Forrai Ibolya szerk.: "Naplójegyzetei Krasznay Péter kemecsei lakosnak..." - Negyvennyolcas idők (A Néprajzi Múzeum forráskiadványai 4; Budapest, 1998)

„NAPLÓJEGYZETEI KRASZNAY PÉTER KEMECSEI LAKOSNAK..." Visszaemlékezések, 1830-1861 - A szabadságharc

Mi (J olt azonban az átadás kezdetéi vélte volna, Rakovszky Sámuel ezredes osztály parancs­nokunk korán reggel megjelent a zászlóalyunk irodájában, hol Böszörményi százados, Szent­miklósy segédtiszt és én beszélgettünk. A sátor előtt álló őrre reá parancsolt, hogy senkit ne bocsásson be, éppen elegen vagyunk és mind megbízható emberek arra, a mit végrehajtani akar, akkor felvétette velem a Zászlót és a takarójából kibontotta és levágatta Szentmiklósyval a lobogóját, a közben elmondotta, hogy a midőn a Zászlóaly Kallóban felesküdött, annak első őrnagya Patay István megígérte a Zászló anyának Gróf Degenfeld Imrénőriek, hogy az általa ajándékozott szép selyem Zászlót megkoszorúzva hozzák haza a csatából és adják visza emlé­kül ajándékozójának, mert akkor még a zászlóaly mint önkéntes mozgó nemzetőr zászlóaly egy évre ajánlotta fel szolgálatát és ugy volt, hogy annak leteltével haza menvén fel fog oszlatni, s a zászlóra többé nem lesz szüksége, később azonban sorbeli honvéd zászlóalyá alakulván maradandóvá lett volna, most pedig a Szabadság harcz elestével csakugyan feloszlandő lévén, legalább a díszes lobogói mentsük meg, ne engedjük át az ellennek, hogy azt, mely alatt anyi véres csatát vívtunk és oly sok lelkes bajtársunk ontotta a hazája szabadságáéit vérét, lábával tiporja és azt diadal jelül mutogassa, hanem a véres csatákban szerzett érdem koszorújával egy üLt vigyük visza ajándékozójának emlékéül a volt 48-ik Zászlóalynak, hátha még valami­kor vagy nekünk vagy utódjainknak szüksége lehet reá, akkor az alá, mint szent ereklyénk alá gy ülekehessünk, s azzal levetette felső öltönyét és a lobogót mellére és derekára inge alá mez­telen testére csavartatván, ujjból felöltözött, a zászló rúdra pedig a sátor tetején lévő lobogót levévén annak viseltes kelméjét a rúdra szegeztük és a fut ráját reá búzván a fegyverekkel együtt ott hagytuk tábor helyünkön és vártuk sorakozva, míg a Dunán átvonulásnál a sor reánk ke­rül, a mi csak délutáni 3 óra tájban történt. Az ellenség reggeltől kezdve a sáncz táborunkat mintegy negyed mértföldnyi távolságban körül állotta és csak akkor indult rneg nagy dobi) és muzsika szó mellett felérik, a midőn már az őszes Dunán tuli seregrészek át vonultak a Duna egyetlen, az Óvár és Csillag vár közötti kompokra épült hídon, melynek azután dunán tuli végét mégis szállották, s így mi a bevonuló ellenséget nem is láttuk. Minket, a kiknek a Duna balpartján kellett régnemlátott Szülőföldünk felé vonulni, az Óvár és Vágduna közötti előtéren telepítettek le, a honnan azután nagy része még éjjel széjjel szé­ledt, ugy hogy reggelre esak arryian maradtunk, hogy az elszállításunkra készen állott gőzha­jó, az utána akasztva lévő három sleppel podgyászostól be fogadott benünket és gyönyörű szép időben szállított benünket Váezig, hol mintegy három százan, közöttük 38 tiszt, kiszabunk délutáni 5 óra tájban. A kikötőnél nagyszámú közönség, közöttük a város főbírája és három Vasas német tiszt, azok élén Gr. Stadion Óbester szívélyesen fogadták üdvözletünket és meg­hívtak benünket a Vendéglőbe közös vacsorára. Kijelentette az Óbester, hogy mától fogva nem ellenségek, hanem egy uralkodónak alattvalói lévén illő, hogy jóbarát ságbari, testvéri szere­tetben éljünk egymás között. A főbírót kértük azután, hogy a velünk kiszált legénységet éjjel­re szállásoltassa el, azt azonban a legénység nem vette igénybe, hanem egy pár arra a vidékre való fiuk vezetése alatt egyenesen útba eredtek Gödöllő felé. A tisztek közül is néhányan elbúcsúztak löllünk és Nógrád, Dont megye felé eltávoztak; ugy hogy a vendéglőbe már csak tizenkilenczen jutottunk el, némelyeket a Német elleni duzogás tartott visza, s a városon ke­resztül maradoztak el töllünk, mi azonban jól eltöltöttük az estét a Német, leginkább Cseh kurír tisztekkel. A banda magyar nótákat, köztük a Klapka indulót is húzta, mindkét részről a fia­talabb tisztek még ölelkeztünk is, költsönös pohárköszöntők is járták, szóval éjfél felé oszlot­tunk szél, amikor azonban előbb az Óbester, egy egészen jól átgondolt felköszöntőben kifeje­zést adott azon nézetének, hogy mai naptól kezdve egy uralkodó alatvalói vagyunk, tehát mi­előtt eloszlanánk illőnek vélné, hogy megemlékezzünk arról a közös fejedelmünkről, az Ausztria Császárjáról, a ki egyszersmind a Magyaroknak is apostoli királya és annak egészségéért ürít-