Gyarmathy Zsigmond: A dzsentri főszolgabíró 1922–1938 II. - A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Levéltár Kiadványai II. Közlemények 5. (Nyíregyháza, 1990)

1933.

története, Lambrecht az Ősember című műve, több utazási könyv és néhány új jó regény. Június A. Pünkösd. Az első napját Kótajban Jármy Menyusnál töltöttem,ott volt Isaák Elemér* a-;inek mostanában halt meg a felesége, Pogány Marika, aki valaha híres volt szépségéről. Június 5. Nagy autókiránduláson vettem részt, A autón voltunk Erdöbényén és megnéztük Boldogkő várának romjait.Gyönyörű idő volt, a felséges tölgy­erdőség tisztásán ebédeltünk. Ott voltak Virányiék, Szalánczy Feriék, Re­ök Pistáék, akik engem vittek, Bencs Kálmánék és Erdőhegyi Lajosék,* ösz­szesen 14-en. Hagy kár, hogy az oly érdekes boldogkővári romokhoz alig le­het feljutni. Nagyon ki is fárasztott, úgyhogy a létrán való bemenetelről le is mondtam. Este 11 órára kerültem haza. A vár gr. Zichy Mosko Jakab tulajdona. Miskolcról és Nyíregyházáról túristacsapatok látogatták. Június 7. Az idő újra hideg, szeles, esős. Ilona elutazott Debrecenbe, Li­la állapota egyformán gyenge, sokat köhög és köpköd, esténként hőemelkedé­se is van. Június 11. A múlt néten közigazgatási bizottsági és kisvasúti gyűléseken vettem részt. Vásároltam egy lakk félcipőt 2A pengőért. Hússal a Sóstón voltam. Június 1A. Délelőtt kisgyűlésen voltam, vacsorán Dohnáléknál Nóvák ezredes­sel. Vittem epret, bólé és bridge mellett vidáman töltöttük az estét. Június 17. Tegnap este Dohnálék autón kivittek a Sóstóra vacsora után. Ma Zoltánnal beszéltem telefonon, készülök Debrecenbe az ottani úri Kaszinó 100 éves évfordulójának megünneplésére. Ma este Virányiaknál voltam vacso­rán. Vasárnap meghallgattam Kállay Miklós földművelésügyi miniszter beszé­dét a bérlők gyűlésén. Június 20. E hó 18-án reggel mentem be Debrecenbe. A Kaszinó jubiláris ün­nepsége igen szépen sikerült. Zoltán szép elnöki megnyitót mondott, Köl­csey Sándor, Vásáry István Debrecen polgármestere, az egyetemi dékán és más előkelőségek beszéltek. A szintén jól sikerült banketten br. Vay László fő­ispán, Peczkó és Jármy Tamás alelnökök dikcióztak, ott voltak a törzstisz­tek, de a papság távol maradt. Ott volt Mikecz Ödön főispán, Streicher Andor alispán ie. Az antikváriusnál megvettem p urjesz Belgyógyászatát 5 pengőért, Aristophanes Lizistrata vígjátékát francia illusztrált kiadásban (2 pengő) és Otto Henne Kulturgoschich te des deutschen Volkes művének I. kötetét 4 pengőért. Debrecenben még kártyadélután is volt, Szuhányiéknál bridgeztünk