Pest-budai útikönyvek - Budapesti Negyed 45. (2004. ősz).

DR. MARKOS BÉLA Budapesti tájékoztató útikalauz (1956)

den napra jusson néhány szórakoztató vagy tanulságos élmény. Az itt közölt városnéző terv 12 napra vonatkozik; hogy mennyit valósítunk meg belőle, az attól függ, hány napot tölthetünk a fővárosban. Az egy-egy napos progra­mokat természetesen bővíteni, cserélni és változtatni lehet, kinek-kinek tetszése szerint; az általunk javasolt időbeosztással elsősorban azoknak aka­runk szolgálatot tenni, akik először látogatnak el Budapestre. íme: 1. nap Menjünk fel a gellérthegyi Felszabadulási Emlékműhöz, s innen letekintve ismerkedjünk meg Budapesttel. Járjuk a Citadellát körül s egy másik séta­úton lefelé sétáljunk végig a budai, majd a Margit-hídon áthaladva a pesti Dunaparton. Ebédeljünk a Gellért-szálló teraszán, vagy - ha nem akarunk újból átmenni Budára-a Mátyás-pincében, esetleg az Apostolok-nál. Dél­után sétálgassunk a Kossuth Lajos utcán és a Rákóczi úton, tekintsük meg az áruházakat, kirakatokat. Este nézzük meg a Nemzeti Színház előadását. 2. nap A délelőttöt szenteljük a Vár megtekintésének. A Halászbástya, a Má­tyás-templom, a Hadtörténelmi Múzeum és a Vármúzeum, a zegzugos kis várbeli utcák, a történelmi becsű műemlékek, a legújabb ásatások sotán napvilágra került középkori épületmaradványok, az egykori királyi palota újjáépítési munkálatai, - mind-mind érdekes és tanulságos látnivalók. Tér­jünk be délelőtti uzsonnára az évszázados Ruszwurm-cukrászdába. A Bás­tya-sétányról nagyszerű kilátás nyílik a budai hegyvidékre. A várból lesétál­va a Lánchídon menjünk át a pesti oldalra s ebédeljünk meg a dunaparti Duna-szálló éttermében. Ebéd után barangoljunk a Belvárosban: a Váci ut­cán, a Petőfi Sándor utcán, Vörösmarty téren. Váltsunk jegyet a délutáni sé­tahajóra. Este üljünk be valamelyik elsőhetes moziba. 3. nap Látogassunk el a Szépművészeti Múzeumba. Talán nem is elég egy dél­előtt az ott felhalmozott műremekek megtekintésére. Ebédünket a város­ban fogyasszuk el, például a November 7. téren levő Abbázia, vagy Savoy ét­teremben. Délután tekintsük meg fővárosunk legnagyszerűbb építészeti alkotását : a Parlamentet. Nézzünk körül a Kossuth Lajos téren, ahol Kos­suth Lajos és II. Rákóczi Ferenc szobra, a Párttörténeti Intézet és a Föld­művelésügyi Minisztérium szép épületei kötik le figyelmünket. Sétáljunk le a Szabadság tétre. Este menjünk el az Operaházba.