Németh Gyuláné: Túrák a Bükkben és táborok Odorváron (Tiszaföldvár, 2009) / 1457-2009

hamarosan elkezdi a figyelést, izgalommal váija, mikor lát meg bennünket, de hiába. Aztán ahogy telik az idő izgulni, kezd, mi van velünk, csak nem lett valakinek baja. Hiába. Nem lehetünk fönn a megbeszélt időben. Végigpásztáztuk a hegy lábát, egy emeletmagasságig, vagy 500 m hosszúságban. Egyetlen valamire való barlangot sem találtunk. Találtunk azonban egy szép, itt-ott cseppkővel díszített széles kürtőt, amin fel lehet mászni egy több méter magas meredek oldalú szikla tetejére. Kell a tréning: Keller Jóska kötélbiztosításával mindenki nagy élvezettel végigmászta. Magasabbra nem mehettünk és mivel még sok idő volt 3-ig, felmentünk az út másik oldalán nyíló Szarba völgybe megnézni a kőfolyást. Szarbavölgy Nagyon érdekes hely ez. A meredek hegyoldal hosszú helyen elég egyenletes, két­háromtéglányi mészkődarabokból áll, fel egészen a tetőig. Készítettem néhány felvételt, de ezek nem tudják visszaadni azt a félelmetes, szinte lenyűgöző hatást, amit a hely a szemlélőre gyakorol. Sajnos a gerincre nem mehettünk fel. Visszafelé találtunk egy érdekes, puha, valószínűtlenül könnyű, halvány barna, emberfej nyi valamit. Ha hozzáértünk, könnyű por szállt ki belőle. Senki nem látott még ilyet. Mint később utána néztünk, pöfeteggomba volt. Egy sziklapárkányon félig kész madárfészekre leltünk. Készítője gallyakból rakta. Nagyobb volt, mint egy tyúkfészek. Mire kiértünk a Hór-völgybe nem sok híja volt a 3 órának. Az őr sem volt már ott. Mehettünk a Füzérre. A sorompóig a Hosszú-völgybe vezető kőúton mentünk. Ott fordultunk neki a hegynek. A mászás nagyobb nehézség nélkül ment. Mindenütt a csúcsig felfutó 3-6 m magas sziklalépcső alján haladtunk, míg elértük a lépcső tetejére felvezető széles kürtőt. Ez a kürtő nem egészen függőleges. Kötélbiztosítás nélkül is megmászható. Mi is csak kapaszkodásra használtuk a kötelet. A csúcs mindenkinek nagyon tetszett. Többen gyűjtöttek a szép sziklanövényekből. Imre fényképezett, Jóska egy kis sziklamászási gyakorlatot hajtott végre. Kimászott a csúcs alatti falra. Néhány kövirózsát hozott föl. Igaz, hogy ugyanolyan példányokat minden megerőltetés nélkül itt fönt is talált volna, de értékesebbek azok, amiket 50 m-es mélység fölött egyensúlyozva keres az ember. Én biztosítottam. A mászás baj nélkül végződött. Közben azonban történt egy izgalmas esemény. Jóska óvatosan, megfontoltan mászott. Minden követ megvizsgált, mielőtt ráhelyezte testsúlyát. Az egyik biztosnak látszó lépés előtt is mielőtt rálépett volna, megrugdosott egy kis sziklapárkányt, mire egy mázsányi kődarab egyensúlyát vesztve, hangos robajjal lezuhant. Még sokáig hallottuk a hangját, ahogy alattunk mélyen törve, zúzva a bokrokat egyre lejjebb gurult. Ezek azok a pillanatok, amik óvatosságra nevelik a turistát. Vagy 20 percet üldögéltünk, élveztük a szép kilátást. Erősen távcsöveztük az Odorvárat, de persze már nem láthattunk rajta senkit. Aztán levonultunk. Annak a sziklaiépcsőnek a tetején ereszkedtünk le, aminek az alján feljöttünk. Lent továbbmentünk a kőúton, a szép fenyősorral körül ültetett erdészházig, melynek udvarában az előző évben családi táborunk volt. Innen a Zsérc felé vivő kocsiúton indultunk tovább. Jó ütemben haladva hamarosan elértük a Völgyföházat. Innen az Erzsébet (az 1958-as kiadású turista térképen Cseresznyés kútnak felírt) forrás irányába fordultunk. Az enyhén emelkedő, kényelmes úton igen olcsón, értékes tapasztalatra tettünk szert. Imre meglát az úttól néhány lépésnyire egy bokor lelógó vesszőjén valami öklömnyi szürke csomót. Nézzétek mi ez! Kiáltja, és már piszkálja is elmaradhatatlan botjával. Hagyd ott Imre! Kiáltok én is, ez darázsfészek. De addigra már ő is látta, mert gyors egymásutánban dühödt darazsak dongtak ki a fészek nyílásán. Ha jönnek, ne csápoljunk, ne szaladjunk, mondtam. Annál rosszabb, csak megvadítjuk őket és úgyis sokkal gyorsabban tudnak repülni, mint mi szaladni. Szerencsénk volt. Nem támadtak. Körülmászták a fészket, de föl nem repültek. Hogy azután mit csináltak, nem tudom, mert igyekeztünk mielőbb minél távolabb kerülni tőlük. Gondolom a csoport tagjai ezután ismerni, és tisztelni 21