Tóth G. Péter szerk.: A Veszprém Megyei Múzeumok Közleményei 25 (Veszprém, 2008)

X . 2. Péntek: Ma d-e küldettem el a 17. számú levelet anyu címére mejet már VIII. 25én kezdettem írni, de még vártam vele anyu levelét mely tegnap jött ez egy nagyon hosszú levél VA ÍV pengős ragasztóval hozzá ragasztva. ­X. 3. Szombat: ma semmi különös nem történt a honvágy kínoz nagyon, pedig a dol­gom jó csak az alakulat pocsék! X. 4. Vasárnap: Semmi különös újság nincs csak arra vagyok kíváncsi ha it végzünk merre lesz az útirány. Mai ebédünk hus leves marha pörkölt tésztával, vacsora fekete kávé és 8 dkg. vaj.- Tiszti konyhán tyúk husieves tyúk pörkölt rizsával és 3. drb. lekváros pala­csinta vacsora kalbász hurka, egész különös X. 5. Hétfő: Tegnap hajnalba és ma elvol­tam vad kacsázni, de sajnos golyós puskával nem lehet különös újság nincs mint, hogy le­velet nem kaptam.- Ma este 19.h-kor kap­tam meg anyu és a Laci 2. aranyos nekem többet érő levelét mind amenyit e szovjet föld ér VIII. 29én keltezték áldja meg őket a jó Isten hogy mielőbb viszont láthassam. ó.án Kedd: 5-ször olvasom szemeim tele könycseppel az én aranyos leveleimet, mely nekem szól s írtam rá reggel 5h-tol egy hosszú levelet,- Ma d-u.kaptunk paran­csot hogy holnap reggel elmegyünk innét Krasznodáron tul a Kaukázusi hegyek közé.- Ezt már nem gondoltuk 7.én Szerda: reggel 5h ébresztő és készülődés ma délben csak a száláscsinálóink indulnak, mi csak holnap reggel indulunk 6. drb. pótkocsis teher német autóval végállo­más idáig még Bjelorecsenszkaja.­46 Staracserbinowszkájáról it szeptem­ber hó I7étől fogva voltunk it - is több he­lyen látható a szovjet föld ronda gazos gö­röngyei közt fehér nyirfakeresztes szépen gondozott német hősi halottak sirjai, rajtuk az általuk használt acél sisak a kereszt tete­jére téve Staracserbinowszkálya állomásra ve­zető útszakasz baloldalánn az egyik csúcs­fal alatti ablakok alatt is 3 német kato­na téglával szépen kirakott sírja felé állított nyirfakereszt rajta az acélsisakkal hirdeti az 1942 év véres és borzalmas éjszakáit, minek láttára forró hálaimát és fohászt kell hogy mondjon minden magyar ember, hogy or­szágunkat megvédelmezte ezen csürhe tet­ves bandától.- Istenem segéld győzelemre fegyvereinket s engem pedig egészségben se­gélj tetszésed szerint de lehetőleg ne sokára szeretett angyalaimhoz családomhoz haza!­35.km-re tőlünk van az Azovi tenge­ri Jejszki igen nagy és forgalmas tenge­ri kikötője, felvételezőink jártak bent s vol­tak a Budapest 47 és Kolozsvár 48 nevü ma­gyar tengeri hajóinkon kik lőszer rakomány­nyal érkeztek oda. Kapitányaik 49 voltak ná­lunk vendégségben ebédre.- Tiszteletükre diszszakasz volt felállítva a főbejárat előtt.­Innét voltam ki egypárszor a Veszpré­mi Puskás Istvánnal hajnalonként az Azo­vi-tenger nyúlványához Vadkacsázni. Ne­vezett it szerezte (vette) 12. Márkáért a 20as puskáját. (26—27. ábrák) 8án Csütörtök: Ma indultunk teherautó­kon, sok mindent láttam az útban mai nap 206.km út után egy iskolában aludtunk ma Anyu és Luci levele cigpapir [?] 9én Péntek reggel 5h indulás tovább, meg­érkezés 120-km-es út után d-u i.h-ra. Vili­kaja községben hol nem fogunk még ma­radni, innét tovább megyünk Vilikaja köz­ségbe ma kaptam hazulról 9 levelet és lapot. íoén Szombat: Itt lehetett leveles do­hányt venni és szerezni is. Én és a Dankó 2 ksatulya gyufáér hoztunk vagy 2. kilót, sem­mi különös újság nincs, ide hallik a háború zaja repülőktől lehet tartani. ­X. 11.én Vasárnap: Ma ettem meg születés napomra szóló ebédett tyúk pörköltett ha­luskával a Frank szabó főzte meg nagyon jó volt.- 9én jöttem át a Kubán folyón rög­tönzött hadi hidon igen nagyon szép vidék ez ha idő volna erről sokkal többet írnék X. 12. Hétfő: Mai ebéd bableves túros tész­ta a tiszti tésztából szerezve, ma ettem meg az utolja barack lekvárt nagyon jó volt mert magyar föld termetté. Ma este i7h-kor kap­tam meg anyú 7.számú levelezőlapját és