III. kerületi magy. kir. állami főgimnázium, Budapest, 1912

IV. Dr. Párdányi Emil: Iskolaorvosi jelentés

49 honnan fölséges kilátás nyílik a Lagúnán elszórt számtalan kis szigetre. Láttuk az SS. Giovanni e Paolo templomot Doge sírjaival, előtte Colleoni hadvezér büszke lovasszob­rával. Fölkerestük a Frari templomot, hol szintén Velence annyi nagyja alussza örök álmát. Kigondoláztunk a temető szigetére és Murano-ba, hol a színes velencei üveg gyártását láttuk. Lesétáltunk a Riva dei Schiavoni-n a Giardino Pubb- lico-ba, melynek délszaki növényzete között rejtőznek el a nem­zetközi képzőművészeti kiállítás pavillonjai, hol a modern művészet remekeiben gyönyörködtünk. Szerdán kora reggel indultunk Padova felé. A Riva dei Schiavoni-n hajóra szálltunk s a Canale di Giudecciá-n át haladva alkalmunk volt Velence kereskedelmi kikötőjét, köz­raktárait, gőzmalmait megtekinteni. Fusiná-ban kikötöttünk s átszálltunk az ott várakozó villamos kocsiba. Gyönyörű vi­déken át vezetett utunk. Itt láttuk a gazdag velencei nobilé-k nyári palotái remek parkok között, a felső olaszországi kert­gazdaság szép példáit s az árnyas fák között a mesterséges csatornákon a terményeket szállító bárkákat. Kilenc óra táj­ban érkeztünk Padovába. Itt megnéztük a Piazza d’Erbé-t, a Salone-t, az egyetemet, melynek folyosóján az egykori hallgatók címerei között magyarokat is találtunk. Hosszabb időt töltöttünk a Duomo megtekintésével. Itt a Gattamelata szobor közelében ebédeltünk egy vendéglőben, de bizony visszasírtuk a Manin főztjét. Ebéd után a füvészkertet látogattuk meg, melynek ár­nyékos fái alatt egy kis pihenőt tartottunk. Innen elmentünk a Piazza Vittorio Emanuelé-re, mely ovális alakban mesterséges vízfolyással van körülvéve. A kőkorláton köröskörül szobrok vannak elhelyezve, a páduai egyetemről kikerült nevezetes emberek, közte Báthori István lengyel király szobra. Visszafelé menet betértünk a híres Café Pedrocchi-ba, hol egy kis fagylalttal hütöttük le magunkat. Innen kimen­tünk a vasútra s rövid utazás után Vicenzába értünk. Itt már várt ránk dr. Morvay Győző igazgató úr rokona: Parma Károly cukorgyári mérnök, kinek vezetése mellett megjelen­tek a vicenzai diákság kiküldöttei. Az ő kíséretükben vonul­4 Bpesti III. kér. íögimn. Értesítő.