Kiskunhalas Helyi Értesítője, 1929 (29. évfolyam, 1-104. szám)

1929-07-06 / 54. szám

.! Kiskunhalas Helyi Értesítője julíus 6 A Róm. Kath. Polgári Leányiskola tanulmányútja Midőn befejeződtek az összefog­lalások izgalmai a helybeli róm. kát. polgári leányiskolában, az intézetnek egy nagyobb csoportja négy tanár ; vezetésével egy hetes tanulmányútra indult. Junius 19-én hajnalban hagy­ta el vonatunk a halasi pályaudvart és 9 órakor már székesfővárosunk- ban élvezte kiránduló csoportunk az ottani kalocsai Iskolanővérek kedves vendégszeretetét. Egy napot Buda­pesten töltöttük s elsősorban meg­tekintettük a "Királyi Várat, régi di- ; csőségünk eme "legimpozánsabb hir­detőjét. A kora délutáni órákban már a Margitszigeten voltunk, mely­nek szépségeitől és a magunkkal vitt jó hazai elemózsiából költekezve, a j Városligetbe indultunk. Itt megtekin- i tettük az Állatkertet, Feszty Árpád hatalmas körképét, a nem régen le­leplezett hősi emlékművet, utána pe­dig az Angolpark leleményességeit élveztük. Másnap szentmisét hallgat­tunk és 9 órakor indultunk kirándu­lásunk tulajdonképeni célja, Miskolc felé. Délután 4 órakor robogott be vonatunk Csonka hazánk hatalmasan fejlődésnek indult Metropolisába. Az elszállásolás után a város nevezetes- j ségeiben gyönyörködtünk. Másnap ' szentmise után a diósgyőri vasgyár­ban csodáltuk meg a technika remek alkotásait. A vasgyári vendéglőben elköltött nagyszerű ebéd után, autó­busszal Görömböly—Tapolcára rán- dultunk és a pompás fürdő után egész estig csónakban ülve élveztük a nagy Természet eme csodás Para­dicsomát. A következő napon egész estig Lillafüred és Hámor festői vi­dékében gyönyörködtünk. Vasárnap reggel visszafelé indultunk és 6 óra­kor a Matyók országában, Mezőkö­vesden kötöttünk ki. Itt — vasárnap lévén — nagyszerű alkalmunk ki- ' nálkozott az elragadóan szép nép­viseletet élvezni. A helyi nevezetessé­gek megtekintjése és az Ízletes ebéd elfogyasztása után ismét vonatra szálltunk és délután 4 órakor Bagra érkeztünk szeretett volt igazgatónk í Gulyás Ferenc esperes-plébános ur meglátogatására. í Ez a nap volt azután kirándulá­sunk koronája. Szavakkal el nem mondható, tollal le nem irható a szeretetnek és pazar bőkezűségnek laz a megnyilatkozása, melyben fö- tisztelendő Esperes ur és kedves nő­vére részesített bennünket. Hálásan gondolunk vissza a derék tantestület kedves tagjaira is, kik egymással ver- ! senyezve, igyekeztek feledhetetlenné tenni bagi tartózkodásunkat. Vasárnap délután 4 órától kedden j reggel 9 óráig voltunk főtiszt. Gulyás 1 esperes ur vendégei s innen rándul- tunk át megtekinteni Aszód és Mária- besnyő érdekességeit. Aszódon Ta- íarek Béla plébános ur magyaros j vendégszeretetében is részünk volt. Kedden délelőtt nehéz szívvel és őrökké kedves emlékkel Bagtól és indultunk Gödöllőre. Szeretett Espe- ! res urunk ide is elkísért bennünket s vele együtt tekintettük meg az uj premontrei gimnázium és interná- tus fejedelmi berendezését. i Ebéd után a királyi kastélyt és kertjét szemléltük meg s érzékeny búcsút véve szeretett vendéglátó há­zigazdánktól, indultunk hazafelé. Este 10 órakor hangos nótaszó közepeit robogott be vonatunk Halasra és iegy feledhetetlen kedves hétnek em­lékeivel tértünk szeretett otthonunk- 1 ba. . Barauyi László. j Emberhalál a kelebiai határon Egy határőr agyonlőtt egy embert, ahi öt társával együtt átlépte a jugoszláv határt Szabadkai tudósítónk jelenti: . Az utóbbi időben igen gyakran csoportokban jönnek át a határon Jugoszláviába emberek, akik kihall­gatásuk alkalmával elmondják, hogy őket a magyar határmenti hatóságok utasították ki Magyarországból és tét ték át a határon. A szabadkai rend­őrségnek feltűnt ez a különös kiuta- sitási mód. A csütörtökre virradó éjszaka a kiutasítás emberéletet is követelt. Egy jugoszláv határőr a határ köz­vetlen közelében észrevett egy ilyen csapat embert és felszólította őket, hogy álljanak meg és igazolják ma­gukat. Ketten eleget tettek a határ­őr felszólításának, a többiek azonban futásnak eredtek, mire a határőr kénytelen volt fegy­vert használni és az egyik ember holtan rogyott össze a határszé­len. Az éjszakai határmenti lövöldö­zésnek csütörtökön a kora reggeli órákban terjedt hire Szabadkán és ezzel kapcsolatban különböző verziók keringtek. A rendőrség csütörtök délelőtt ka­pott jelentést az esetről és nyomban bizottság szállt ki a helyszínre. A bi­zottság tagjai voltak dr. Maties Alek- szandar államügyész, Gyorgyevics Jő­vén vizsgálóbíró. A helyszíni szemle és a kihallgatások adatai alapján a rendőrség a következőképen rekon- strulhatja a történteket: — Az elmúlt éjszaka tizenegy óra tájban a magyar határrendőrségi kö­zegek hat emberből álló csapatot küld­tek át » fekete útlevéllel« Jugo­szláviába. Egy határőrünk, aki közvetlenül a határ mellett állt őrségen, látta, hogy egy csapat ember közeledik a jugo­szláv határ felé. Bevárta mig jugo­szláv területre érnek, mert addig nem tartóztathatta fel őket, majd amikor jugoszláv földre értek, a határőr fel­ugrott és feléjük kiáltott: — Állj! A kiss embercsoportból ketten megálltak és felemelték kezüket, a többiek azonban futásnak eredtek. Egyikük valószínűleg a csapat ve­zére, a közeli erdőségbe szaladt és ott eltűnt, egy másik ember a közeli szénjakazal felé rohant és ott legu- golt és olyan állásba helyezkedett, mint­ha támadást készítene elő A határőr látva, hogy csak két em- • bér ált meg, mig a többiek külön­böző irányban menekülni igyekeztek, újból felszólította őket:- Állj! Ez a felszólítás is eredmény nél­kül maradt, mire az őr leemelte vál­láról a töltött fegyvert és újból több­ször egymásután álljt kiáltott, de hasztalanul. A határőr erre két lövést adott le a két emberre, akik a határ felé menekültek, mig egy lövést a szénakazal felé irányzott. Ez a lö­vés talált. A golyó a szénakazal melleit levő embert a baloldalán érte, áthatolt a szivén és azonnal halált okoz­va a jobb oldalon ment ki. A másik két ember elmenekült. Valószinüleg visszatértek Magyaror­szágba, mig a negyedik az erdőben tűnt el. Csupán két ember adta meg magát, akiket a határőr a közeli őr­ségre kisért és jelentést tett az eset­ről a felettes hatóságának. A rendőrség helyszíni szemlét tar­tott a tett színhelyén is, ahol meg­találták a hullát. A holttest ruháiban megtalálták az igazoló Írásokat, a melyekből megállapították a lelőtt ember nevét, valamint azt is, hogy nemrégen szabadult ki egy fegy­intézetből és hosszabb ideig volt a budapesti toloncházban. Onnan Kelebiára szállították, való­szinüleg azért, hogy átadják a jugo­szláv hatóságoknak. LEGÚJABB! {Budapesti íuáősíídafe tgisíanjelsötása.) Meteorológiai Intézet iegnjaSl! jelentése Az elmúlt éjjel az ország több részén lehűlt a levegő, de a jelentések szerint mára újból felmelegedett és ez a meleg idő kánikulává fog változni. Legmelegebb volt ma Kaposváron 34 fokkal és Sopronban 32 fokkal. Időjóslat: További meleg idő várható he­lyenként zivatarokkal. Óriási szélvihar és jégeső pusztitotta végig Csehországot és Ausztria egy részét Tegnap és ma éjjel óriási szélvihar és jégeső vonult végig egész Csehországban és minden útjába eső valamire va­ló értéket elpusztított. Csehországban a vihar miatt megszűnt a telefon forgalom, a vihar kidöntötte a táviró póznákat, elverte a veté­seket elpusztította a gyümölcsö­söket és mindenütt beláthatatlan károkat okozott. A vihar ugyancsak sok és érzékeny károkat okozott Ausztria egyes vidékein, különösen Salzburgban. A tanítók küldöttségileg tisztelegtek Klebelsberg kultuszminiszternél mi­nisztersége hét éves fordulója alkalmából A magyarország itanitók országos egyesületük által képviseltetve, ma délelőtt megjelentek Klébelsberg Kunó gróf kultusz- miniszternél és őt beszédben üd­vözölte szónokuk abból az alka­lomból, hogy hét esztendő óta miniszter. Majd rátért azokra a támadásokra, amelyek a minisztert kultúrpolitikája miatt érik és biztosították őt ragasz­kodásukról, továbbá kérték, ne kedvetlenitse őt el ez a támadás. A miniszter válaszában köszönetét mondott a tanítóság ragaszkodásá­ért és kijelentette, hogy ameddig az országban egymillió analfabéta van, addig az a politika helyes, amelyet ő szabott ki magának irányul. Megnyílt a magyar-finn telefonforgalom A magyar—finn te’efonforgalmat ma délelőtt nyitották meg ün­nepélyesen. Az első beszélgetés alkalmával báró Szalay Gábor, a posta vezérigazgatója beszélt a finn posta igazgatójával. A beszélgetés Holsínfors és Budapest között 3 percre 12 pengő 90 fillérbe kerül. Öngyilkosságot követett el egy bpest i mägänblvaialnok Ma reggel Budapesten mellbelőtte magát Kürtös István magánhivatalnok. Az öngyilkost súlyos sebesülé­sével kórházba szállítot­ták. Az öngyilkosság ügyében megindí­tották a vizsgálatot. — Közgyűlés. A Református Ön- képző-Kör julius hó 7-én, vasárnap délután 3 órakor (Szilády Áron-u. körhelyiségében) tekintettel a meg­jelent tagok számára, közgyűlést tart, melyre tagjait ez utón hivja meg az Elnökség. Tárgy: Székház építés­ben határozat hozatal. Inditványok. Hirdessen a Helyi Értesítőben Olcsó pénzéit szerzi meg felesége üdülését ha nem hagyja őt nyáron a forró tűzhely mellett állni, vagy a veszélyes gázzal főzni, hanem beszerez vilianyfözöt! A Phóbus a főzéshez áramot szolgáltat. Tekintse meg legújabb villanytűzhelyeinket, főzőlapjainkat és főzőedényeinket? Kedvező részletfizetési feltétetek! ft R V SC Általános Részvénytársaság Technikai és Ipari Célokra, ÚJPEST Árpád«ut 40. Telefon L. 071—78, Újpest 160. V asárn Az izgi A legm ügyi Bőivé legnagy rend f Hl UC< (A rejti 10 fe Két döf fél S Rendes *** Ferii < i őrás, a Bank é raktároi inga, él zsebórák, üvegeiéi; iákban, arany, e: aranyai (töröttet áron vés ékszert V