Merk Zsuzsa - Rapcsányi László (szerk.): …Éltem és művész voltam. Telcs Ede visszaemlékezései és útinaplói - Bajai dolgozatok 16. (Baja, 2011)

Telcs Ede útinaplói

sem láttam, amely érdekelt volna. Rodin komolytalan, minden kvalitása mellett. Az angolok becsületes dolgokat csinálnak, de nem érdekelnek. Egyáltalán szob­rászat ez? A francia iskola majmolása. Turner régi képei között néhány komoly, szép darab, de Claude Lorrain is valahogy így festett. Mindazonáltal van fantáziá­ja. Későbbi képei egyáltalán nem tetszenek. Tejfelben úszó vörhenyes „izék” Egy Epstein J. nevű szobrásznak sok munkáját őrzi a múzeum. Miért? Vacak! Szinte sajnálom az időt, melyet ebben a gyűjteményben töltöttünk. Délután Irénke aludt, én olvastam, és gondolkodtam a további programon. Jó lenne sok-sok pénz, hogy mindenhova autón járhatnánk. Gyalogszerrel az autóbuszok között ebben a po­koli forgalomban járni és folyton ügyelni, nagyon fárasztó. Főképp Irénkén látom a kimerültséget; én még győzöm valahogy. Jó lesz túlesni ezen, és valami csendes helyen kérődzni. Július 19-én reggel taxin Franklinékhoz. Első pillanatra feltűnt az úri berendezés, a falakon kézi rajzok, jó képek, régi angol bútorok. Franklinnal a Victoria and Albert Museumban, föld alatt. Szép francia vasak, lakatok, vasból faragott jó szob­rocskák, gyönyörű gobelinek, szőnyegek, bútorok és ezüst. Az angol ezüstmű­­vesség felismerése. Az edények formája jobb, mint a hollandusoké, viszont nincs A. van Vianenjük és Lutmájuk. Szép elefántcsont faragványok és limoges-i régi emailok. Itt el lehetne az ember hetekig, míg a teljes anyagot áttekinti. Frank­lin régi angol gobelinje, Sergent képei. Ebédnél nagy társaság. Megismerkedem Lavisson úrral, grafikus, kinél két magyar dolgozik az államnyomdától, hogy a bé­lyegkészítést megtanulják. Láttam egy szép Kelmscott Press könyvet. Ebéd után autóbuszon a Kew Gardens. Hihetetlen szép virágok, fák. Élveztük a parkot, a sza­bad levegőt. Végre távol a zajtól és hóbortig fokozott forgalomtól. Autóbuszon haza. Nagy utazás. Július 20. Reggel a St. Paul-katedrális. Impozáns épület. Azt hittem, a római Szt. Péter utánzata. Dehogy! Belül istentisztelet miatt csak futólag néztük meg, kívül körüljártuk, és nagyon élveztük. Innen gyalog a Trafalgar Square. Ebéd, azután National Gallery. Megint végig­néztünk mindent, fáradtan a National Portrait Gallerybe. Ott is átfutottunk az összes termeken, és amibe belebotlottunk, megnéztük. Fáradtan haza. Alvás. Ébredés után szakadó esőben, taxin a St. John’s Wood Roadra, hol az új, mo­dern zsinagógában előadás a World Union for Progressive Judaism keretében. Szónokok: Isr. Mattuk, Edmond Fleg (Párizs), rab. Felix A. Levy (Chicago), dr. Richard Willstätter (München), rab. Nathan Stern (New York). Willstätter igen okosan beszélt németül, a többit nem értettem. Szakadó esőben földalattin haza. Vezetőnk egy öreg, hajléktalan angol, szemérmes szegény, kinek az 1 shilling juta­lom hajlékot jelentett. Későn ágyba. Július 21. Gyerekektől kártya, Cooknál érdeklődés, British Múzeum. Az asszír domborművek felfedezése. Rendkívül érdekes, tehetséges munkák. A mozdula-254