Hídlap, 2005. április-június (3. évfolyam, 63-127. szám)

2005-04-16 / 74. szám

hídlapmagazin 2005. április 16., szombat • HÍD LAP • Ot fogva tartotta Erdély szelleme... Marosludas, 2005. április 10., 9 óra. Zsoldos Gábor lelkipásztort magá­hoz vette Urunk Istenünk. A Magyarországi Református Egyház Zsinata Elnökségének a Kár­pát-medencei Magyar Református Egyházak valamennyi gyülekezete részére küldött körlevélben olvasha­tó, „a Kárpát-medencei református- ság élő közösségének megnyilvánulá­sa, hogy 2005. április 3-án és 10-én közel 500 magyarországi lelkipásztor szolgál határon túli református gyü­lekezetekben”. Sok helyütt hangzott el a szószé­kekről, hogy együtt osztozhatunk a húsvét örömében és reménységében, bízva abban, hogy az elmúlt hóna­pokban történtek dacára a húsvét ün­nepe ne a kétségbeesésre, hanem a reménységre nyisson kaput. A körle­vélben olvasható: „...valljuk, hogy nekünk anyaországiaknak szüksé­günk van a határon túli magyar nemzettestnek... hűségére, helytál­lására, bátorságára és szeretetére”. A halott betű életté változott! Meg­rázó tragédia történt: a kegyelmes Is­ten rendelése szerint nagytiszteletű Zsoldos Gábor esperes úr szíve 10-én reggel 9 órakor az erdélyi Marosludason, az ottani ünnepi szol­gálatra készülve, megállt. „Kegyelem, hűség, helytállás, bátor­ság és szeretet”. Határokon átívelő sze­retet, amit vasárnap és hétfőn marosludasi és erdélyi testvérek között megéltünk. Egy egyszerű, nemes, pu­ritán lelkipásztor két ország szívébe ír­ta bele magát. Az ünnepre régóta, szív­vel készülő több száz fős gyülekezet is­tentisztelete gyászistentiszteletté lett. Nemcsak ott, hanem Erdélyszerte is. A templomokon fekete zászlók. Ha­rangzúgás, telefonok, az őszinte köny- nyek ismeretlen emberek szemében, a megrendülés, a lelkek találkozása. A vasárnapi rideg tények: egy pilla­nat alatt megálló szív. Fél órás újra­élesztési kísérlet -hiába. Felravatalozás a gyülekezeti teremben. Ügyintézés, koporsó, szállítás, engedélyek, gyász­jelentés. Hétfőn pedig boncolás, hiva­talos papírok, Magyarországra szállí­tás. Közben: hűség, helytállás, bátor­ság, szeretet.... a marosludasi gyüle­kezettől, a lelkipásztor családtól: Czirmay Csaba Leventétől és felesé­gétől, Izabellától; az Erdélyi Reformá­tus Egyházkerülettől, Pap Géza püs­pök úrtól, akik a lelki teherben osztoz­tak és minden költséget átvállaltak. Szívbemarkoló igazság a vasárnap este együttérzését nyilvánító bogáti lelki- pásztor szava: „Mi elmentünk decem­ber 5.-én lélekben meghalni Magyar- országra. O ezt megtette itt testben.” A kegyelmes Isten végig mellet­tünk volt a sok szerető emberi szív­ben. így vált lehetővé, hogy minden formaság elintézését követően hétfőn fél 3-kor hazaindultunk, együtt: elől az esperesi autó, majd a halottasko­csi, aztán mi, és este fél 11-kor haza­tértünk Pilismarótra. Megálltunk a parókia, az épülő gyülekezeti ház előtt, a templom tövében. A ravatalo­zóhoz érve a család tagjai, közeli lel­készek és gondnokok együtt imád­koztunk és énekeltünk az éjszakában. A vasárnapi igehirdetések egyike arról szólt: ...„íme előttetek megy Gallíleába”. Ezt mindnyájan megta­pasztaltuk, előttünk járt Istenünk, s előttünk járt egész életével elköltö­zött szerettünk! • Esztergmi református egyházközösség Egy fájdalmas utazás krónikája Nagyon nehéz azzal az örömmel visszatekinteni az Érdélvben töltött napokra, amellyel a szívünkben haza­érkeztünk onnan. Hiszen akkor még nem is sejtettük, hogy egy hét eltelté­vel egyikünket fogva tartja Erdély... Három református gyülekezetből (Pilismarót, Dorog és Esztergom) in­dultunk egy busznyian húsvétkedd haj­nalán, izgatottan. Az Erdélyi-medence kapujában, a Királyhágón szeles, hideg idő fogadott bennünket, de a szép kilá­tás, az Erdélyi-medence még havas dombjai feledtették velünk a hideget is. A csúcsai kastély alatt elhaladva Csinsz­káról és Adyról emlékeztünk meg. Bánffyhunyad bádogtetős „cifra-pa­lotái” között büszkén néztük meg a XVIII. századbeli, gyönyörű fakazettás református templomot, mely kék, piros és fekete varrottasokkal feldíszítve várt bennünket Kalotaszeg központjában. A román zászló színeibe öltöztetett Ko­lozsváron először a Házsongárdi teme­tőbe látogattunk el, ahol annyi magyar nyugszik; (Apáczai, Dsida Jenő, Kós Károly pl.), és ahol a sáros, elhagyatott utak mellett madárpiszokkal vastagon befedett sírok között csak Szenei Mol­nár Albert zsoltár és bibliafordítónk sír­ját volt időnk meglátogatni. Mécsest és gyertyát gyújtottunk emlékére, és egy általa fordított zsoltárt elénekeltünk szegényes, elhanyagolt kopjafájánál. Majd a Farkas utcai református temp­lomban álltunk meg néhány percre, ahol a különleges, 1700-as évekből szár­mazó címerekkel díszített templombel­sőt körüljárva fejet hajtottunk Apaffy Mihály erdélyi fejedelem síremlékénél, aki ott várja „Jézusát”, ott várja a feltá­madást. Közben besötétedett, és a ro­mán háromszínű lámpákkal díszített utcákon mentünk a főtér felé, útba ejtve Reménvik Sándor költő és Mátyás ki­rály szülőházát is. A főtéren áll a Szent Mihály templom és Mátyás király lovas szobra, melynek elején jól kivehető, hogy nem is olyan rég még magyar cí­mer díszítette... A csoport egyik fele Válaszúton, a másik fele Szamosújváron töltötte az éj: Másnap reggel a Szamosújváron ma­radt csoport megtekintette a főtéren ál­ló barokk stílusú örmény katolikus szé­kesegyházat, melynek oldalkápolnájá­ban megcsodáltuk a Rubens fest­ményt: Krisztus levétele a keresztről cí­mű képet. Eközben a Válaszútiak sétát tettek a faluban, megnézték a XIX. szá­zadban épült Bánffy kastélyt, melyben Wass Albert erdélyi író született. A Szamosújváron éjszakázok is visszatér­tek Válaszútra, és megnézték Erdély egyik leggazdagabb népművészeti gyűjteményét, a Kallós Zoltán által összegyűjtött kalotaszegi és egyéb gyö­nyörű hímzésekkel díszített ruhákat, bundákat, párnákat, valamint cserepeket és más használati tárgyakat. Utunk Székelyföldön ve­zetett tovább. Megnéztük a marosvécsi reneszánsz Ke­mény kastély kertjében a Helikon társaság asztalát, Wass Albert nyughelyét, és az öreg tölgyfák alatt, a sír­emléknél gyertyával emlé­keztünk az íróra, és a ma­gyar és székely himnusz el- éneklése után indultunk csak tovább. Hosszú, kanyargós, rossz úton mentünk a Békás-szo­roshoz. Utunkat megfa­gyott vízesések, jéghideg, tiszta vizű patakok, szegé­nyesen öltözött emberek, a patakokban mosó asszo­nyok, vadregényes gyönyö­rű hegyek és az áradás után visszahú­zódott Maros szemete kísérték. A Bé­kás-szoros hóeséssel fogadott ben­nünket. Kis csapatunk a Pokol torká­ban tett egy rövid sétát, és mi is, mint mások, megcsodáltuk a szinte egy­másnak feszülő hatalmas sziklafala­kat, melyek nagyvonalúan engedik el az árnyékukban settenkedő embere­ket, de fenyegetve őket, hogy bármi­kor összesimulnak és összeroppanta- nának buszt, embert, életeket. A befagyott Gyilkos-tó is vastag, vakítóan fehér hótakaróval várt ránk, melyből feketén és zordan álltak ki az évszázados fatörzsek. Ezen az éjszakán Gyergyószent- miklóson aludtunk. Másnap, város­nézés után továbbindultunk. Útközben tisztelegtünk a mádéfalvi veszedelemben legyilkolt (1764) kétszáz székel)' emlékére felállított oszlopánál, majd a csíksomlyói ferences kegytemp­lomot néztük meg, mely a székelyek és csángók vallási központja, és megkós­toltuk a híres borvizet is. Délután Szejkefürdőn megtiszteltük a „legna­gyobb székely”, Orbán Balázs sírem­lékét és a tizenkét, különböző stílusban faragott székelykaput. Farkaslakán Ta­mási Áron szülőhelyét néztük meg, ahol megértettük, miért volt olyan ked­ves számára a gyönyörű székely vidék, és megéreztük híres mondása ízét „Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne...”. Másnap Parajdon ébredtünk. Dél­előtt, a református templom megte­kintése után az Áprily múzeumnál álltunk meg, majd elindultunk a föld mélyébe, a híres sóbányába, ahol egy miniatűr várost találtunk kápolnával, játszóterekkel, vidám, gyógyulni vá­gyó emberekkel. Később, miután szánk és tüdőnk is megtelt sóízzel, a felszínen Szovátára látogattunk, ahol a sós vizű Medve­tóban gyönyörködtünk. Innen Korondra mentünk, ahol minden ház kapujában külön kirakodóvá­sár volt, majd visszamentünk para- j jdi szállásunkra. Másnap kora hajnalban indultunk haza. Utolsó Erdélyi állomásunk j Marosvásárhely volt, ahol a Főtéren álló Kultúrpalota Tükörtermében az ablakról Csaba királyfi és mások j köszöntöttek bennünket. Az épület külső homlokzatán a magyar történe­lem kiemelkedő személyiségeit láthat­tuk. A gyönyörű, színes Zsolnay- zománccserepeken megcsillant a napfény... Este kilenc órára mindannyian ha­zaértünk. Feltöltekezve szépséggel, reménységgel és örök szerelemmel Erdély iránt... Néhány lelkész közülünk egy hét múlva újra elindult Erdély felé, hogy reményt és szeretetet vigyen azok­nak, akiket megbántottunk, kitagad­tunk december 5-én. És egyikük, Zsoldos Gábor esperes-lelkipászto­runk soha sem tért vissza. Ottfeledte életét Erdély mélyén, Marosludason. Öt tartotta fogva Erdély szelleme... • Ágostonné ApAti Gabriella