Forrai Ibolya szerk.: Egy pesti polgár Európában - Negyvennyolcas idők 3. (A Néprajzi Múzeum forráskiadványai 6; Budapest, 2000)

GIERGL HENRIK ÜVEGMŰVES ÖNÉLETÍRÁSA, ÚTIJEGYZETEI ÉS NAPLÓI 1845-1865 - Napló. Első könyv (Ford.: dr. Györgyi Gézáné Zámor Magda)

[Ni/218] Guntershausen, 1852. okt. 13. Este 8 órakor Az olvasó csodálkozni fog a fenti feliraton, amely az első pillanatban jelzi a helyzetet, hogy íme, elhatározásom szerint útra keltem. ­Jelenleg a Hotel Bellevue-ben tartózkodom, ami Guntershausenben van, egy állomással Cassel előtt, festői hegyoldalon fekszik, és gyönyörű kilátást nyújt a völgyben fekvő vasútállo­más és a Fulda-híd felé. Casselbe nem mentem, mert azt már úgyis ismerem és nem is akarok sehol sem időzni; főképp azonban azért, mert itt két vasúti vonal keresztezi egymást, és a Frankfurtba igyekvő utasok akkor cselekszenek a leghelyesebben, ha itt éjszakáznak, hogy másnap a Casselból érkező vonattal utazhassanak tovább. — Ma van az első alkalom, hogy valamennyit írhatok, mivel a vonat eléggé korán megérkezett, eddig olyan voltam, mint akit kergetnek, és 4 napja ez az első éjszaka, hogy ágyban alszom — eddig úgy utaztam, mint aki menekül. Útlevelem szokás szerint lassan készült el, és a türelmetlenségtől égve úgy osztottam be az |Nl/2i9| időmet, hogy magamnak ne okozzak akadályt, előre becsomagoltam / ruháimat, és így teljesen útra kész voltam, mire megjött az útlevelem. Múlt vasárnap végre teljesült kívánságom, és érte mehettem - amit a legcsúnyább eső ellenére örömmel tettem. - Két órával később már a vona­ton ültem, és örömmel mondtam Pestnek istenhozzádot! Este 1/2 7 órakor indultam el, szerencsekívánatoktól kísérve; - húgaim tréfásan még azt is kiáltották, nehogy egyedül jöjjek haza — amire én egy szót sem feleltem. — Reggel 1/2 6-kor érkeztem Bécsbe, és mivel néhány üzleti ügyet kellett elintéznem estig ott maradtam, és többek között szívbéli jó barátomat, Zapfot is meglátogattam, akit, sajnos, kórházban kellett felkeresnem. A kórházban kérdezősködtem utána, 2 forintért megmondták, hogy az emeleten fekszik, a 69. sz. kórteremben. Amint az ajtón beléptem, óriási termet lát­tam magam előtt, két hosszú sor ággyal, ahol a betegápolónő pillanatnyi távollétét kihasznál­va kellett megtalálnom barátomat, ami egyáltalán nem volt kellemes feladat. Szerencsére ba­rátom az első ágyban feküdt, amelyik előtt megálltam, és kezemet nyújtottam neki. Leírhatat­lanul boldog volt, sejtelme sem volt arról, hogy én itt felkereshetem, és azt mondta: még [Nl/220] egy-két ilyen örömteli esemény, és meggyógyul. Szenvedőnek / láttam, amihez melankolikus hangulata is hozzájárulhatott, úgy gondolta, hogy még nincs túl a veszélyen, alig győztem vi­gasztalni. — Bécsből este 7 órakor utaztam Prágába, ahová másnap délelőtt érkeztem meg. Itt is csak egy napot töltöttem üzleti ügyekkel, s ezeket hamarosan befejeztem. — Bár utazásomat mindenki előtt üzleti útnak tüntettem fel, és barátaimnak sem mondtam el utazásom igazi célját, ezúttal számomra az üzleti ügyek csak mellékes célok voltak, és időveszteség nélkül siettem Mann­heimbe. ahol boldogságom kivirágozni látszott. — És mivel az utazás alkalmával nem mindig akad olyan társaság, amely éppen megfelelő len­ne, ezért inkább egyedül üldögéltem a vagon sarkában és átengedtem magam gondolataimnak, és elfoglaltság híján rímelni kezdtem: Eltelve vággyal és reménnyel és érzelmekben gazdagon Heidelbergbe Hozzád igyekszem! Lelkemben látlak, angyalom, esillagfényed világít nékem! —