Magyar Szárnyak, 1980 (9. évfolyam, 9. szám)

Így kezdődött… 1941 júniusában

ményüknek adtak kifejezést, hogy gyermekeinkkel bizto­sítsuk a múzeum jogfolytonosságát. A válasz erre a kö­vetkező: a törvények értelmében “örökösödésnek” nincs helye. A “Társaság” ügyeiről a Közgyűlés dönt. A Köz­gyűlésen pedig, a törvények értelmében, a mindenkori tagok döntenek. Utasították a pénztárost, hogy a kézi kiadásokon felüli összeget kamatozó betét formájában helyezze el. Tagdíjunk a régi: 20.— dollár egy évre. Eddig a felülfizetések biztosították a “Magyar Szárnyak” kiadását. Kérjük bajtársainkat, hogy tegyenek ki magukért úgy, mint eddig, tehetségükhöz mérten. A Közgyűlés időt-rabló hosszúságát többen is kifogá­solták. (Vitatkozni viszont a kifogásolók nagyon szeret­nek!) A Közgyűlés berekesztése után elkezdődtek a véget nem érő egyéni viták. A józanabb (szellemiekre értve) tagok nem vitáztak. Ők emlékeztek. Gondolatban talál­koztunk szétszórt bajtársainkkal. Másnap, vasárnap, az oshawai Magyar Kultúr Klub parkjában piknikeztünk. Késő délután a múzeumba men­tünk, ahol a Domonkos házaspár fáradságot nem ismerő vendégszeretetét élvezte a nagyszámú közönség. Fele­ségeink kifogásolták, hogy a rendezőség nem törődik az ő szórakoztatásukkal, amíg mi “közgyűlésezünk”. (Hiába, igaz az a régi mondás, hogy a házas ember fele harcértékű katona.) Viszontlátásra 1981. augusztus 22 — 23-án. Ormay József vitéz Platthy Árpád örgy volt ungvári reptér parancsnok elbeszélése alapján készült riport — ^ Így kezdődött... 1941 júniusában “Majdnem négy évtized távlatából nehéz minden részletre visszaemlékezni” — mondta Platthy Árpád. “Nehéz szó szerint idézni a 39 évvel ezelőtt hallott kijelentéseket. Igyekszem ezeket értelemszerűen visszaidézni. Az első bevetés története, az utolsó békenapok eseményei élénken élnek emlékezetemben. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy vajon mindenre vissza­emlékezhet-e az ember vagy csak azokra az epizódokra emlékezik, amelyek érdeklődésének a középpontjában állottak. Legjobb tudomásom szerint én a következőkre emlékezem”: Még jóval a hadüzenet előtt részt­­vettem Munkácson a VIII. hadtest parancsnoki értekezletén, v. Szom­bathelyi Ferenc vezérezredes szólt hozzánk. “Fel kell készülnünk min­denre” — mondta. — “A mi fel­adatunk az, hogy lábhoz tett fegy­verrel vészeljük át ezt a háborút. Fel­adatunk, hogy felkészüljünk, hogy felfegyverkezzünk. Másként fognak beszélni velünk a háború végén, ha három felfegyverzett hadsereg áll majd mögöttünk. ” Ekkor kaptam parancsot határ­ellenőrző repülésekre. Ez abból ál­lott, hogy egy-két Sólyommal (közel­felderítő repülőgéppel) váltakozó időközökben hajtottunk végre szem­felderítést az orosz határ mentén. Általában jó idő volt az elején. Csak egyszer volt zárt felhőzet. Egyik ha­zatérő gépünk szlovák reptéren szállt le. Barátságosan fogadták. Feltöltöt­­ték “rossz” benzinnel. Nagy motor­­puffogásokkal tért haza. Még a német-szovjet konfliktus ki­törése előtt ismét volt egy parancs­noki értekezletünk Munkácson. Itt egy magyar kémelhárító alezredes — a németektől kapott felvilágosítás alapján — egy nagyméretű (rajzolt) térképen mutatta be az orosz csapa­tok felvonulását a magyar határo­kon. Annak adott kifejezést, hogy támadni akarnak. Ekkor Szombat­­helyi vezérezredes félbeszakította. Stratégiai és taktikai ismereteink ne­künk is vannak, nemcsak a néme­teknek. Ez a felvonulás a szovjet mélységi tagozódás biztosítását szol­gálja — mondotta. A mi háborúba keveredésünkről még nem volt szó, annak ellenére, hogy az újságok írogattak az orosz felvonulásról. A kérdés látszólag már csak az volt, hogy mikor fog a német —szovjet konfliktus elkezdőd­ni. Reggeltől sötétedésig készültség és együtt tartás volt. Egy motor-próbá­­zott raj állandó készültségben állt. így ment ez már a második hete. Megsajnáltam az embereimet és jú­nius 26-án, csütörtökön ebéd után elengedtem a századot, az egy ké­szültségi raj kivételével, hogy menje­nek strandolni, sétálhassanak a vá­rosban, láthassák a lányokat, és hogy pihenjenek. Én is hazamentem. Beültem a fürdőkádba, amikor is csengett a telefon. A reptér rádió-ügyeletese je­lentette, hogy most hallotta a rá­dión, hogy bombázták Kassát. Azonnal kihajtottam a reptérre. Ki­rendeltem két gépkocsit, hogy szed­jék össze az embereket. Ez nem volt könnyű feladat. A hír azonban min­denkit elért. Voltak, akik konflissal jöttek be. Parancs érkezett teljes bevetési ké­szültségre. Bizony csak 5 — 6 óra táj­ban kerültek az utolsók a reptérre. Nagy örömmel vették a hírét, hogy valami készül. Újabb parancs érke­zett: “Mai napra nincs feladat. Reg­gel 4 órára a szd. parancsnokok ér­kezzenek a munkácsi reptérre eliga zításra.” Előkészítettem egy Bückert a hajnali útra. Éjjel óriási vihar ke­letkezett, úgy 2 óra tájban. Villám­­lőtt, dörgött és ömlött az eső. 4 óra­kor még mindig esett. “Távmondat” érkezett: “Munkácsi reptér használ­hatatlan az esőzés miatt. Parancsot távbeszélőn kapja meg.” 7 órakor hívtak a telefonhoz. Bombázást és alacsonytámadást ren­deltek el a Kárpátok orosz oldalán lévő három völgyben felderítendő és található célpontokra. Minden raj­nak “adtam” egy-egy völgyet. Ra­jonként indulva, század-kötelékben repültünk a célterületre. A levegő­ből láttam, még a startolásom után, hogy a 3. raj jobb kísérője a szárnya végére állt, majd átfordult. Ez nem “rádli”volt. így nyolc géppel indul­tunk első bevetésünkre. A rajparancsnokok (pilóták) a kö­vetkezők voltak: I. raj: a szd. pa­rancsnok, 2. raj: Szervánszky fhdgy, 3. raj: Rigó Miklós hdgy. A Kárpátokban a hegycsúcsok fel­hőben voltak. Felhőalap alatt, a völgyekben repültük át a határt. Szerencsére e célterület felett arány­lag magasabban volt a felhőalap. A rajok a számukra “kiosztott” völ­gyekbe fordultak, hogy a kijelölt fel­adatot végrehajtsák. Rajommal be­repültünk az “én völgyembe”. Lát­tam az iparvasút vonalát. Kb. 700 — 800 méter magasból bombáz­tuk az állomást és a kitérő vágány váltóját. Bombázás után oszlopban repültünk a szűk völgyben a vasút-2