Bauer Norbert – Kenyeres Zoltán szerk.: 40 éves „A Bakony természeti képe” kutatási program (Zirc, 2002)

Bakonyi kutatások kicsit másképp – Szubjektív emlékmorzsák - Húzzatok fel, fiúk! – Életkép a múzeum kezdeti éveiből (Bankovics Attila)

nek is bizonyult, hiszen másnap a helyszínre érve első dolgunk volt kisebb követ köt­ni a végére; s leeresztettük, hogy a függőleges üreg mélységét lemérjük. Koppant a kő az aljzaton, s még maradt a kötélből is jócskán... Aztán kezdődött az okosnak épp nem nevezhető akció. Tamás volt a legvéko­nyabb, ő mászott legjobban fára... úgy tudom kötélre is, ezért aztán őreá esett a vá­lasztás, az ő derekára került a kötél. Rákötöztük szilárdan a kötél egyik végét, a ma­radék kötélszárba pedig két kézzel fogódzkodhatott. Gyurival ketten feszesen tartot­tuk a kötelet, s Tamást óvatosan leeresztettük az üreg száján, majd lassan, fokozato­san, félméterenként engedtük lejjebb. A barlang sötétje hamarosan el is nyelte Ta­mást, már csak a hangját hallottuk a mélyből. Öt-hat métert ereszkedhetett lefelé, mi­dőn egyszer csak megint megszólalt. - Húzzatok fel, fiúk! Lassan húzni kezdtük visszafelé, s pár perc múlva Tamás ke­ze már elérte az üreg fölött keresztbe tett gyertyánfa ágat, s abba kapaszkodva, sze­rencsésen ki is mászott a sötét lyukból. Hogy milyen félelmetes ott lent lengeni egy szál kötél végén a bizonytalan sötét mélység felett, azt később én is saját tapasztalatból tudhattam meg. Igaz, az én hely­zetem nem volt ennyire meredek, mint Tamásé. Még azon az őszön vékony sziklamá­szó kötelet vásároltam, s a honismereti szakkörömbe járó gimnazisták segítségével a múzeumban kötélhágcsót készítettünk. A lányok hozták az elhasznált seprűnyeleket, kötözték a kötélen a csomókat. Az egységnyi darabokra fűrészelt seprű nyelekből let­tek a hágcsó fokai, s egy hosszabb szombat délután készen is lett a nagy mű. Húsz méter hosszú kötélhágcsó, melynek segítségével most már könnyűszerrel leeresz­kedhetünk majd az Ördög-likba. Izgatottan vártam a nagy próbát, melyre úgy december táján került sor. Ekkor már javában telelnek a denevérek, ami csak fokozta az izgalmakat. Máj Ferivel és né­hány szakkörös diákkal mentünk ki a Kőris-hegyre, külön hátizsákban cipelve a fel­tekert kötélhágcsót. Rövidre fogva a szót; azt annak rendje-módja szerint a sötét lyuk felett keresztbe tett erős gyertyán dorongra ráerősítettük, lelógattuk a mélybe, majd minden biztosítás nélkül elindultam rajta lefelé. Csak akkor tudtam meg, mily félel­metesen tud lengeni egy hágcsó, s az ember alig találja rajta lábával a következő fo­kot. Valahogy azért leértem. Amint talajt éreztem a lábam alatt, felegyenesedtem, s ebben a pillanatban egy két-öklömnyi kődarab húzott el a fülem mellett egy centire, s rávágódott a combomra. Nem sokat zavart; több kő nem jött. Ezután kapcsoltam csak fel az elemlámpám, s ekkor hirtelen oly csodálatos lát­ványban volt részem, ami minden fáradtságot megért. Különleges meseországban éreztem magam, egy megdermedt világ közepén álltam. Körülöttem csend és moz­dulatlanság. Az alul harangszerűen kiszélesedő barlang falán körös-körül, nagy für­tökben kapaszkodva aludták téli álmukat a dermedt denevérek. Ötven-hatvanas für­töket alkottak a hegyesorrú és a közönséges denevérek, többnyire keverten, bárso­nyos bundájukon néhol vízcsepp gyöngyözött. Tőlük elkülönülten, magányosan 175