Református gimnázium, Kiskunhalas, 1938

Ebéd után pihenő következett, majd elindultunk, hogy most az apostolok lován hódítsuk meg a Mecseket. Utbaejtettük a karmeliták hí­res kolostorát és kápolnáját. Ebben a kápolnában játszódott le az a nagy összecsapás a református és az unitárius hitújítók között, amely az egy­háztörténelemben „pécsi-hitvita' néven ismeretes. Gyönyörű sétaúton, erdők és tisztások között haladtunk mind feljebb és feljebb, néha eléggé fárasztó meredek részeken át is. De fáradságunkért bőven kárpótolva éreztük magunkat, amikor másodszor is elmerülhettünk a város és kör­nyéke látképének szemléletébe. Megnéztük az u. n. francia emlékművet és a Flóra kilátót is. Szombaton délelőtt a belvárosi templom sok vihart látott falai közé vezetett utunk. A templom csaknem teljesen különálló tornyának helyén valamikor török mecset volt, de eredeti jellegéből a sok átépítés és ki­bővítés teljesen kivetkőztette. Nagy gyönyörűségünkre szolgált, amikor a templom hatalmas orgonája dr. Szőke László kántor művészi újjai alatt mélyen búgó, érces hangján megszólalt. Baranyavármegye Népművészeti Múzeumában soha nem látott művészi kézimunkák tömege kápráztatta el szemünket. Baranya megye népének egészen sajátos, német és szerb elemekkel vegyült, legnagyobbrészt azonban eredeti motívumait láttuk pompás színharmóniájukkal főkötőkre, ünneplő és menyasszonyi ruhákra, kötényekre alkalmazva. Változatos mintájú cserépedények, művészi fara­gású ostorbotok, pipák és bőr-munkák tanúskodnak a baranyai magyar­ság istenadta tehetségéről. Innen átmentünk Baranya vármegye székhá­zába, végigsétáltunk a teljesen újonnan berendezett üléstermeken és vi­dám énekszóval tértünk vissza szállásunkra. Délután meglátogattuk a református templomot és az esti előadás­ból főpróbát tartottunk az újonnan épült gyülekezeti házban. A temp­lomba érve Nváry Pál esperes rövid áhítatott tartott, üdvözölte a távol­ról jött testvéreket, majd vázlatosan ismertette a pécsi református egy­ház eseményekben, küzdelmekben gazdag történetét. A lélekszámban ki­csinek mondható (kb. 4—öOOO lélek) gyülekezet erős hittel és összetar­tással éli egyházi életét és ennek köszönhető, hogy mindinkább elfog­lalja méltó helyét a város eletében. Este nyolc órai kezdettel ifjuságunk az egyház gyülekezeti termében szépszámú közönség jelenlétében nagy­sikerű műsort mutatott be. A műsort Gulyás Sándor igazgató szavai ve­zették be, aki szeretettel üdvözölte a megjelenteket, utalt azokra a kap­csolatokra, melyek a pécsi református egyházat és a kiskunhalasi gim­náziumot hosszú időn át összefűzték. Különösen kiemelte azt a tényt, hogy a halasi gimnázium valamikor Baranyából menekülve telepedett le Kiskunhalason, és hangsúlyozta, hogy az ifjúság látogatása a tanulmányi szempontok mellett ezeknek a kapcsolatoknak a felelevenítését és kimé­— 5 —.