Esztergom és Vidéke, 1991

1991-10-31 / 40. szám

6: ESZTERGOM ÉS VIDÉKE '56-os októberi emlékek áir* npTT¥ irt* nnxp a o/^TinPTT'yi7 >| lT l AIVI I UJblvlM:.^ Bende Lajos ma 61 éves. Repülő­mérnök, a műszaki közéletben tevé­keny szakember, Esztergomban él, so­kan ismerjük. Fiatalon, technikusi érettségivel ke­rült Pécsről Esztergomba 1951. július 4-én a Sportárutermelő Nemzeti Vál­lalathoz. Vitozlázó repülők tervezésé­vel foglalkozott, a repülés volt élet­eleme. 1952-55 között Taszáron telje­sített sorkatonai szolgálatot, a sugár­hajtású MIG 15-ös gépek szerelője volt. Leszerelése után visszakerült a Sportárugyárba, amellett sportolt, ak­tív sportrepülő lett. Elérkezett 1956 ősze. De erről az időről már őt kérem, mondja el a for­radalomban megélteket. - 1956. október 23-án, dolgom vé­geztével, este kerültem haza, a Jókai utcai legénylakásra. Rádióm sem volt, akkor este még semmit sem tudtam. Másnap hat óra előtt értesültem a munkahelyemen, hogy furcsa helyzet van a fővárosban, a rádió csak zenét sugároz. Dolgoztunk annak rendje­módja szerint. Főnökünk, Papp Marci bácsi, aki Budapestről járt le, érkezett meg a hírrel, hogy kitört a forradalom! A nap nálunk munkával telt el. 25-én, mikor bementünk, már röplapokkal volt tele a gyár; hallgattuk a Szabad Európa rádiót, egyre inkább magával ragadott a forradalmi hangulat: sztráj­koltunk, az esti esztergomi tüntetésen mi is ott voltunk. Szerettem a munka­helyemet - meg ott legalább rádiót is hallgathattam! - ezért 26-án reggel is, a sztrájk ellenére, bementem. A reggel gyorsan eltelt, sok hírt hal­lottunk. A szívem a repülőtérre szólí­tott. Ott éreztem magam mindig a leg­jobban. Repülős kolleganőmet, Nyilas Julit - Bucit - sem kellett sokáig csa­logatni, együtt mentünk ki a Hősök terei buszmegállóhoz. Felszálltunk az első buszra, ami Dorog irányába ment, meg sem néztük, hogy milyen járat. A Repülőtérnél nem állt meg, leszállni nem tudtunk. Időnkből futotta, ezért döntöttünk úgy: elmegyünk a végál­lomásig, majd visszajövünk vele Esz­tergomba. Az Eternitgyár volt a végál­lomása, mi ott ki sem szálltunk. A buszból láttuk z. gyár előtti fiatalságot, a szervezkedést, majd sokan közülük felszálltak a buszra, ami elindult vissza. Buci a jobb hátsó kerék felet­ti ülésen ült, én pedig mellette. Be­szélgettünk, de arra jól emlékszem, hogy minden megállóban voltak fel­és leszállók. Amikor a reptér előtt jár­tunk, már dél körül volt, eljött az ebé­didő, ezért nem is akartunk leszállni. Tovább beszélgettünk, annyira belefe­ledkeztünk, hogy a Hősök terei meg­állóban későn eszméltünk, elmulasz­tottuk a leszállást. Előre furakodtunk, hogy a következő megállóban leszáll­hassunk. A busz befordult a Széche­nyi-tér felé és a drogéria előtt megállt. Ott már szó sem lehetett leszállásról! Az első ajtót megrohanta a forradalmi ifjúság, begyömöszölték magukat a szabad helyekre, és a buszvezetőt kér­lelték, hogy vegye őket a Sötétkapu­hoz. Azzal érveltek, hogy segíteriük kell, bajban van a forradalom! A busz elindult, Nyilas Bucival elől álltunk, közvetlenül a motorház mögött, így az ablakon át jól kiláttunk. Jókora tömeg sétált felfelé az úton, a Sötétkapu előtti téren is sok-sok ember volt. Útközben észleltük, hogy a Széchenyi téren a busz tetején lévő csomagtartóra is töb­ben felmásztak. Bent a buszban senki­nél sem láttam fegyvert, csupa lelkes, felcsigázott ifjú volt, igaz forradalmi hangulatban. Megállás nélkül men­tünk felfelé az emelkedőn, csupa inte­gető ember között haladtunk a Sötét­kapu irányába. Bementünk az alag­útba, és amint kifelé haladtunk, lát­tuk a velünk szembe meredő tanká­gyú csövét. Kifakadt belőlem a szó: emberek, ennek nem lesz jó vége. Amint a busz a Sötétkapu belső nyí­lásához ért, a sofőr a kormányt bal­felé csavarta, és így ferdén megállt. Abban a pillanatban az első emelet­ről megszólalt a golyószóró; a go­lyók a busz tetején csattogtak, majd a szélvédő felső részét lőtték szitává. A sofőr közben az ajtókat kinyitotta, ő a felé eső baloldalin kiugrott, a bolt­ívek közzé, s a falhoz lapult. Akik közvetlen elől álltunk, ösztönösen a motorház mögé bújtunk a lövések elől fedezékbe. Emlékszem, Homor Ottili­ának is megrántottam a kezét, hogy bújjon le. Eldördült az ágyú! Mivel ferdén állt be a busz, ezért a lövedék a jobb hátsó kerék felett csapódott be. Épp oda, ahol mi korábban ültünk, de a leszállás miatt felálltunk és előre mentünk. A lövés nyomán a busz oldalán hatalmas nyílás keletkezett. Később azon a nyíláson át menekül­tek ki az emberek. A tankágyú eldördülése után - hát­ranézve a füstös, büdös levegőn át ­láttam, hogy többen meghaltak. Fent, a hálós csomagtartóban is testmarad­ványokat láttam. Valaki kiabálta, hogy fehér zászlót, fehér zászlót! Rajtam fehér ing volt, levetettem. A mellettem álló kikapta a kezemből, felemelte és kilépett vele a jobb első ajtón. Abban a pillanatban lőttek is rá golyószóró­val. Minden menekülőre, aki kilépett a buszból, lőttek. Egész addigi életem átvillant az agyamon. Átéltem a háborút, voltam katona; egyetlen vakmerő ugrással ki­vetettem magam a jobb első ajtón, a földön fekvő holtak és sebesültek „fe­dezékébe". Még egy hatalmas szögde­lés és kivágódtam a Sötétkapu tövé­hez. Felálltam és eszeveszett futással ­a fal mellett - rohanni kezdtem kifelé. Önkívületi állapotban voltam, de lát­tam, hogy megérkezett már az első mentő is. Rohanás le a Képző előtt, a Fürdő előtt. A Hévíz utca környékén jártam, mikor újból lövéseket hallot­tam. Hogy honnan, ezt már nem tud­tam megítélni. A Széchenyi tér jobbol­dalán, majd a Deák Ferenc utcán át mentem ki a gyárba. Még volt ebéd, valami paradicsomos ételre emlék­szem. Magamhoz térve elmentem Bu­ciékhoz, a Kossuth Lajos utcába. Nem volt még otthon, édesanyja és barátnő­je várták. Arra emlékszem, hogy ő bent maradt a buszban. Már sötétedni kezdett, öt körüljárhatott, mikor rend­kívül rossz idegállapotban megérke­zett. Elmesélte, hogy a buszból kivit­ték őket. Lehettek hatan-heten. Az őr­szobára kísérték és rájuk zárták az aj­tót. Behallatszott, hogy a külső szobá­ban vitatkoznak a katonák. Azon, hogy lelőjék-e őket, vagy sem. Az el­vakult katonák azért akartak végezni velük, hogy ne maradjon szentanú. Nem gondoltak arra, hogy lehetett olyan, aki már elmenekült. Végül idegfeszítő órák után nyílt az ajtó és elengedték őket. Buciékná! töltöttem még egy órát, aztán hazamentem. Le­feküdtem és másnap - szokás szerint ­bementem a munkahelyemre. Sze­gény Buci hetekig idegösszeomlásban volt, orvos kezelte, gyógyszereket ka­pott. A következő napokban is folytató­dott az üzemi sztrájk, de én azok kö­zött voltam, akik őrzési feladatokat láttak el. A belső gyárban, a Duna par­ton, aztán a katonai kiképzési eszkö­zöket gyártó üzemben, ahol Kopasz Jenő bácsi volt a parancsnok. A Budapesről jövő hírek lelkesítet­tek, ezek elhomályosították a velünk történteket. A forradalom győzelmi hí­re október utolsó napjaiban, november első napjaiban mindent háttérbe szorí­tott. így a Sötétkapunál lezajlott drá­mát is. Később lekötött a munkám és a re­pülés, a Repülőklub élete. Nem dicse­kedtem a túléléssel senkinek. Nem olyan idők következtek. Akik abból az időből ismertek, azokkal néha jól esett feleleveníteni a túlélést. Erőt meríteni abból, hogy szerencsém volt, és erős volt az életösztönöm. Hálás vagyok az „Esztergom és Vi­dékének", hogy megjelent a buszról a fénykép. Tudom, mert suttogtak róla, hogy a szétlőtt busz elvontatásakor is, amikor kivitték a MÁVAÚT telepére, készült kép. Történelmi értékű az a felvétel, ha még meg van; az általam elmondottakat is dokumentálná. Kérjük, jelentkezzen, akinek van ilyen fotója!(Szerk.) (Pálos) KRÓNIKA 1921. október 1-én Lencsés Sándor pilismaróti törvényhatósági útkaparó a kereskedelemügyi minisztertől kö­szönő levelet és pénzjutalmat kapott, mert Hegymegi Lajos miniszter az egyik vasárnap munka közben találta az országúton, ahol éppen friss hibát javított. 1391. október 7-én László, nápolyi trónkövetelő Zsigmond elleni felke­lésre buzdította a magyarországi ura­kat, köztük az esztergomi prímást. 1741. október 7-én Esztergom sza­bad királyi város tanácsa az utcai vizek elvezetésével foglalkozott. 1921. október 9-én a Bazilikában a Magyarok Nagyasszonya tiszteletére ünnepélyes nagymise volt. 1741. október 10-én Esztergom szabad királyi város tanácsa a szüret alkalmából megszabta a napszámosok bérét. Ugyanazon az ülésen foglalko­zott Esztergom és Szentgyörgymező határának megállapításával. 1921. október 15-én az Esztergomi Kaszinóban Beethoven estet tartot­tak. 1921. október 22-én érkezett meg Horthy Miklós hadparancsa Eszter­gomba a királypuccsal kapcsolatban. Vitéz Szívós Waldfogel József ezredes az esztergomi csapatokat a kormányzó támogatására vonultatta fel. 1956. október 26-án a Sötétkapu­nál 14 halottja volt a tankágyú lövé­sének és a hadosztályparancsnoksá­gon levők géppisztoly tüzének. A Vár úton levő trafikot, s benne Bar­tal Ferencnét is harckocsiágyú pusztította el. 1921. október 29-én Esztergom vármegye törvényhatósági bizottsága gyűlésén dr. Groh József javaslatára köszönetet mondtak IV. Károly király puccsának alkalmából tanúsított józan magatartásáért Horthy Miklósnak. 1956. október 29-én alakult meg Esztergomban az első Nemzeti Ta­nács. 1956. október 30-án Esztergom munkás, paraszt, értelmiségi és honvéd küldöttei megválasztották a végleges Nemzeti Tanácsot, amely letette az esküt. Elnök: dr. Bády Ist­ván, az elnökség tagjai Felczán An­dor alezredes, Fogarasi Károly gaz­dálkodó, Horváth Csaba, Kiffer Já­nos gazdálkodó, dr. Siráki István, Szalay Ferenc tanár. 1791. október 31-én Gianone Já­nos „füstfaragó" a vármegyeház ké­ményeinek tisztításáért egy évre 6 Ft­ot vett fel. Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat Levéltára