Gindele, Robert: Cercetări archeologice în judeţul Satu Mare (Satu Mare, 2014)

1919 - Iulie

sectorul Fegyvernek -Tisza Bö. în acest scop se pune la dispoziţia diviziei 2-a Vânători, companiile 3 şi 6 pionieri. Dispozitivul de înaintare al trupelor în cursul zilei, precum şi gruparea forţelor în seara zilei de 26 Iulie a.c. este cea arătată la Anexa nr. 3, Schiţa nr . 1919 Iulie 27 a) Informaţiuni: 1) Grupul de nord Locuitorii din satul Csobay (localitate ocupată de trupele noastre în cursul zilei), declară că inamicul s-a retras cu grosul trupelor spre Szerencs şi de acolo mai departe, iar astăzi se vor retrage ultimele posturi rămase. Impresia e că inamicul a lăsat numai patrule de gardişti roşii, cu arme, mitraliere şi chiar cu tunuri, pentru a stingheri acţiunea noastră. Bolşevicii în retragere au declarat populaţiei civile din Gava şi Vencsellö, că nu vor lupta ci depunând armele vor pleca la casele lor. După observaţiile posturilor noastre, în Tokai ar fi forţe inamice puţin numeroase, deoarece nu se vede nici o mişcare. Din declaraţiile civililor din localităţile evacuate de trupele roşii reiese că moralul trupelor inamice este deprimat, aceştia exprimându-se chiar că vor părăsi frontul, imediat ce trupele române vor trece Tisa. în urma ştirilor venite din Budapesta rezultă că populaţia aşteaptă cu mare nerăbdare .venirea armatelor Antantei, pentru a pune capăt bolşevismului, contra căruia există mari nemulţumiri în toată ţara şi care se menţine numai graţie teroarei. De la persoanele civile, venite în contact cu Reg. 21 secuesc; aprox<imativ> 70 % din trupa şi ofiţerii acelui regiment, au sentimente antibolşevice; poartă pe braţ tricolorul unguresc şi sunt supravegheate de aproape de trapele teroriste. 2) Grupul de manevră: Locotenentul Eigel, făcut prizonier în ziua de 25 Iulie la Tisza Bö, declară că: face parte din Reg. 19, Brigada 61, Divizia 5-a; era comandantul comp. 6-a cu efectiv 80 oameni; comp. 5-a din acelaşi batalion, era la Tizsa Suly iar compania 7-a la Nagy Kora; P.C. al batalionului la Kötölök, iar celelalte 2 batalioane la Kis Köre şi Bessenszog. Din declaraţiile prizonierilor rezultă că la Szolnok ar fi 4 - 6 regimente de infanterie cu multă artilerie. 3) Grupul de sud: Nici o informaţie nouă asupra inamicului. Operaţiuni: Ordine date: în urma operaţiunilor executate în ultimele zile, inamicul fiind bătut şi aruncat pretutindeni peste Tisa, Marele Cartier General cu ordinul nr. 85 (vezi anexa nr. 1, pag. ), ordonă urmărirea inamicului la vest de Tisa, până la complecta lui distrugere. Urmărirea se va executa cu toată energia, pentru a profita de panica în care se găseşte şi a nu-i da timp să se reculeagă. în acest scop, Comandamentul, prin ordinul de operaţie nr. 20 (vezi anexa nr. 1, pag.), ordonă: a) Grupul de manevră (General Moşoiu), la care se adaugă Divizia l-a Vânători, Divizia 2-a cavalerie (mai puţin Brigada 3-a Roşiori) şi Brigada 4-a Roşiori, va continua urmărirea inamicului, formând după trecerea Tisei, un cap de pod dincolo de Szolnok. b) Grupul de sud va executa trecerea Tisei cu Brigada 3-a Roşiori (cu o baterie călăreaţă) şi Divizia 2-a Vânători. Trecerea se va executa în sectorul Fegyvemek-Tisza Bö. Pe restul sectorului ocupat de Divizia 18-a, se vor face incursiuni, precum şi demonstraţii cu artileria în punctele posibile de trecere. 315