KILIÁN ISTVÁN: Szűcs Miklós naplója, 1839-1849 (Documentatio Borsodiensis 3. Herman Ottó Múzeum Miskolc, 1981)

Szűcs Miklós naplójegyzetei

29- kén reg (g-el) 6. óra tájon Gyöngyösön a' fogadóban megáll­tunk, 's itt mulattunk másfél órát. GyümöicsöT reggéliztünk. Kápolnán ebédeltünk. M(ező) Kövesden háltunk. 30- kán Korán reggel folytatók utunkat, "s Iíarsánybani rövid etetés után délfele szerencsésen megérkeztünk Miskolczra. Itt csalándunkat óhajtott állapotban találtuk. A himlőnek megyénk­be li terjedéséről aggályos hírek érkeznek. Nagy himlőben mult ki Szentimrey Ferencz. tiszteletbeli megyei alügyész, egy i­gen életvidor fiatal ember, ki elmedús víg ötleteivel barátai körének sokszor felvídítója vala. ( ... ) (19 b) Julius. l4-kén Szemere Bertalan utazásának, mellyé* már Pesten is olvasók, ismét! forgatása közben, a naplóvitelről elmondott sza­vaitól áthatva feltevém magamban több szorgalmat fordítani nap­lómra, mint eddig fordlték. Foglalatosságim egy részét teszi most Kálmán öcsémnek az Írásban! gyakorlása is. ( ... ) E : napokban a' cassinoban lévén oda jött Szemere Bertalan­nal Szemeit Miklós Zemplén megye táblabíró, a' pesti Hírlap lel­kes levelezője, 's szép irodalmunk munkás barátja. ( ... ) 21-kén D.u. 4. órakor az Aggteleki barlang megnézésére in­dultunk honnan 23kán jöttünk haza. Társaink a' két Pomázi ven­dég, továbbá Vadnay Miksa. Rudi, if (jab)b Apostol Jóisi, (Apos­tol) Pali. Bakos Tóni és Gábor 's egy Sesztina Laj(os) nevű kereskedő legény. E' nap csak Kazáig rcenénk, hol Vadnay Lász­ló úrhoz szállánk. ( ... ) 22-kén Reggel elhagyók Kazai szállásunkat, hol a" magyar vendégszeretetet, a' maga tiszta eredetiségében tapasztaltuk. ( • ) Kalló fele vevők utunkat, az egyik szekér kereke Ragá­lyon innen eltörvén, ott más szekeret bérlénk. Ez eset utunkat mintegy 1^ órával hátráltatá. Tríz faluján túl a' másik szekér feldűlvén, a' benne ülők kifordultak, de tetemes sérelem nél­kül. Dél utáni 2. óra tájban érénk Aggtelekre, itt vígan ebé­deltünk, 's csak 5. óra tájon mentünk be a' baradlába, honnan 12 órakor éjfélben jövénk ki. Az új ág megnézésé (2o b) ben a víz gátolt, és így a' legveszedelmesebb helyekeni hosszas