Fradi-híradó (1971)

1971. október

FRADI FUTBALLTtfRTÉNELEM (IV.) Az 1911-es évet már új ott­honában, az Üllői úton kezdhette az FTC, mert februárra elkészült az „A” lelátó, az Üllői úti oldalon pe­dig a fedett állóhely. Az első mérkő­zés február 5-én, amolyan pályais­merkedésnek szánták, barátságos ta­lálkozót rendeztek az URAK csapa­tának részvételével. A hivatalos pá­lyaavatás február 12-én volt, az örök rivális az MTK ellen. Ezen az emlékezetes találkozón a következő összeállításban lépett pályára az FTC: Fritz — Rumbold, Manglitz — Weinber, Bródy, Payer — Szeitler, Weisz, Koródi, Schlosser, Borbás dr. A kezdőrúgást Bárczy István pol­gármester végezte és egetverő buz­dítás közepette indult el a labda 90 perces útjára. Óriási becsvággyal és hatalmas iramban küzdöttek a játé­kosok. Az első gól Slózi nevéhez fű­ződik, sőt a másodikat is ő rúgta 11- esből. Végeredményben a pályaava- tón 2:1 arányú FTC-győzelem szüle­tett, ami egyúttal az újabb elsőséget az 1910—11-es bajnokságot is ered­ményezte. Ezeket az éveket Schlosser Imre egyedülálló játékosegyénisége, nép­szerűsége jellemzi. Karika lába, ma már legendának számító játéka fo­galom volt. Az iránta való lelkese­dés átterjedt a mindennapi életbe, behatolt a gyárak, hivatalok, isko­lák falai közé. Népszerűsége vonzot­ta az újabb és újabb nézőket, egyre nőtt a labdarúgás, az FTC-kedvelők száma. Slózi és társai kitűnő fut­ballt mutatnak, az ország vitathatat­lanul legelső labdarúgó csapata a mienk volt. A csapat azonban nem tudta lemérni igazi tudását nemzet­közi szinten. Azt a néhány nemzet­közi mérkőzést, amelyeket az elmúlt évek folyamán vívott, nem lehetett igazi fokmérőnek tekinteni. Hosszú levelezés és tárgyalás után sikerült az egyesület vezetőinek létrehozni egy komoly mérkőzéssorozatot. La­pozzuk fel egykori kiváló kapusunk, Ungár Gyula jegyzeteit, ebből meg­tudjuk: hogyan túrázott az első ma­gyar csapat 60 évvel ezelőtt. Az igazi amatörök „1911. decmber 20." este 6 óra. Vonatunk lassan, méltóságteljesen kigördült a Nyugati pályaudvar csarnokából. Sok szurkoló, vezető kí­sérte ki csapatunkat, s az MLSZ elnöke, Kárpáthy Béla meleg sza­vakkal búcsúztatott. Most, hogy el­indult a vonat, kissé meghatódva ül­tek mellettém a játékostársak, hi­szen majd egy hónapig távol leszünk Budapesttől, szeretteinktől. Malaky Mihály a túra szervezője, a csapat „atyja” kis nemzetiszínű zácslóká- kat adott minden játékosnak. A tú­rával kapcsolatban az egyik spor­tot kedvelő utas kérdéseire Malaky így válaszolt: „Tekintettel arra, hogy játékosaink színtiszta amatőrök, a vasúti költségen és ellátáson kívül semmi néven nevezendő anyagi jut­tatást nem kaptak. Általában 200 ko­rona zsebpénzt hoztak magukkal, ami bizony nem kis pénz. De tekin­tettel arra, hogy a cigarettától kezd­ve a képeslapig mindent saját pén­zükön kell megvenni, szükségünk van erre az összegre. Most a vona­ton csak 12-en vagyunk, én mint a túra vezetője, Uhlyarik Béla vezető­ségi tag és tolmács, a játékosok kö­zül pedig: Ungár, Manglitz, Geiser, Weinber, Blum, Weisz, Koródi, Pa- taky, Szeitler és Fritz, aki tulajdon­képpen csak jutalomból jön velünk, novemberben ugyanis az egyik mér­kőzésen eltörte a karját, öt váloga­tott játékosunk Rumbold, Payer, Bródy, dr. Borbás és Schlosser csak Berlinben csatlakozik hozzánk. ók öten már vasárnap München­ben a válogatottban játszottak, s győztek 4:l-re.” December 21: Berlin „A Friedrichstrasse-i pályaudvar­ra érkeztünk. Slóziék már vártak bennünket, s így együtt volt az egész társaság. Villamoson átmen­tünk egy másik pályaudvarra és már indultunk is Hamburg felé. Ellenfe­lünket a Viktóriát 5:3-ra sikerült le­győzni. Három napig tartózkodtunk a városban, megnéztük a világhírű Hagenbeck féle állatkertet, kimen­tünk a kikötőbe és megcsodáltuk a hatalmas tengeri hajókat. Karácsony másnapján átutaztunk Brémába. Két óra alatt odaért vonatunk, s egy nagyon szép mérkőzésen a Bre­men SC ellen 5:0-ás győzelemmel a tarsolyunkban, rózsás hangulatban utaztunk vissza Hamburgba. Itt bú­csúzóul nagyszabású vacsorát ren­deztek tiszteletünkre. A következő nyolc napot Berlinben töltöttük. Megnéztük a múzeumokat, voltunk fedett jégcsamokban, bementünk a világhírű Wertheim-féle áruházba. Felmentünk a Siegesseillére. Ez egy rendkívül magas emlékmű, amelyet az 1870-es franciák elleni háború győzelmére emeltek. Közel 300 lép­cső vezet fel rá, tetején félelmetes nagy kilengést tapasztaltunk. Meg­csodáltuk az egész Berlint behálózó büfé-rendszert. Egy 20 pfenninges pohár sör mellett annyi zsemlét le­hetett elfogyasztani, amennyit az ember csak akart. Egyáltalán sem­miféle étkezőhelyen kenyérért külön nem kellett fizetni.” „Szilveszter napján a Hertha ellen mérkőztünk. Eléggé durva mérkőzé­sen, pártos bírói tévedésekkel feltü­zelt küzdelemben 4:2-es FTC-győze­lem született. Látványos volt a Szil­veszter este Berlinben. Az utcákon ember-ember hátán tolongott, s du­dálva, kereplőket forgatva várták az új évet. Mi szép csendben hazamen­tünk és az otthoniakra gondoltunk. Éjfélkor a szálló bárjában egy-egy kís kupica likőrrel kívántunk egy­másnak boldog új évet. Ezután min­denki felment szobájába. 1912. január elsején a német baj­nokcsapat, a berlini Preussen volt az ellenfél. Ez a csapat jobban, szebben is játszott, mint a Hertha. S mivel az FTC is tudása legjavát adta — nagy­szerű mérkőzés kerekedett. A közön­ség nagy tapssal köszönte meg a szép élményt, még azt sem bánta, hogy kedvenceit 7:2-es vereség érte. Este a vendéglátók nagy vacsorát adtak tiszteletünkre. Éjfél körül egyenesen a pályaudvarra mentünk, s beszáll­tunk a hollandiai Vlissingen kikötő­város felé induló gyorsvonatba. Ha­mar elaludtunk, s mire felébredtünk, már mélyen bent jártunk Hollandiá­ban. Gyönyörködtünk a jellegzetes holland tájakban, szélmalmokban, népviseletekben. Átszálltunk a hajó­ra, amely az angliai kikötő felé ha­marosan el is indult. Alig helyezked­tünk el a hajón, megszólalt a gong, melynek hangja ebédhez hívott. Na­gyon éhesek voltunk. Az első fogás 8