Soós Viktor Attila: Apor Vilmos naplói I. 1915-1917 - A Győri Egyházmegye Levéltár kiadványai. Források, feldolgozások 2. (Győr, 2005)

Napló, 1917. január 17 - 1917. augusztus 3.

gel Széchényi Jenő és Elischer főorvos meglátogatták, előttük újra hányt. Sajnál­tuk szegényt, de sokat nevettünk rajta, nagyon mulatságos ember, kissé öntelt és hiú, de nagyon jószívű. Nagyon sokat beszél, és nevetséges elevenséggel adja elő élményeit. - Este vagy éjjel valószínűleg elindulunk via Bukarest Ploé§ti. Ez­­redorvosunk hál’ Istennek már jobban van, de valószínűleg nem jön velünk tovább, mert nagyon soká tartana és más vonatokat is inspiciálni483 akar. Február 7. Reggel a vonat legénysége meggyónt, megáldozott. - Reggel óta mind vár­tuk az indulást, de mindazonáltal még Craiovában ebédeltünk, és csak délután indultunk el, miután szívélyesen elbúcsúztunk Wersely Károly ezredorvostól, aki tényleg leakasztotta a kocsiját és este a gyorsvonattal megy vissza Craiován át Aradra. - Helyette a Feldtransportleitung engedélyével felszállt a vonatra egy német hadnagy, aki saját vonatját lekéste. Igen kedves ember Uszkötből jön, ak­navető osztaghoz tartozik. - Pianáig484 elég jól haladtunk, meglehetősen unal­mas, girbe-görbe dombos vidéken át. Piatraba485 körülbelül V2 7-kor érkeztünk, és valószínűleg éjjel utazunk tovább Pitesti486-Bukarest irányában, most már a német császári hadivasút körzetében. Február 8. Pitestiben ébredtünk fel és tudja Isten meddig maradunk. Elischer főorvossal szánon bejártam a kis várost, mely hasonló Craiovához, de sokkal rendezettebbnek látszik. Nagyon sok, többnyire ízléstelen, azaz oláh ízlésű villa, sok oláh templom, melyeknek kupolaszerű tornya mind pléhvel van borítva, ami nagyon csúf. - 6 óra 15-kor indultunk el Pitestiből. A Bukarestből érkező gyors­vonat újságot hozott, a „Bukarest Tageblatt”-ol. Kétszeres érdeklődéssel lessük mosta híreket. A központi hatalmak február 1-je óta búvárhajókkal blokkolják az Antant-ot, elsősorban Angliát. Ennek következtében Amerika, mely ily módon nem küldhet többé muníciót s élelmet Angliának, más szóval nem kereshet többé a háborúból - megszakította a diplomáciai összeköttetést Németországgal, és a többi semleges országokat ugyanerre a lépésre akarja rábírni. Mi lesz ebből: Ha a németeknek sikerül keresztül vinni a teljes blokádot, akkor tényleg meg­nyertük a háborút. De ha nem sikerül, akkor nyakunkon vannak az összes sem­legesek, mert ezeket majdnem kivétel nélkül a Mammon Istene, a nyerészkedés irányítja, és soha nagyobb üzletet nem csináltak, mint most, - Isten velünk lesz, mint eddig, s ez a legjobb szövetséges. -Február 9. Délelőtt 10-kor Ploé§tibe érkeztünk. Bukarest mellett reggel elmentünk, ill. Citellá állomásnál elágaztunk anélkül, hogy Bukarestet érintettük volna. - Ploé§ti állomása közelében sok leégett raktárépület és különösen számos fel­robbantott petróleumtartály mutatja, hogy háború volt itt. - Az állomás épülete nagyon szép és a peron nagyon célszerűen berendezve. A városba vivő körút, egy kicsit hosszabb út (Bulvardul) nagyon szép, kétoldalt dupla gesztenye fasorral és parkírozással szegélyezve. A villák épp oly fényűzőek és ízléstelenek, mint Romá­nia többi városaiban. A belső része a városnak nem jó benyomást kelt. Ami régi 483 megvizsgálni, ellenőrizni 484 Pianá, Szeben vármegye, Szászsebesi járás, ma Románia. 485 Kófarka, Szolnok-Doboka vármegye, román: Piatrá, ma Románia. 486 Pitesti, Ardsis román kerület fővárosa, az Ardsis, vagyis Argesu jobb partján, ma Románia. 108