Lauschmann Gyula: Székesfehérvár története III. - Közlemények Székesfehérvár történetéből. (Székesfehérvár, 1998)

FÜGGELÉK

szky és Luzakovszky is. Kapitány és tisztek magyarázgatták, hogy miért nem eresztettek ki előbb senkit. 27- én. Visovszky két lengyelt hozott fölöstökömre. Hászmán, én, Szte­rényi kimentünk. 28- án. Sem Kossuth, sem a vele jött nem mehet keresztül. Délben jött Kossuth a hajóra kétezer ember evviva kiáltása és virágok között. Mi néztük Pradot, Chateau de fleurs, nagy szél. Berzenczey és Garda Kos­suth rendeletéből uniformisban színházba ment. 29- én. Maire eltiltá és így nem mehetünk partra. Délután sok csó­nak, zene, vive Marseillest danoltak, némi katonaság kirukkolt, Long ka­pitány félt. Handerzen a prefétnél, tisztek neheztelnek a kapitányra. Egy ember a hajóhoz úszott, hogy Kossuthot megláthassa. 30- án. Asbóthért Handerzen ment. írtam Baroneronak, Etienne De And­rénak, anyámnak (Szemere Bertalan küldje el) Mészárosnak, Halásznak. Október 1. Estve Marseilleből indulás, sok nép kiáltja: Au revoir! Nagy szél. 2- án. Szélvész. Beteg vagyok. Kapitány oda engedi szobáját. 3- án. Barcelona, Mallorca és Formentera. Hallatszik, hogy Kossuth nem megy e hajón Amerikába. 4- én. Cap Pálos, Carthagena. Legszebb kikötő Európában. 5- én. Almeira. Adra város szép, Malaga és tájéka felséges. 100 és 100 villa, nagy templom, már kastély. Gyönyörű est. Gibraltar előtűnik, del­finek, legszebb pír az égen. Ceuta világító torony, öböl, horgony 11 óra felé. 6- án. Láttuk Gibraltár várát, a várost, angol tiszteket vagy ötvenötöt, átellenben spanyol város, honnan gőzös jár a várba és vissza. Angol gő­zös Sztambulba ment, Londonba a gőzös két nap előtt elindult. Perezel monda, hogy nem jó lesz, hogy hosszasan itt maradunk. A kapitány igen örül, hogy Kossuth ezzel a hajóval megy Amerikába, megvárják őt. Volt szó, hogy beszállásolnak. 7- én. Kossuth a várban aludt, én és Hászmán a várat néztük. Este az angol tisztek ebédet adtak, Berzenczey is Ihász is ott. Kossuthné visszatért a hajóra. 8- án. Várba mentünk Kossuth, Berzenczey, Ihász és Balassa. Kos­suth ebéden a parancsnoknál. Zene a hotel előtt, Kossuthné visszajött, amerikai tiszttel példálózgattak, hogy Kossuth könnyebben jönne Ang­liából Amerikába. Este gőzös jött, Liverpoolba menendő. 9- én. Kossuth a hajóra jött kapitánnyal szólt. Levertség, mert a gő­zös Southamptonba megy, 100 fontot kért. Kossuthné példálózgatott, hogy a magyarok comlottíroznak a tisztekkel, vízbe kellene dobni.