Forrai Ibolya szerk.: Egy pesti polgár Európában - Negyvennyolcas idők 3. (A Néprajzi Múzeum forráskiadványai 6; Budapest, 2000)

GIERGL HENRIK ÜVEGMŰVES ÖNÉLETÍRÁSA, ÚTIJEGYZETEI ÉS NAPLÓI 1845-1865 - Napló. Első könyv (Ford.: dr. Györgyi Gézáné Zámor Magda)

házában egy üvegcsiszoló lakik, a Prediger & Comp, vállalattal volt megbeszélni valóm, akik­[Ni/141] kel már régóta üzleti kapcsolatban voltam. Míg az ember odaért, számtalan / posztógyár és pa­mutfonoda mellett kellett elutazni, amelyek a völgyben festői szép erdó'szélen épültek. Az ipar itt nagyon jelentős; magában Reichenbergben 130 posztógyár van, többnyire szép nagy épüle­tek, amelyek a városnak impozáns külsó't adnak; így Reichenberg, különösen távolról nézve új épületeivel, számtalan kéményével, angol típusú városnak látszik. ­Tannwaldba este 8 órakor érkeztünk csak meg, és az egyetlen ott található fogadóban töltöt­tem az éjszakát; és mivel már egészen sötét volt, másnapra terveztem a látogatást. A kocsi to­vább ment. Egy reichenbergi posztógyáros volt útitársam, másik két ismeretlen úron kívül, aki nagyon közlékeny volt, és vele megegyeztünk, hogy holnap együtt bérelünk egy kis kocsit, hogy Reichenbergbe visszatérjünk, ő még egy állomással tovább utazott és megígérte, hogy másnap 12 órakor jön értem Tannwaldba. Mivel nekem fontos volt, hogy gyorsan érjek vissza, ez számomra duplán kellemes volt. — [Ni/142] Valószínűleg ritkán fordul elő, hogy az említett / fogadóba idegen letérjen, mert nekem sür­gősen kellett egy szobát kitakarítaniuk — és törülköző gyanánt csipkés batisztfüggönyt készí­tettek a mosdótál mellé. — Másnap reggel Prediger úrhoz siettem. Társa, Ullmann, tavaly Pesten járt, s most itt találtam őt, rögtön megismert. Mivel a cég nemrég még az Ullmann & Comp, elnevezést viselte, ezért nem ismertem Prediger urat, sem pedig mostani körülményeiket, kissé zavarban voltam, mikor később egy korombeli fiatalember jött be, akit munkásnak néztem, és ezért kevés figyelmet for­dítottam rá, és később az Ullmann úrhoz intézett kérdésre, hogy ki ez? azt a választ kaptam, hogy ez üzlettársa, Prediger. - Mivel Predigerlen idős úrra számítottam, most mentegettem ma­gam. Valójában úgy illett volna, hogy ő, mint a ház ura, a vendégnek bemutatkozzék. — Mind­ketten kevés jó módorral rendelkeznek, nagyon egyszerű emberek, akik közönséges üvegcsi­szolóból, akik általában a szegény néphez tartoznak, úgy felvergődtek, hogy most már úrként mutatkozhatnak be. [Nl/1431 Örültem, hogy tegnap este nem állítottam le hozzájuk minden útipoggyászommal, / ahogy eredetileg terveztem, — mert nem egészen úgy fogadtak, ahogy vártam. Most sétát tettem velük a falu mögötti hegyre, ahol szép kilátás volt. Innen már csak néhány óra a porosz határ. Délfelé ajánlottam magam, és ebédelni mentem a vendéglőbe. — Drága Húgom! te tudod, nem vagyok nagyigényű, és nem várom, hogy mindenki olyan előzékeny legyen velem, mint egy magas állású személlyel - de azért mégis illő lett volna, hogy legalább érdeklődjenek, mi­képp utazom vissza, és hogy nem szeretnék-e inkább náluk ebédelni —, de előzékenységnek nyoma sem volt. Arra sem szóltak semmit, mikor aggódásomat kifejeztem, hogy vajon az isme­rős utas tényleg értem fog-e jönni, és ha nem, hogyan fogok visszajutni - egy szóval sem emlí­tették, hogy ebben az esetben saját kocsijukkal és két lovukkal kisegítenének. — A vendéglőben 3 óráig vártam, s már kételkedtem abban, hogy a kövér úr betartja-e szavát. Ullmann, aki később a ház előtt elmenve meglátott az ablakban, odajött - majd ismét elkö­[Nt/144] szönt. Már azt gondoltam, hogy elindulok gyalog a legközelebbi postaállomásig, / és csomago­mat utánam küldetem, amikor megállt a ház előtt egy könnyű kocsi, tegnapi útitársam ült ben­ne egyedül, és barátságosan üdvözölt. — Örültem, hogy elkerültem innen, és annál nagyobb volt az örömöm, mert a kocsis gyorsan hajtott. Fél 6 órakor már a városban voltunk, szobát vettem ki a Naphoz szállóban, és ott töltöt­tem az éjszakát, mert csak másnap reggel kaptam kocsit. Elmentem a színházba is, és előtte a művészeti kiállításba is el akartam menni, ha nem lett volna már zárva, különösen mivel minden utcasarkon ki volt ragasztva a hirdetés, körülbelül ezzel a szöveggel: