Eger - hetilap, 1863

1863-10-15 / 16. szám

126 tetvén, mindkét végével két hengerre helyeztetett, melyeken a szerencsétlen egy pillanatig lazán Ióggott. Egy közönséges, nem politikai biinhöncz, ki hóhéri teendő­ket végzett, meghúzta most a kötelet. Kar- és lábcsuklói ropog­tak a szerencsétlennek, s homlokán hideg veríték gyöngyözött. Szemei vértől elöntve kidüledtek üregeikből. Száját kimondhat- lan fájdalom torzitá el, de azért egyetlen panaszhangot, egyetlen jajkiáltást sem hallatott. A hóhér erősebben húzta a kötelet. E hajmeresztő kínzásnak két egész óráig kell tartani, ennyi idő van rá megszabva! Ha a kinzott kegyelemért rimánkodik, a kötél fe­szítésével fölhagynak, de azért le nem oldoztatik, mig a megsza­bott két óra le nem telik. Égető szomj epeszti a kinzottat, a nyo­más fokozódik az izzó lég minden egyes belehelésével, erei foly­vást dagadnak s felpattanással fenyegetőznek. Szerencsétlen barátunk ajkai, alig félórai szenvelgés után, megfehéredtek, szemei bezáródtak, feje lehanyatlott s ajulásba esett. Most a kötélen egy keveset tágítottak, de egy egész óra telt bele, mig a kinzott eszméletét visszanyerte. A két óra elteltével az áldozat leoldoztatván, a földre téte­tett. Még hárman voltak hátra kinzandók. Minthogy a nap már hanyatlóban volt, még csak egyet vettek kínzás alá, a másik ket­tőt másnapra hagyták. Ezek egyike, midőn a hüvelyktytíket uj- jaira szoriták, elkiáltotta magát: egyik hüvelykében a csontot összezúzták. Erre az elitéltek a királyszigeti tömlöczökbe szállít­tattak. Az utóbbi időkben Cayennéből s az Anyaszigetről több, részben sikerült szökési kísérlet történt ; miért is a kormányzó s a tengernagy a legszigorúbb őrködést elrendelni, s az Ördögszi­getre is, melyen mi akkor tartózkodtunk, ugyanazon rendszabá­lyokat alkalmazni határozták, melyek a Király- és Sz. József szi­geten divatoztak, hol főleg a közönséges bünhönczök őriztettek. Mi sejtettük e határozatot, mig másrészről annak tudata, hogy több társunknak a szökés szerencsésen sikerült, képzelő- erönkét nagyon fölhevítette. Egy este, midőn a sziget északi vé­gén, hol rendszerint friss szellő lengedez, nagyobb számmal gyűl­tünk össze, az üdítő léget élvezni : a behozandó szigorú rendsza­bályokról, több társunknak egy általuk titkon készített tutajon lett szerencsés megszökéséről s arról beszélgettünk, hogy jó lenne nekünk is, szerencsét próbálni. Elhatároztuk, hogy mi is fogunk tutajt építeni, mely húsz ember számára elég tágas legyen, s húszán azonnal hozzá is fog­tunk a munkához. Csakhogy ez nem könnyű feladat volt, mert az egész szigeten egyetlen egy valamire való fa sem volt található. Azonban a kormány — természetesen akaratán s tudtán kívül — kisegített bennünket e bajból, azáltal t. i., hogy több szétbontott házat, melyek a jövőre köztünk tartózkodó csendőrök, felügyelők és tengerészek számára lakásul voltak szolgálandók, szigetünkre szállíttatott. Ez természetesen igen becses anyag volt számunkra ; minthogy azonban a kormányzó látogatására minden harmadik nap számíthattunk, s azonfölül egyidő óta egy várnokügyi alhad­nagy a nap kevésbbé forró óráit az Ördögszigeten tölté, hogy minket szemmel tartson : az anyagszert csak a legnagyobb elővi­gyázat s tartózkodással érinthettük. Ide járult még az, hogy a kezünknél levő fadarabok csak a kerethez voltak elegendők, mely azután más anyagszerrel volt kitöltendő. Egyikünk kiszámította, hogy három, 3 láb hosszú, összekö­tött kukoriczaszár 8 fontnyi tehert képes a vízben föntartani. Ku- koricza bőségben volt a szigeten. Újabb kísérletek történtek : egy 30 darab kukoriczaszárból álló csomót a vízbe tettek, arra egy 120—130 font nehéz ember ráült, s nem merült el. Most levág­tunk mintegy 6,000 darab kukoriczaszárt, s azokat 30—35-ével csomókba kötöztük. Ezenkívül bizonyos mennyiségű himbojt (rici­nust^ is vágtunk le, melyeket szintén csomókba kötöztünk. Csak a nap legforróbb óráiban dolgozhattunk, de akkor lankadatlan szorgalommal. Erőnket, kitartásunkat fokozta azon gondolat, hogy visszatérhetünk Európába, családaink, barátaink körébe. Még mielőtt tutajunk elkészült volna, társaink közül még más 14 is kedvet kapott a szökéshez, s azonnal hozzáfogtak egy második tutaj építéséhez, mely a mienkkel egyszerre készült el. Mindkettő ugyanazon rendszer szerint épült. A kukoricza- szár-csomőkat a jármű keretéhez erősítettük, ezek fölé aztán a himbojesomókat raktuk, melyek a lábaknak jobban ellant tud­tak állni. A keresztgerendákra, melyek a csomókat tárták, desz­kákat szegeztünk. Vo.lt egy körülbelül 10 röf magas s 8— 9 hü­velyk vastag árboczunk, ezt is felállítottuk ; a vitorlát pedig in­geinkből készítettük. Az idő igen viharos volt, a szél szokatlanul erősen fújt, a tengert fehér habok boriták, mi azonban a vihar daczára is iz­zadtunk munkánk alatt. Kevesebb mint négy óra alatt teljesen elkészültünk, s va­lamennyien, még azon rabtársaink is, kik nem mertek velünk tar­tani, segítettek, a jármüvet a tengerbe taszítani. Ezután felraktuk az élelmiszereket, melyek édes burgonyá­ból, kenyérből, nehány, a szigeten elejtett s megsütött madárból és azon eleségböl álltak, melyet az nap reggel a legközelebbi há­rom napra kaptunk. Az indulás közvetlen a takarodó-lövés után esti 8 órára határoztatott, azonban már sokkal előbb minden készen volt. A kitűzött indulási időt végre mégis akként változtattuk meg, hogy nem vártuk be a királyszigeti jellövést, hanem esti 7 órakor, mi­dőn már elég sötét volt, eloldíuk tutajunk kötelét, s útnak indul­tunk. A szigeten maradt rabtársaink felmásztak a sziklára, hogy a meddig csak lehet, minket szemeikkel kisérjenek, mert a hold meglehetősen világított. Jármüvünk rendkívül gyorsan úszott. A szél épen kedvező irányban fújt, s az evezőkre alig volt szükségünk ; mindamellett nagyon örültünk, hogy egy loirei hajós is volt köztünk, ki a kor­mánylapátot ritka bátorsággal, erővel és ügyességgel vezette. Az éj sem jobban, sem roszabbul nem mult el, mint a hogy vártuk. Ezen éghajlat alatt az éjek szokatlanul hidegek, s a rajtunk át­csapkodó hullámok és az azokat korbácsoló szél, valamint a ten­geri betegség közölünk sokakat elgyengítettek. Midőn a nap fölkelt, a sinamarii öbölben találtuk magunkat, tehát egy éj alatt akkora utat tettünk meg, a mely rendszerint két napot vesz igénybe. A másik tutajról, mely egy puskalövésnyire követett minket, sokszor hallottuk azt a panaszt, hogy nagyon meg van terhelve. Csakhamar sérüléseket is szenvedett, mi szomorú következmé­nyeket vonhatott maga után. Lassankint mind jobban elmaradt tőlünk, mig végre egészen elvesztettük szemeink elől. Hogy mi történt vele, nem tudom. Valószínűleg a hullámok partra verték. (Vége köv.) A chinai nők kis lába. Tudva levő dolog, hogy a chinai nők járása, lábaik kicsiny­sége miatt, nem csak nem kecses, hanem egyszersmind alkalmat- | lan és fájdalmas is ; csak nagy bajjal vánszorognak tova különös tám nélkül, s gyakran megesik, hogy elesvén, magukat megsértik- Annál feltűnőbb az, hogy egy oly müveit népnél oly különös szo­kás divatozik, a melynek észszerű okát nem adhatni. — És mégis e szokás átalánossá lön, kivéve a tatárokat, habár egyes dynas- tiák alatt kevésbbé szigorun tartatott meg. Minthogy a chinaiak classikus irataiban arról semmi emlités sem tétetik, azért egész biztossággal következtethetjük, hogy Confucius korában még nem létezett. Ez okból eredete és elterjedése a regék országába ve­zethető vissza s igy nem csoda, ha erre nézve különböző és ellen­mondó adatokat bírunk. Némelyek szerint még 1100-ban Kr. e.