Soós László: Soós László doni naplója és levelezése 1942-1943 - Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltár Közleményei 10. (Szolnok, 2007)

NAPLÓBEJEGYZÉSEK – LEVELEZÉS

Drága Ilonkám és Csöpikém! Tudatom veletek, hogy jól vagyok, nincs semmi bajom, melyet nektek is kívánok. Ilonkám tegnap kaptam tőled három lapot, amelyben írod, hogy 50 pengőt követel Domonyi. Mondd neki, hogy én majd elintézem. Nem emlékszem, hogy fennmaradtam volna. A másik, ha forgalmi adóról van szó, szintén elintézem, mert azt mondják, hogy a hadba vonultak nem kötelesek fizetni forgalmi adót. Ha fogyasztási adóról van szó, azt is ki fogjuk fizetni év végén, nem lehet semmi baj. Csókolok mindenkit szeretettel, hű férjed és apud, László. Édes Fiam! A lapodat megkaptuk, örülünk, hogy egészséges vagy. Mi is hála Istennek megvagyunk egészségben, nagy melegek vannak. Sokat gondolunk rád. Szegény Ilonkám írja, nehéz egyedül lenni, sokat dolgozik. Istenem, csak közelebb volnának. Ilikém is mindig téged emleget. Jó is lenne a viszontlátás. Isten veled édes Fiam, jó egészséget kívánunk szeretettel, Szüleid. A lapod 17 napig jött. Kustor Józsefné, Barbacs, Győr-Sopron vm. 1942. IX. 8. kedd76 Az idő négy óra volt, amikor lefeküdtem, hét órakor ébredtem fel. A reggeli feketekávé és kaptunk pár szem cukrot is és egy pakli dohányt négyen. Utána kiraktam a vizes ruhákat száradni, mert elég jó lett az idő. Azt mondják, most kezdődnek a nagy napok, meg kell mutatni a muszkának, hogy magyarok vagyunk, bízunk a jó Istenben, bízunk, megsegít a magyarok Istene. így telt az idő délig. Ebéd kevert zöldségfőzelék. Kicsit hevertem, utána el kellett mennem az őrmesterhez a tüzelőállásba, 3 km-re lehet, vizet vittem neki. Onnan mire hazajöttem kész a vacsora, tea, lekváros kenyér. Utána vissza Matyival, vacsorát vittünk a tüzelőbe, és sátort csináltunk nekik. Siettünk hazafelé, már elég későn volt, alig láttuk az utat. Egy nagy völgyben van egy kis patak ott kellett menni mindenütt a szakadékok szélén, ez egész művészet ebben a sötétben. Lassan sikerült hazaérni, fáradtan nyugovóra térni. 76 „Berlin. (...) A keleti arcvonal középső szakaszán csak helyi jellegű harcok folytak. (...) A szovjet légi harcerő szeptember 6-án és 7-én légi harcokban, amelyekben magyar, olasz, horvát vadászrepülők vettek részt, 125 repülőgépet vesztett.” - MOL K 428. MTI napi jelentések. 71