Forrai Ibolya szerk.: Egy pesti polgár Európában - Negyvennyolcas idők 3. (A Néprajzi Múzeum forráskiadványai 6; Budapest, 2000)

GIERGL HENRIK ÜVEGMŰVES ÖNÉLETÍRÁSA, ÚTIJEGYZETEI ÉS NAPLÓI 1845-1865 - Napló. Első könyv (Ford.: dr. Györgyi Gézáné Zámor Magda)

[Ni/264] Mannheim, 1852. november 8. Úgy, mint ahogy Diogenes lámpással keresett embereket, vagy bölcseket, és nem találta meg a felfogásának megfelelőket, úgy keresném én is most a boldog embereket - egy királlyal sem cserélnék! Ma megint szép este vár rám, Marie-\a\ táncolhatok. — Mikor tegnapelőtt arra kértem, engedje meg, hogy figyelmességem csekély jeleként egy első, ámbár szerény kis ajándékot nyújthassak át neki, női pecsétgyűrűt adtam át, aminek na­gyon örült; és rögtön megmutatta szüleinek. — Tegnap először láttam őt neglizsében, azaz egy­szerű házi ruhában, haja apró copfokba volt befonva, még nem volt megfésülve. Egy vőlegény előtt már szabad így megjelenni - ah, elragadóbb volt, mint valaha! — Miután előzőleg valamit ebédeltem, tegnap délben 12 órakor Grohe úrral Mannheimbe utaztam, és éppen az ebéd végére érkeztünk a Leibfried családhoz, ahol néhány tósztot mond­tak a vőlegény üdvözlésére stb. Délután a Kast nagyszülőket látogattuk meg, akik megcsókol­tak, és mint unokájukat üdvözöltek. Az öröm általános volt. Lina is megjelent, őt is megcsó­[Nl/265] koltam és sógornőmként üdvözöltem, / itt sem maradtak el a tósztok és pezsgőt szolgáltak fel. Este az Operába akartam menni: Vestalinát 6 * adták, de olyan sokáig maradtunk az asztalnál ülve, és olyan jól szórakoztunk, hogy végül is elmulasztottam, amit azonban egyáltalán nem is bántam. Arról is beszéltünk, hogy az eljegyzést titokban kell-e tartani, vagy nyilvánosságra kell hozni. Mindenki az utóbbi mellett volt; csak az eljegyzési értesítéseket kell mielőbb megrendelni. ­Este Leibfrieddel és Grohe úrral az Orosz Udvarhoz (Russische Hof) vendéglőié mentünk, ahol Marie egyik nagybátyjával, Hanewinkel úrral találkoztunk össze, akinek vőlegényként mutattak be. Azt mondta, hogy már sejtette a dolgot, mivelhogy többször látott engem Kast úr lakásán (iro­dája ablakából éppen a házra lehet látni), és tréfásan titkolódzónak nevezett; — mi azzal mente­getőztünk, hogy olyan friss az egész, hogy még nincs készen a nyomtatott értesítés. — Mannheim, szerda, 1852. november 10. Hétfőn ebéd után megint Heidelbergbe utaztam, és a Sólyom fogadóban szálltam meg. Bizo­nyos, hogy még sohasem utaztam ennyit egy vasúti vonalon oda és vissza, mint innen Heidelbergbe, ez az egész utazás csak fél óráig tart. A kocsiban, amelyben ültem, 2 fiatal / [Ni/2661 hölgy is utazott Heidelbergbe, akik, úgy tűnt, szintén a bálba készültek, és jól sejtettem, ott tényleg viszontláttam őket. - Marie most is a legszebb volt! Lina is velünk jött a bálba, de nem velem jött, hanem már délelőtt átjött az előkészületek miatt. Most sokkal jobban szórakoztam, mint az első bálban, a bál is szebb volt és népesebb. A cotillonnál rózsaszín szalagot tűzött fel nekem Marie, amit örök emlékül meg fogok őrizni. Megismerkedtem egy fiatalemberrel, Szuhányi volt a neve, aki régebben kosztos volt a Grohe házban és nagyon rajongott a Grohe családért; és Marie szépségét és jó tulajdonságait magasztalta, amivel nagy lelkesedéssel egyetértettem. És ez a csodálatos leány, nemének gyöngye, a bálkirálynő az én drága körülrajongott menyasszonyom! ­2 órakor mentünk haza, olyan koromsötét volt az éj, hogy a Sólyom fogadót alig találtam meg a sok hasonló ház között — tanácstalanul álltam, hogy csengessek-e vagy sem, amikor két bér­kocsi jött kivilágítva, és megvilágították az egész utcát. — jNi/267] Másnap reggel ismét a Grohe. családhoz mentem, azután / meglátogattam Bischoff urat, el­meséltem neki boldogságomat. Marie is velem akart jönni, de még nem volt készen az öltözkö­déssel. Megnéztem a nemzetségkönyv-lapokat, amelyeket Ernestine és Adele készített nővé­M A vesztaszűz, Gaspare Spoiilini operája.