenleg köztársaság. Legnevezetesebb embere volt Napoleon há­rom példányban; de köztük első és leg­nagyobb a nagy Napokon, a ki arról ne­vezetes, hogy beszédeimben előkelő szere­pet játszik. Jelenleg legnagyobb nevezetes­sége a világkiállítás. Hogy ez mi ? a neve mutatja. A ki nem látta, annak úgy is hiába beszélnék. Utánna legnagyobb szén. záczió a perzsa sah, a kit meghittam Buda_ szabó üzlete Szatmár, Deák-tér, a városháza épületében. Készítek legjobb szabású polgári és papi öltönyöket, reverendákat és katonai egyenruhákat. Mindennemű öltönyök saját műhelyemben készülnek. Műhelyemben csak gyakorlott fővárosi munkások vannak alkalmazva