III. kerületi magy. kir. állami főgimnázium, Budapest, 1911

VII. Kerékgyártó Árpád: Az intézet tanulmányi kirándulásai

66 töltött, majd az egyik majorházban vezetőt fogadva rövid idő alatt értük el a csúcs hatalmas bazalt szikláit. Széles kilátás nyílik a mélyen alant fekvő Balatonra a hegy szélére emelt kereszt alól. Más oldalról Szigliget és a többi híres borhegy felé élveztünk kilátást. Képzeletünk ott járt a magyar előidő- kön, melyről oly szépen énekel Kisfaludy Sándor. Indulni kellett. Mindenki vitt emlékül a sejtes szerkezetű bazalt lává­ból. Megcsodáltuk az úgynevezett „vaskapu’1 toronyként emel­kedő szikláit azután a tomaji bazaltbánya hatalmas arányait. Badacsonytomajban még a vándorkomédiás, hogy úgy mond­jam nomád, keserves életét is megfigyelhettük. Este 7 ó. 54 p.-kor ültünk ismét vonatra és egyvégtében utaztunk Veszprémig, ahová 10 ó. 39 p.-kor érkeztünk meg. Mielőtt veszprémi tartózkodásunkról szólnék meg kell említenem, hogy ezen a napon hideg vacsorát fogyasztottunk amit még Keszthelyen szereztünk be. Igen célszerű megol­dása sok esetben az étkezés kérdésének hideg ételek beszer­zése. Veszprémben kitűnő szállást nyertünk a kegyes tanító­rendi főgimnázium tornatermében. 25-én vasárnapon a kath. tanulók a piaristák templomá­ban szt. misét hallgattak. A társaság 9 óra tájban találkozott Zsebő József Korona vendéglőjében, ahol a reggeli már meg volt rendelve (40 fillér). Szabó Mihály dr., Kemény János, Tölcséry Ferenc és különösen Laczkó Dezső tanár urak ked­ves találkozása mellett néztük meg a fejlődő várost. Csodál­koztunk a Veszprémi Muzeum kiváló gazdagságán gyönyörű római mozaikján és ügyes berendezésén, azután megnéztük a városház nagytermét, majd a teljesen modern színházat. A várban fejeztük be a délelőttöt. A vár a város legérdekesebb része. Egyik legjelentősebb műemléke a legutóbb restaurált Szt. Mihályról nevezett püspöki székesegyház érdekes altemp­lommal és az 1099-ben felszentelt, de elpusztult székesegy­házhoz tartozott Gizella kápolna a XII. századból való fest­ményekkel. Röviden megnéztük a püspöki palotát is és gyö­nyörű kilátást élveztünk a meredek várfalon álló kertjéből, de még szebb kitátás nyílt a gimnázium tetejéről részben Hajmáskér felé, részben a Séd kanyargó völgyére. Á Korona