Gindele, Robert: Cercetări archeologice în judeţul Satu Mare (Satu Mare, 2014)

1919 - Iulie

trupelor în scopul de a înlesni executarea manevrei, ia următoarele măsuri de reacţiune pentru ziua de 25 Iulie 1919, prin ordinul nr. 8270 (vezi anexa nr. 1, pag.). a) Grupul de sud, va ataca în cursul zilei de 25, cu toate forţele ce se găsesc înapoia Bereteului şi Crişului, între Oksod şi Türkeve. Direcţiunea de atac a Grupului General Leca, se va hotărî de comun acord cu Grupul de manevră. b) Grupul de nord va lua măsuri, ca Divizia 2-a Vânători, să termine până în seara zilei de 25, concentrarea în zona ordonată; deasemenea Brig. 5-a Roşiori la Püspök Ladany. Pentru ca aripa stângă a diviziei 6-a, care formează aripa stângă a grupului de manevră, să nu fie surprinsă, Comandamentul prin ordinul nr. 8274 (vezi anexa nr. 1, pag. ), ordonă grupului de manevră a acoperi aripa stângă a acestei divizii cu cavalerie suficientă din Divizia 2-a cavalerie, întărită cu artilerie. în caz când rezistenţa inamicului va fi zdrobită, se va urmări cu toată energia numai cu o parte din forţe, iar grosul şi în special cavaleria, se vor grupa pentru o eventuală trecere între Fegyvernek şi Tisza Bö. Gruparea forţelor în seara zilei de 24 Iulie, este cea arătată la Anexa nr. 3, Schiţa nr. 1919 Iulie 25 a) Informaţiuni: 1) Grupul de nord: Un prizonier, prins în regiunea Rakamaz, pe şos<eaua> Miklós tn. (sud-est Nagyfalu), declară că face parte din Reg. 21, Brig. 2-a, Corpul III armată; el spune că în regiunea Rakamaz se mai află un batalion din Reg. 39, Regimentul 9 lucrători (1 batalion) şi Regimentele 16 şi 32 (?); a auzit deasemeni, că în regiunea Tokay ar fi 50 tunuri de diferite calibre (?), din care 2 baterii s-ar găsi pe stânga Tisei, la liziera de est a satului Rakamaz. Ofiţerul de legătură pe lângă Comandamentul cehoslovac Kaschau, dă informaţia, că Reg. 23, a fost schimbat din sectorul ce ocupa pe Tisa (Agard-Berczel) prin 2 mici detaşamente. 2) Grupul de manevră: Populaţia civilă de pe malul stâng al Tisei, ne este foarte ostilă, cea din Fegyvernek trăgând chiar asupra trupelor noastre. Din declaraţiile prizonierilor reese că scopul atacului inamic, era să-şi mărească resursele de hrană, prin desrobirea pământului cucerit de noi. Soldaţii luptă în mare parte pentru a putea veni acasă, fiind din regiunea ocupată de noi (Reg. 101 a avut reşedinţa la Békéscsaba iar Regimentul 33 la Arad). Mulţi din ei s-au înrolat, pentru a nu muri de foame. Se deduce din situaţia trupelor noastre, că pe stânga Tisei în faţa Szolnokului nu sar mai afla alte trupe inamice. Intenţia inamicului pare a fi retragerea cât mai grabnică, spre a scăpa de urmărire. 3) Grupul de sud: Inamicul retras în grabă, s-ar găsi cam la vest de linia Török Szt. Miklos-Tisza Földvar, cu grosul forţelor sale. 4) Concluziuni: Inamicul a întrebuinţat în mare măsură artilerie ca să treacă Tisza, în faţa numai a detaşamentelor noastre de acoperire; deasemenea a mai întrebuinţat la operaţiunile unde a trecut şi trupele din sectoarele calme. Neavând însă nici conducerea şi nici trapele necesare să ducă la bun sfârşit planul pentru îndeplinirea căruia trecuseră Tisa, se retrage în grabă spre a fi măcar în măsură să se menţină pe Tisa şi nu e exclus ca pentru aceasta, să se recurgă tot la bunăvoinţa conferinţei de pace, prin vreo manevră politică oarecare. 310